Bryan Montgomery je riaditeľom najstaršej výstavníckej firmy na svete Andry Montgomery Group z Veľkej Británie. Spoločnosť je najväčším organizátorom, manažérom a konzultantom obchodných podujatí na celom svete. Medzi najvýznamnejšie patria výstava stavebníctva Interbuild v Londýne s 1 100 vystavovateľmi, ako aj najväčšia priemyselná výstava vo Veľkej Británii.
Montgomeryho starý otec založil firmu v roku 1895, Bryan prevzal jeho biznis v polovici dvadsiateho storočia. V súčasnosti je už na dôchodku a o firmu sa starajú najmä jeho potomkovia. Hovorí, že Bratislava je ako stvorená pre výstavy, na čo jej slúži najmä viacúčelová Incheba. Bratislava má podľa neho silný historický nádych, keďže bola jedným z najvýznamnejších miest v európskej histórii. Na Slovensku bol už niekoľkokrát a rád sa vracia.
Než ste prišli na Slovensko, stretli ste vo svojom biznise niektorú slovenskú firmu? Aké je podľa vás ich postavenie na európskom či svetovom trhu?
-- Výstavy organizujeme po celom svete, ale podrobne sa o výrobcov nezaujímam, zameriavam sa skôr na veličiny ako import a export než na vystavovateľov. Ide nám o kvalitu výstavných hál, miest, kde sa nachádzajú, a úroveň vzdelania v nich, ako aj dostupných zariadení.
Ako vnímate úroveň výstaviska Incheba v Bratislave?
-- Je veľmi zaujímavé pozorovať rozvoj výstavníckeho biznisu u vás. Bratislava je historické mesto na Dunaji a v súčasnosti prežíva zaujímavý hospodársky rast. História je pre Bratislavu dôležitá, lebo vzbudzuje väčšiu spoľahlivosť, novšie mestá sú -- čo sa týka úspechu výstav -- menej spoľahlivé. Výstavy sú tu úspešné, lebo ľudia ich chcú navštevovať.
Sú podľa vás slovenské firmy dostatočne aktívne pri svojich prezentáciách v zahraničí?
-- Slovenské firmy veľmi nepoznám. Na výstave jedla, ktorú usporadúvame v Anglicku, je vždy veľa prezentérov z odlišných častí sveta. V každom prípade však máte dobré syry. Svoju úlohu vždy zohrá rozdielnosť potravín z celého sveta. Pokým sa tovar nestane medzinárodne etablovaný, je ťažké poznať krajinu jeho pôvodu. Veľakrát sú však produkty prezentované agentovi, ktorý zastupuje medzinárodnú firmu a jej meno sa preto ani nespomenie. Pri mnohých produktoch nie je národnosť dôležitá, to si zväčša myslia len "whiskey-ľudia" (smiech). Prirodzenou výhodou krajiny je klíma, kvalita pôdy a dôležité je, ako sa využíva infraštruktúra. Výhodou Slovenska je geografická poloha, z ktorej treba vychádzať.
Čo odporúčate našim firmám, ktoré sa neprezentujú dostatočne, aby prerazili na európskom trhu?
-- Najlepšie je nájsť si efektívneho agenta, ktorý bude prezentovať produkt. Dôležitá je aj nadväznosť v ponuke produktov, ako aj ich kvalita, a to najmä pri sezónnych produktoch. Nadovšetko treba dbať na komunikáciu s trhom, produkt treba naň dostať čo najrýchlejšie. Myslíte si, že firmy z menej vyspelých štátov potrebujú investovať viac peňazí, aby sa stali známejšími než napríklad nemecké?
-- V Bratislave máte iba výhody z centralizácie priemyslu. Rozdiel však je, či ide o čerstvé produkty alebo polotovary. V tomto ohľade je dôležitá kombinovaná doprava, teda ako rýchlo sa kontajner dostane z miesta A do miesta B, či už loďou, vlakom alebo kamiónom.
Ako agenti prezentujú vybrané produkty, aby zaujali čo najviac zákazníkov?
-- Vždy musia identifikovať výhody produktu a krajiny jeho pôvodu, či už geografiu alebo históriu. Napríklad by pre názov výrobku nemali používať skratky, tie odrádzajú. Vždy treba nájsť správne spojenie produktu a spoločnosti, ktorá ho ponúka. Iné je to napríklad v prípade takých firiem, ako je trebárs BMW, kde má fabrika už silné zázemie a meno.
Akú úlohu zohráva imidž štátu v prezentácii spoločností? Prezentuje sa podľa vás Slovensko v Európe či dokonca vo svete dobre?
-- Pre každú krajinu je dôležité poznať kompozíciu vlastných výhod -- akých má najviac vyškolených zamestnancov, v akých sektoroch prekvitá. Na druhej strane je pre vládu veľmi dôležité si uvedomiť, ako veľa času musia firmy spotrebovať na to, aby sa stali vo svete známe. Preto je úloha štátu v tomto smere veľmi dôležitá. Vláda ma napríklad dvadsať ministrov, ale firma len jedného biznis manažéra. Vláda preto musí firmám rozosielať dotazníky, v ktorých vyjadria svoje prezentačné potreby. Takto sa ušetrí veľa času.
Myslíte si, že prezentácia spoločnosti na výstave pomáha štátu v oblasti turistického ruchu?
-- Samozrejme. Výstava znamená, že sa stretne veľa ľudí z rôznych kútov sveta na jednom mieste. Človek kúpi niečo pekné ako darček pre svoju rodinu, čo mu potom stále pripomína krajinu pôvodu tohto výrobku. Človek osobne je najlepším informačným prostriedkom, prinesie mnoho zážitkov, o ktorých rozpráva veľa ľuďom, a aj tí sa tak dozvedajú o novej krajine. Zapôsobí to omnoho viac, než keby sa o nej dočítali v časopise. V mojom prípade je to aj tak, že prídem do krajiny najskôr kvôli výstave. Ak sa mi však zapáči, rád sa tam vrátim s rodinou na dovolenku alebo tam pošlem deti do školy. Výstavy sú teda veľmi dôležitým článkom turistického ruchu.
StoryEditor