Spoločnosť Athea pôsobí na trhu takmer päť rokov. Nie je veľká -- tvorí ju päť zamestnancov. Výsledky a plány má však veľké. Najprv podnikala len s kávou a kávovarmi, neskôr sa k nim pridružili barové a veľkokuchynské zariadenia. Dnes už pripravuje obchodnú kanceláriu v Taliansku a pracuje na tom, aby získala zastúpenia pre celú strednú Európu. Takmer hotovou vecou je i zriadenie svojich prevádzok a kúpa a rekonštrukcia vlastného hotela.
Menej, no kvalitne
Impulzom na zrod spoločnosti bola vôňa kávy, s ktorou obchodoval konateľ firmy Peter Šiška. "Talianska obchodná komora ma oslovila, aby som sa stretol s podnikateľom podnikajúcim s kávou. On ma zasvätil do obchodovania," spomína na svoje začiatky. Ako funguje trh a obchod s kávou a ako sa delia jej výrobcovia, to už čiastočne vedel. Ďalšie veci si doštudoval. Ale to, čo strojného inžiniera zaujalo a podnietilo na ďalšiu spoluprácu, sa udialo najmä na stretnutí.
Aká je káva, že pri nej treba rozlišovať kávu domácu, kancelársku, strojovú, barovú..., to všetko mu nebolo treba vysvetľovať, lebo káve "prepadol" už dávno. Na stretnutí však hovorili predovšetkým o marketingu, prognózach, technike predaja i výroby. Ponúkli mu zastupovať veľkého producenta zameraného na veľké objemy alebo menšieho výrobcu, ktorého devízou je konštantná kvalita kávy. "Vybral som si menšieho, firmu Covim. Už 90 rokov kupuje kávu z tej istej plantáže a vie garantovať kvalitu. Sú mi bližší a sympatickejší aj neformálnou komunikáciou."
Spolupráca priniesla firme ďalšie obchodné kontakty a rozšírenie podnikateľskej oblasti na predaj a servis profesionálnych kávovarov, neskôr i barových a veľkokuchynských zariadení.
Vlastná sieť prevádzok
Pre konateľa Šišku i obchodného riaditeľa Eugena Kováčika je ľudský prístup, či už v obchode alebo pri kontakte s bankou, veľmi dôležitý. Preto pri výbere banky na financovanie podnikateľských zámerov zohral úlohu nielen fakt, že VÚB má taliansku "matku", ale aj prístup bankovej poradkyne, ktorej plne dôverujú. Obojstranná dôvera bola dôležitá tak v začiatkoch podnikania, keď s pridružením predaja kávovarov vznikla potreba finančnej pomoci banky, ako aj neskôr, keď firma rozšírila činnosť na veľké gastronomické zariadenia. Kontokorentný úver doplnil ďalší, ktorý dnes už úspešne splatili. Podľa Kováčika plánujú rozšíriť pôsobenie na celú strednú Európu a chystajú vlastnú sieť prevádzok. "Na to budú potrebné nemalé investície, preto uvažujeme o ďalšom úvere."
V súčasnosti sa Athea sústreďuje najmä na komplexné dodávky pre bary, jedálne či reštauračné kuchyne. Aj tu je silná konkurencia, treba sa teda obracať. Preto dodávku zariadení a servis doplnili aj o projekčnú činnosť. Inšpiráciu talianskym dizajnom a ich zmyslom pre detail dopĺňajú slovenskou efektívnosťou. Šiška je presvedčený, že na Slovensku sme v prevádzkach praktickejší a s menším počtom ľudí zvládame to, na čo majú v zahraničí množstvo zamestnancov. "Mám rád efektivitu v kuchyni. Všade, kam sa vo svete pohnem, pokúšam sa dostať aj do kuchyne. Sledujem jej ruch, fungovanie. Pozorujem, a potom viem navrhnúť reštauráciám či barom najefektívnejšie riešenie. Aby bolo všetko poruke a robota šla od ruky. Minúty sú pri obsluhe veľmi dôležité. Tie rozhodujú aj o tom, či zákazník príde znovu."
Rásť ďalej za hranice
Firma cíti, že je úspešná. Napriek tomu v nej stále uvažujú, ako ďalej. Nestačí len rásť, prechádzajú aj vnútornou premenou -- rozdelili sa na divízie: káva, technologické zariadenia, rátajú s novou obchodnou kanceláriou v Benátkach a pripravujú i novú divíziu gastroprevádzky. Zameria sa na podporu a prezentáciu kávy a produktov, ktoré predávajú.
Zastúpenia majú zatiaľ v Čechách a pripravujú ich aj v Poľsku a Maďarsku. Rokujú tiež o zastúpení firiem, s ktorými spolupracujú v celej strednej Európe.
StoryEditor