Keď dnes 40-ročný elektrotechnický inžinier Miroslav Korček z Banskej Bystrice spomína na svoje podnikateľské začiatky spred trinástich rokov, neubráni sa úsmevu, ale ani kritických poznámkam. Úsmevné spomienky sa viažu k náhodnému životnému zvratu, ktorý nastal v roku 1992. Pri sérii pracovných ciest po Taliansku a Nemecku sa vtedy stretol s u nás nie veľmi známou a rozšírenou formou podnikania -- prevádzkovaním nápojových automatov. Kritika sa aj po toľkých rokoch zviezla na adresu podmienok, ktoré v tom čase vytváral pre živnostníkov štát, ale aj banky.
Strategické rozhodnutie padlo rýchlo
Od letného pobytu vo viacerých talianskych firmách prevádzkujúcich nápojové automaty po vznik rodinnej firmy neprešlo ani pol roka. Neoceniteľnou devízou pri rokovaniach mladého podnikateľa bola celkom dobrá znalosť taliančiny. Rodný list novej firmy ASO Vending má dátum december 1992. "Prípravy sa podstatne skrátili ochotou a pochopením talianskych partnerov, ktorí nám umožnili prevziať ich know-how. Podľa odporúčania štyroch zabehnutých firiem sme vybrali dodávateľskú spoločnosť Zanussi Vending SpA, dnes Necta Vending. Technické odporúčania sme si ešte overili cenovými ponukami konkurenčných firiem Omnimatic a Spengler," spomína Korček. Definitívne rozhodnutie pre Zanussi padlo po špecializovanej výstave vending techniky, ktorú na jeseň 1992 v Miláne navštívil spolu s manželkou Soňou. Talianskym partnerom vďačia Korčekovci aj za ďalšie neoceniteľné rady. Jedna z nich bola, aby v začiatkoch podnikania hlavne pre nedostatok financií využívali zánovné, prípadne repasované automaty. Tento spôsob sa ukázal v nasledujúcich dvoch rokoch ekonomicky najvýhodnejší. Navyše im umožnil rýchlejší nástup na trh a zabezpečenie kvalitnejších a strategicky výhodnejších priestorov na umiestnenie automatov. Prvé automaty umiestnili v Banskej Bystrici a okolí.
Tvrdá realita slovenského podnikania
Vstup ASO Vending na trh vyzerá na prvý pohľad ako rozprávkový príbeh. Najskôr nebolo nič, len chuť zmeniť svoj život a zabezpečiť rodinu do budúcnosti, potom stretnutie s dobrými ľuďmi, úspechy, expanzia firmy... Podobnosť sa končí vo chvíli, keď Miroslav Korček začne hovoriť o peripetiách, ktoré v začiatkoch sprevádzajú asi každého podnikateľa. Prvé automaty za pomerne výhodné ceny nakúpili Korčekovci z vlastných peňazí. Rýchly prienik do ďalších slovenských miest hlavne na strednom a východnom Slovensku si vyžadoval nákup nových automatov, na ktorý boli potrebné aj cudzie zdroje. V roku 1996 sa im po pokusoch vo viacerých bankách konečne podarilo vybaviť prvý úver vo Všeobecnej úverovej banke. "Ak by však nebolo Slovenskej záručnej a rozvojovej banky, ktorá vzala na seba riziko záruky, neviem, aký osud by našu firmu stihol. Dnes sa nám zdá vtedajší 26-percentný úrok ako zlý sen, no vtedy to bolo jediné východisko," konštatuje Korček. V rokoch 1998 -- 1999 získali dva úvery v UniBanke už za lepších podmienok (16-percentný úrok), ale tiež len s ručením záručnej banky. V tom čase našli aj iné riešenie, opäť s pomocou svojich obchodných partnerov v Taliansku -- financovanie ďalšej techniky im cez taliansku faktoringovú spoločnosť vybavila firma Zanussi Vending.
Obrat v správaní bánk
V roku 1999 sa na Slovensku postupne začali meniť úverové podmienky aj v prospech malých a stredných podnikateľov. Zásadou -- kto neinvestuje, stagnuje, sa riadili aj Korčekovci. Po nákupe ďalších automatov sa rozhodli zameniť nevýhody spojené s prevádzkou v prenajatých priestoroch za výhodu vlastného sídla firmy. V roku 2002 kúpili budovu vo vlastníctve Jednoty Krupina v blízkosti výpadovky z Banskej Bystrice smerom na Donovaly. "Na kúpu a postupnú rekonštrukciu sme využili úver od Tatra banky. Odvtedy sa datuje vlastne aj náš definitívny prechod na domáce financovanie rozvojových zámerov firmy. Dnešný 4,5-percentný úrok už reálne podporuje rozvoj malých a stredných podnikateľov," myslí si Korček. Ostatný úver na nákup nových nápojových automatov poskytla vlani ASO Vendingu opäť Tatra banka. Banka firme verila. "Za hovorí, že ide o jedného z najväčších hráčov na slovenskom trhu vedingových spoločností s vyše 13-percentným podielom. Okrem toho ASO Vending svoju pozíciu naďalej posilňuje a každoročne zaznamenáva výrazný rast bilančnej hodnoty a navyšuje počet umiestnených automatov," hovorí Dušan Gajdoš, riaditeľ Obchodného centra Tatra banky v Banskej Bystrici. Banka firme pomáha financovať nákup automatov prostredníctvom splátkových úverov. "Ponúkli sme spoločnosti alternatívu k drahším dodávateľským úverom na kúpu automatov," dodáva Gajdoš.
Životaschopná firma má budúcnosť
V súčasnosti ASO Vending prevádzkuje 1 350 nápojových automatov od Košíc až po Bratislavu. Automaty na teplé i studené nápoje možno nájsť v čakárňach a vo vestibuloch železničných a autobusových staníc, vo výrobných priestoroch podnikov, v štátnych inštitúciách, základných, stredných i na vysokých školách. V marci 2000 firma vyhrala výberové konanie Coca-Coly a stala sa výhradným operátorom jej 200 automatov na predaj pollitrových PET fliaš na území stredného a východného Slovenska. Tento krok doslova katapultoval ASO Vending do čela podobných firiem. Expanzia firmy zároveň znamená aj každoročný desaťpercentný nárast počtu zamestnancov. "Máme takmer nulovú fluktuáciu. Keď sa darí firme, darí sa aj ľuďom, ktorí pre ňu pracujú," tvrdia Korčekovci.
StoryEditor