Profesor americkej MIT Douglas McGregor, známy svojou teóriou X a Y, zameranou na vysvetlenie motivačných faktorov, o vodcoch napísal: "Úspešné vodcovstvo nie je závislé od jedinej univerzálnej vzorky vrodených vlastností a schopností, ktoré niekto má." Z jeho myšlienok vychádzal aj jeho žiak Warren Bennis, ktorý sa stal uznávaným odborníkom na otázky riadenia.
Podľa Bennisa vodcovstvo je šikovnosť, ktorú sa môže manažér naučiť, ak je ochotný venovať tomu dostatok času a úsilia. V čom sa manažéri a vodcovia od seba odlišujú? Ako napísal Bennis v roku 1990 vo svojej knihe Managing the Dream (Riadenie sna), rozdielov je mnoho. Napríklad: manažér vedie - vodca inovuje; manažér je kópia - vodca originál; manažér udržiava - vodca rozvíja; manažér sa pýta ako a kedy - vodca sa pýta, čo a prečo... Najznámejší je rozdiel, ktorý sa stal už aj trochu frázou: manažér robí veci správne - vodca robí správne veci.
Súčasne so štúdiom týchto rozdielov sa Bennis venuje aj hľadaniu najzákladnejších spôsobilostí či kompetencií úspešných vodcov. Ich počet sa postupne zvyšoval, pri spomínanej videokonferencii ich formuloval šesť:
1. Začína od cieľa. Znamená to mať schopnosť formulovať jasnú víziu, ktorá je zmysluplná a významom dôležitá. Mala by prispieť k vytvoreniu silnej kultúry podporujúcej dôveryhodnosť a spoľahlivosť.
2. Zaujme a motivuje ďalších. Naplniť túto úlohu vyžaduje od vodcovskej osobnosti nefalšované zanietenie až vášeň pre vec, ktorá musí byť zmysluplná aj pre ostatných spolupracovníkov. Vyžaduje to schopnosť nepretržite komunikovať s ľuďmi. Výsledkom by mal byť tzv. empowerment, ktorý sa ťažko prekladá. Možno by sa dalo povedať posilňovanie právomocí a vytváranie priestoru na samostatné konanie pracovníkov, čo je predpokladom ich energetizácie, angažovanosti, oddanosti.
3. Buduje prispôsobivú, sociálnu architektúru schopnú reakcie. Tá predpokladá húževnatosť, vytrvalosť, ale byť aj prvotriednym pozorovateľom, premýšľavým a tvorivým. Využitie týchto schopností by malo vyústiť do vzniku "učiacej sa" organizácie.
4. Vytvára trvalú dôveru. Často sa, žiaľ, stáva, že aj keď vedúci pracovníci podporujú otvorenosť komunikácie, ľudia sa im boja niečo povedať. Aj k modlám sa ťažko hovorí. Mala by sa vytvoriť kultúra otvorenosti, vzniknúť atmosféra dôvery a transparentnosti, počúvať "hlas" organizácie aj "hlas" jednotlivca.
5. Vychováva vodcov. Neznamená to venovať sa len vlastnému rozvoju, ale aj usmerňovať a robiť mentora ďalším, aby spoločnosť nemusela v prípade potreby náhrady siahnuť v organizácii po osvedčených dôchodcoch.
6. Dosahuje výsledky. Vyžaduje, aby ich zaujali činnosti a mali schopnosť prijímať primerané riziko. Bez toho bodu nemajú predchádzajúce žiadny zmysel.
Warren Bennis na videokonferencii povedal, že medzi potrebné kompetencie by mohol patriť aj zmysel pre humor, ale uvedených šesť je zásadných.
Videokonferencie, ktoré usporadúva spoločnosť Linkage, dávajú možnosť komunikovať s prednášajúcimi. Na otázku, ktoré kompetencie sú najdôležitejšie v čase, keď sa darí a ktoré v čase krízy, Bennis odpovedal: "V prvom prípade schopnosť adaptovať sa na meniace sa podmienky. V tom druhom je to jednoznačne dôvera."
Spoločnosť Linkage pripravuje ďalšiu globálnu videokonferenciu, tentoraz s Tomom Petersom, ktorý dostal za svoje nekonvenčné názory prezývku "najlepší priateľ a najhoršia mora podnikateľov". Uskutoční sa 25. 5. 2004 a jej témou bude "vodcovstvo a zmeny". Záujemcovia nájdu informácie na internetovej adrese www.nextgenerationleandership.cz.
StoryEditor
Osobnosť správneho lídra v ekonomike
História vodcovstva je stará niekoľko tisícročí. Už praveké kmene mali svojich vodcov, starovek priniesol prvé teoretické názory na túto otázku, ale jej riešenie naďalej trvá a obsah sa do určitej miery mení. Aká by mala byť vodcovská osobnosť súčasnosti - a hlavne v ekonomike?