StoryEditor

Kľúčom sú ľudia, čo sa vyznajú

02.10.2006, 00:00

Využiť výrobné priestory skrachovaných veľkých štátnych podnikov alebo vybudovať nový závod. Takúto dilemu riešil začiatkom 90. rokov nejeden začínajúci podnikateľ.
Výnimkou nebol ani Vladimír Benko, ktorý sa práve v tom čase rozhodol, že ako podnikateľ -- živnostník začne vyrábať čalúnený nábytok. "Po páde totalitného režimu sa slovenská nábytkárska výroba postupne rozpadla. Skončili veľké závody v Topoľčanoch, Prievidzi či Spišskej Novej Vsi. Vznikol priestor pre nové firmy, čo som sa snažil využiť aj ja," spomína na svoje začiatky. Zvolil si náročnejšiu cestu. Rozhodol sa, že si výrobné kapacity vybuduje.

Pod jednou strechou
Prvé výrobné priestory dokončil Benko v roku 1993. Už o päť rokov neskôr začal výrobné kapacity rozširovať -- naposledy v tomto roku. V súčasnosti má firma vrátane skladových priestorov rozlohu približne dvanásť a pol tisíca štvorcových metrov. Aj keď bolo budovanie nového závodu finančne náročné, investícia sa postupne vracia.
"Neborím sa napríklad s problémami energetických nákladov," pochvaľuje si. Keďže v čalúnnictve je prioritná logistika výroby a manažment kvality, mať výrobu takpovediac pod jednou strechou je podľa neho výhodné.

Desiatky kamiónov
Aj vďaka rozširovaniu výrobných kapacít mohol Vladimír Benko v rokoch 2001 až 2002 takmer zdvojnásobiť výrobu a predaj. Výrazný rast spoločnosti pokračuje aj naďalej. Pri predaji vlastnej produkcie spolupracuje s topoľčianskou obchodnou firmou WK Team. Medzi najvýznamnejších zákazníkov patrí nemecký importér nábytku Candy. Vývoz smeruje najmä do Nemecka, krajín Beneluxu, Švajčiarska a Rakúska. Za jeden týždeň sa vo firme otočí 30 až 40 kamiónov.
Práve pri rozširovaní výroby sa Benko obrátil so žiadosťou o spoluprácu na Slovenskú sporiteľňu, ktorá mu pri podnikaní pomáha dodnes. "S bankou riešim nielen firemné, ale aj privátne financie. Moje rozhodnutie malo racionálne dôvody. Väčšina mojich obchodných partnerov spolupracuje tiež so Slovenskou sporiteľňou, a tak je cash-flow veľmi rýchly a lacný," hovorí majiteľ úspešnej čalúnnickej firmy z Prievidze.

Drahá ropa
Starosti spôsobil Benkovi postupný nárast cien ropy, od ktorej sa odvíjajú ceny čalúnnických materiálov. Hoci ceny vstupov rástli, firma to z dôvodu neustáleho tlaku odberateľov nemohla zohľadniť vo výstupných cenách fixovaných v eurách. Optimalizovaná výroba a predaj nedávali veľký priestor na to, aby sa ešte objavili vnútorné rezervy.
Riešenie sa našlo v spolupráci so Slovenskou sporiteľňou. "Klientovi sme ponúkli rôzne nástroje menových obchodov. Aj keď to spočiatku vyzeralo, že nebudú mať na hospodárenie firmy výrazný vplyv, tento krok sa nakoniec premietol do jej výsledkov veľmi výrazne," vysvetľuje Martin Horváth, relationship manažér Slovenskej sporiteľne, ktorý sa stará o finančnú stránku Benkovej firmy.

Kľúčom sú ľudia
Čalúnnická výroba je špecifická. Tým, že má nižšie požiadavky na výrobné technológie a vyššie na manuálne zručných pracovníkov a výrobné priestory. Benkovi sa podarilo vytvoriť okolo seba tím schopných odborníkov. Dbá, aby sa neustále rozrastal. Kým v začiatkoch mal trinásť zamestnancov, v súčasnosti už okolo 150.
Podnikateľ si svojich pracovníkov váži: "Požiadavky na kvalitu výroby sú vysoké. Kvalifikovaní ľudia sú pre úspech v podnikaní kľúčoví. Od výrobných zložiek až po manažment."

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/podnikanie, menuAlias = podnikanie, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
22. december 2024 12:11