S čím za vami zvyčajne prichádzajú záujemcovia o návrh nového interiéru?
Často sa stretávame s požiadavkou na teplý, útulný a neutrálny interiér, s použitím zemitých farieb a dreva. Majú radi prvky a materiály, ktoré evokujú luxus, ide napríklad o exotické drevo, kameň, na nábytku sú to veľmi často používané striekané povrchy vo vysokom lesku. Vždy sa však snažíme vymyslieť niečo nové, iné a zaujímavé, použiť iné svietidlá, doplnky. Pravda je taká, že naša klientela je veľmi konzervatívna. Je málo klientov, ktorí sú ochotní vyskúšať niečo odvážne.
Musí prísť za vami klient s konkrétnou predstavou?
Klient potrebuje vedieť, aký priestor chce rekonštruovať alebo zariadiť. Mal by mať ujasnené, na čo chce daný priestor využívať, čo od neho očakáva, ako by mal približne vyzerať, aby sa v ňom cítil príjemne. Ak nevie, čo s daným priestorom, dá sa vypracovať aj návrh využitia. Ale takých prípadov nebýva veľa. Väčšina ľudí vie, akú funkciu má priestor plniť a 90 percent klientov má predstavu, akú atmosféru očakáva od daného interiéru. Samozrejme, čím viac informácií klient poskytne, tým sa ľahšie pracuje, aj keď sú to do určitej miery limity pre kreativitu.
Užitočnou informáciou je tiež rozpočet, ľahšie sa pri ňom určujú kompromisy. Architekt tak vie, do čoho sa oplatí investovať viac a kde môže, naopak, šetriť. Realita je, žiaľ, taká, že ľudia nechápu, aký má význam pre návrh a vnímajú túto otázku až negatívne. Myslia si, že architekt bude mať tendenciu túto informáciu zneužiť. Potom sa často stáva, že sa celý proces navrhovania zbytočne predlžuje, architekt musí vypracovať viac variantov, kým vyladí a nájde správny kompromis medzi dizajnom a rozpočtom.
Rešpektujú zákazníci návrhy dizajnéra alebo sa snažia nasilu presadiť vlastné predstavy?
Správanie klientov je veľmi individuálne, ale v podstate musím povedať, že naše názory a návrhy sú väčšinou rešpektované. Snažíme sa v maximálnej miere vyjsť klientom v ústrety a každý návrh spracovať čo najpraktickejšie a esteticky. Samozrejme, niekedy si klient vymyslí niečo, s čím sa nestotožňujeme. Vtedy sa pokúšame o kompromis. Ak náš názor napriek argumentácii nie je akceptovaný, zbytočne s klientom nebojujeme.
Čo býva v cene dizajnového návrhu zahrnuté?
Cenové relácie interiérových návrhov sú dnes rôzne. Samozrejme, existuje odporúčaný cenník pre architektov, ale, žiaľ, v našom regióne je jeho použitie prakticky nemožné. Preto sa vytvárajú rôzne zjednodušené kľúče, podľa ktorých sa tvorí cena jednotlivých návrhov. Ide napríklad o množstvo riešených plôch, hodinový honorár, pri menších nehnuteľnostiach to môže byť aj cena za návrh jednej miestnosti. Ďalej sa cena odvíja od rozsahu projektovej dokumentácie, predmetov riešenia a rozsahu činností.
Oplatí sa investovať do interiérového dizajnéra?
Oplatí sa to z viacerých dôvodov. Má skúsenosti s priestorom a vie s ním pracovať, má prehľad v trendoch a zariadeniach, v dostupnosti a cenách. Šetrí vám hlavne čas a čas sú peniaze. Ďalším dôvodom je jednoducho to, že klient chce mať krásny interiér.