StoryEditor

Obchod živí aj kuriérov

28.05.2007, 00:00

Obchod na diaľku, ktorý okrem katalógového predaja zahŕňa aj internetový obchod a teleshopping, na slovenskom trhu rastie. Vyšším počtom prijímaných objednávok a balíkov odosielaných k zákazníkom čoraz viac zamestnáva poštu, doručovacie i kuriérske firmy.
Od katalógov až k balíkom
Predstavitelia spoločnosti Prvá doručovacia sa netaja tým, že firma vznikla najmä kvôli rastúcim požiadavkám reklamného priemyslu a zásielkového obchodu v oblasti adresného doručovania. Výkonná riaditeľka Jana Bagiová pre HN potvrdila, že v začiatkoch sa Prvá doručovacia zameriavala prevažne na listové a reklamné zásielky.
Zo segmentu zásielkového obchodu bolo pre firmu najskôr lukratívnou oblasťou doručovanie katalógov. "Neskôr sme pochopili, že spoluprácu s partnermi, ktorí sa venujú zásielkovému obchodu, ale aj otázku doručovania treba riešiť komplexne," dodáva. Pod tlakom rozvíjajúceho sa zásielkového a internetového obchodu teda spoločnosť začala doručovať aj balíky.
Podľa prezidenta Slovenskej asociácie zásielkového obchodu Juraja Šeba firmy združené v asociácii vlani odoslali spolu 2,6 milióna balíkových zásielok. Len asi desatina z nich pripadla na alternatívne doručovacie služby. Veľká väčšina šla cez Slovenskú poštu. Šebo dokonca tvrdí, že balíky, ktoré vlani na Slovensku podali zásielkové spoločnosti, tvorili až 52 percent zo všetkých balíkových zásielok podaných minulý rok cez Slovenskú poštu.
Alternatívy doručovania
Pošta ostáva tradičným partnerom pre spoločnosti i jednotlivcov aj na susednom českom trhu. Prezident Českej asociácie zásielkového obchodu a direct marketingu Tomáš Hájek na základe údajov z pardubickej univerzity totiž tvrdí, že až 70 percent zo všetkých balíkov podávajú firmy i obyvateľstvo stále cez Českú poštu.
Kedysi bola pošta pre predajcov cez katalóg hlavným a takmer jediným doručovacím partnerom. Dnes sa už firmy usilujú ponúknuť spotrebiteľom, ktorých si chcú udržať, viac alternatív. A to tak v rôznych možnostiach prezerania ponuky a objednávania tovaru, ako aj v tom, aký spôsob doručenia si vyberú.
Moderný zákazník, ktorý čoraz viac uprednostňuje objednávanie tovaru cez internet, nemá chuť čakať na vybraný tovar niekoľko týždňov, chce ho mať čo najskôr, tvrdí Aad Weening, nezávislý konzultant firmy Weening & Partners. Podľa neho tento trend kladie nové nároky na poštových operátorov a alternatívnych distribútorov. Ale aj na firmy, ktoré komunikujú so svojimi zákazníkmi na diaľku. Musia totiž počítať s tým, že v dnešnej dobe majú spotrebitelia, najmä vďaka internetu, oveľa viac možností, ako si hľadať, prezerať a porovnávať ponuky.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/podnikanie, menuAlias = podnikanie, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
25. december 2025 17:14