Potrebujete pripomenúť kamarátovi, aby vám vrátil knihu a máte deravú hlavu? WakesApp má ambíciu priniesť riešenie pre všetkých zábudlivých. Od investorov by jej autori radi videli peniaze, no je tu jeden háčik. Aplikácia zatiaľ neexistuje. A nemá ani jedného používateľa.
Martin Skakala. Snímka: HN/Peter Mayer
Predstavenie projektu
Kríženec kalendára a SMS
Často sa stáva, že firma či startup uspeje preto, že vyrieši problém, ktorý trápi jej majiteľa. WakesApp však rieši problém, ktorý pozná väčšina z nás – zabúdanie. Niektorí si s tým už poradili pomocou pracovného kalendára a pripomienkovača, no vždy sa môže stať, že zabudneme niečo, čo sme mali urobiť doma. „WakesApp má pripomenúť povinnosti a udalosti v súkromnom živote. Napríklad, že mi má kolega vrátiť peniaze či manžel vyzdvihnúť deti zo školy,“ uvádza príklad Martin Skakala, spoluautor projektu, ktorý aplikáciu prezentuje. To však neznamená, že WakesApp nemôžu využiť ani firemní klienti. Podľa Skakalu sú to najmä malé firmy v oblasti služieb, ale aj väčšie, ako poisťovne. „Napríklad plánovači svadieb si takto môžu rozdeliť a načasovať úlohy alebo vám poisťovňa pripomenie, že je čas zaplatiť poistné,“ uvádza startupista ďalší príklad. „Hľadáme najmä feedback a mentora, ktorý by s nami pravidelne spolupracoval,“ dodáva. Základná aplikácia je zadarmo, spoplatnené budú iba špeciálne funkcie ako nahranie odkazu, poslanie obrázku a podobne. Do WakesApp už dokonca vstúpili aj prví investori. „Je to najmä rodina a priatelia,“ vysvetlí s úsmevom startupista.
Otázky a odpovede
Kto je váš zákazník?
Martin Skakala však nie je na svete prvý ani posledný, komu napadlo že by mu mal jeho smartfón pripomínať veci, na ktoré sa ľahko zabúda. Porotcu Michala Krála preto logicky ako prvé zaujíma, čím sa WakesApp odlišuje od klasického kalendára a ostatných aplikácií, ktoré už mnohí poznajú. „Väčšina pripomienok a kalendárov pracuje s upozorneniami, ktoré sami vytvoríte. My chceme prepojiť dvoch a viac ľudí, ktorí vám úlohy zadávajú. Podobná aplikácia vlastne neexistuje,“ vysvetlí Skakala. Predpokladá, že prvými používateľmi budú ženy, ktoré v domácnosti šéfujú a muž vykonáva príkazy. „Väčšinou po prezentácii za nami príde žena s tým, že by to rada využila, muži zase posielajú svoje manželky, aby si to nainštalovali,“ dodáva. „Koľko ľudí však reálne používa nejakého manažéra na úlohy? Ani moja manželka nemá veľmi chuť posielať mi pripomienky do kalendára, ale robí to, lebo ja som od technológií doslova závislý. Ale čo bežní používatelia? Čo používate vy sami?“ zaujíma sa Jozef Šovčík. Startupista sám doteraz používa poznámky a kalendár v telefóne. „Ale môžem dávať pripomienky iba sebe, nie druhým ľuďom,“ upozorňuje s tým, že takéto nástroje využíva málo ľudí práve preto, že nie sú použiteľné pre druhých. Tiež sa dozvedáme, že aplikáciu vyvíja najatá firma. Tu sa Michal Král pozastaví: „Prečo neprogramujete sami?“ Dôvodom sú peniaze a prípadný neúspech. „Samozrejme, ak by sme sa rozrástli a robili veľké riešenia, chcel by som mať tím programátorov. Takto sa však chránime pred tým, že prídeme o peniaze a ľudia o prácu,“ hovorí Skakala.
Hodnotenie
Prezentujte sa výsledkami
Aj keď máte skvelý nápad, stále môže zlyhať jeho prevedenie. Ako v prípade WakesApp. Porotcovia pochválili myšlienku kríženca pripomienkovača a chatu, no nie sú si istí, či s tým budú súhlasiť aj potenciálni používatelia. „Vaša stránka je vyslovene slabučká. Má propagovať skvelú aplikáciu, ale zo stránky neviem, prečo bude môj život lepší s touto aplikáciou,“ hovorí Michal Král. „Ako chcete presvedčiť používateľov, aby si vašu aplikáciu stiahli a používali? Myslím si, že tomu chýba pridaná hodnota,“ dodáva porotca Martin Krupa. Radia im preto vrátiť sa na štart a prehodnotiť nielen produkt a cieľovú skupinu, ale aj vývoj. „Skôr alebo neskôr narazíte na to, že budete potrebovať developerov. A tých nemáte in-house (robí to externá firma, pozn. red.),“ radí Král. „Peniaze od investora pýtajte vtedy, keď budete mať údaje o tom, koľko ľudí vašu aplikáciu používa a ako počet týchto ľudí rastie. Takto, keď ešte nemáte ani hotový produkt, to je pre každého investora trochu problém,“ myslí si investor Krúpa.
Verdikt poroty
Michal Král, generálny riaditeľ, Pricemania
Je veľká škoda, že sme nevideli prezentáciu a demo produktu, možno by sme sa nechali presvedčiť. Chýbali mi aj čísla aj grafy. Myslím si, že by ste sa mali vrátiť na začiatok k samotnému produktu a jeho zameraniu, pretože si myslím, že sa púšťate do konkurencie s obrovskými hráčmi a žiadnu vašu konkurenčnú výhodu nevidím. Tento produkt ma jednoducho nepresvedčil.
Martin Krúpa, investor, ui42
Mne sa zase produkt veľmi páči, nie som si však istý, či sa vám podarí dostatočne rýchlo zohnať dosť používateľov. A pre investora môže byť problém, keď nevidí ani produkt, ani jeho používateľov. Radím preto hľadať investora až po tom, čo budete mať v rukách skutočné dáta o tom, ako sa vám darí. Ale v každom prípade držím tomuto projektu palce, pretože sa mi páči.
Jozef Šovčík, zakladateľ Visicom
Môj prvý dojem bol, že vidím ďalšiu verziu kalendára. Ale čím viac sa na to pozerám, tým viac sa mi to páči, pretože som cieľová skupina a budem prvý, čo si túto aplikáciu stiahne. A zatiaľ žiadna iná aplikácia ma neuspokojila svojou jednoduchosťou, o ktorú sa snažíte. Máte dosť veľký rozpočet, urobte si prieskum, dokážte, že ľudia vašu aplikáciu používajú a potom sa ozvite.
Andrea Szőcsová, manažérka webových projektov Mafra Slovakia
Je veľká škoda, že sme produkt vlastne nevideli. Viem si to však predstaviť ako pomôcku pre deti, na komunikáciu medzi sebou alebo s rodičmi. Stačilo by to ozvláštniť niečím zábavným. Mne by na tom prekážalo najmä to, že je to ďalšia aplikácia, ktorú musím otvárať, vyskúšala som takých veľa a ani jedna ma nepresvedčila, aby som pri nej ostala dlhšie.
WakesApp
Z telefónneho zoznamu vyberiete kamaráta či zákazníka, ktorému potrebujete niečo pripomenúť- napríklad termín návštevy, zaplatenia poistného, vrátenie knihy či nakŕmenie domáceho miláčika. Nastavíte deadline- druhej osobe príde správa hneď a v čase deadline sa obom zobrazí pripomienka. WakesApp je krížencom medzi kalendárom, to-do listom a sms, zameraná najmä na priateľov a známych. Využívať ju však môžu aj lekári, poisťovne, či plánovači svadieb. Používateľská aplikácia je zadarmo, spoplatnenie sa má týkať biznis klientely.
O Martinovi Skakalovi
Vyštudovaný účtovník sa venoval najskôr účtovníctvu, neskôr si vyskúšal aj manažérske pozície vo firme 30-70, ktorá sa zameriava na riešenia pre maloobchody, výklady a stánky. V roku 2014 sa rozhodol, že je na čase založiť vlastný biznis. S aplikáciou WakesApp chce uspieť na globálnom trhu. Aplikácia by sa mala v obchodoch objaviť už tento mesiac.