StoryEditor

Cechy bránia remeslá, vedú cenovú vojnu s fušermi

10.04.2006, 00:00
Stavbársku sezónu už viac rokov na Slovensku symbolicky otvára bratislavský stavebný veľtrh Coneco vo výstavisku Incheba na pravom brehu Dunaja.

Na veľtrhu Coneco sa aktívne -- vlastným výstavným stánkom -- minulý týždeň zúčastnili aj tri slovenské remeselné cechy. Cech strechárov, podlahárov, i cech maliarov. Nie že by na vlastný výstavný stánok mali nadostač prostriedkov. Vlastne si ho na veľtrhu čiastočne odpracovali. S organizátorom veľtrhu sa dohodli, že zaň pripravia odborné prezentácie či prezentácie remesiel.

Na konci stavby
Všetky tri remeslá sú si vo viacerých ohľadoch podobné. Asi najciteľnejším momentom ich fungovania je tlak investorov či veľkých stavebných firiem na maximálne znižovanie nákladov stavieb. Takto sa cena, a menej kvalita, dostáva na prvé miesta hodnotového rebríčka.
Významne to súvisí aj s tým, že výstavba strechy, ale najmä kladenie podláh a maľovanie priestorov, prichádzajú na rad až na samom závere stavby. A v tom čase je investor neraz už finančne "vyžmýkaný", a aj preto šetrí kde sa len dá.
No sú viaceré firmy, ktoré na takéto násilné znižovanie cien nereflektujú a o zákazku sa radšej neuchádzajú. Uvedomujú si, že ak by sa neraz chceli vmestiť do určitej cenovej hladiny, museli by logicky zľaviť z kvality. Ochudobniť dielo často o kvalitnejšie materiály či technológiu. A to z princípu nechcú. I keď prídu o možnosť získať zákazku.
Ruka v ruke s tým ide aj devalvácia remesiel. Na tom sa predstavitelia cechov taktiež zhodujú. Stavebné firmy sa snažia remeselné práce vybaviť vlastnými silami. Kvalitu stavieb znižujú aj početní fušeri, príležitostní podnikatelia, ktorým politika znižovaní cien významne nahráva do kariet.

Chýba motivácia zamestnávať ľudí
Súčasná legislatíva -- vysoké odvodové zaťaženie -- podľa predstaviteľov firiem nenabáda malých podnikateľov na to, aby zamestnávali nových ľudí, ale sa pri väčšej zákazke snažili kooperovať s inými živnostníkmi. Navyše v stavebných remeslách je významným určujúcim fenoménom aj sezónny charakter prác. A čo so zamestnancami v hluchom období?
No pozitívnym momentom je, že viacerí zákazníci si už začínajú spomedzi firiem viac vyberať. Preferujú kvalitu. Dôležitá v týchto prípadoch nie je ani tak klasická reklama, ale predovšetkým referencie, čiže pozitívne skúsenosti z prácou firiem iných, predchádzajúcich zákazníkov.
Stavebné remeslá -- a to s ľútosťou potvrdzujú predstavitelia firiem -- dnes trpia na nedostatok záujmu mladých. Hrozí, že niektoré činnosti na Slovensku doslova vymrú. Jedine, že by prišli nasledovníci súčasných majstrov.
Osamotení živnostníci veľa vecí na trhu zmeniť nemôžu. S cieľom vplývať na zlepšenie podmienok podnikania vznikli na Slovensku profesijné cechy. Snažia sa vplývať okrem iného na pozdvihnutie úrovne remesiel, pripravujú rôzne vzdelávacie akcie, organizujú stretnutia podnikateľov, prezentácie firiem, usilujú sa pomáhať príprave remeselného dorastu.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/podnikanie, menuAlias = podnikanie, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
22. november 2024 16:54