StoryEditor

Hustá tlačenica medzi bublinkami

28.08.2006, 00:00

Spotrebiteľov, ktorým by bolo úplne jedno, či pijú Cocu, Pepsi alebo Kofolu, nie je až tak veľa. Vo svojom rozhodnutí majú zväčša úplne jasno. Napriek tomu nejedna reštaurácia, kaviareň alebo aj obchod možnosť výberu nedáva. Buď je v ich ponuke Coca, alebo Pepsi. V lepšom prípade majú v talóne k zahraničnej značke aj domácu Kofolu. Nájsť však všetky tri v ponuke pod jednou strechou je, najmä v reštauráciách, skôr výnimka. A to ide o hnedé nealkonápoje, jeden z najžiadanejších výrobkov na nápojovom trhu.
Uprednostňovanie niektorej značky kolového nápoja v gastronomických zariadeniach patrilo ešte pred pár rokmi k bežným praktikám. Dnes však už nie je také výrazné. "Výrobcovia už pochopili, že súperiť sa dá aj na jednom pulte," odôvodňuje zmenu ich postoja oproti minulosti Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum trhu Terno.
Potvrdzujú to aj odpovede výrobcov. Na našu otázku, či firmy podmieňujú u odberateľov prítomnosť svojich výrobkov absenciou konkurenčnej značky, Coca-Cola uviedla, že si nekladie žiadne podmienky. Pepsi Americas CZ/SK má pre gastronomické zariadenia takú stratégiu, ktorá láka prevádzkovateľov, aby odoberali nápoje práve tejto firmy. V rámci nej ponúka kompletnú sériu nealkoholických produktov, ale aj objemové zľavy či možnosť získať chladničky na nápoje, slnečníky alebo poháre.
Podľa Dušana Pleška, výkonného riaditeľa Slovenského združenia pre značkové výrobky, môžu za stav v ponuke do značnej miery práve spotrebitelia. Tým, ako reagujú na skladbu nápojového lístka. Časť z nich je totiž schopná ísť inam, ak v podniku tú svoju značku obľúbeného hnedého nápoja nenájde.
Metódy uprednostniť jedného alebo druhého kolového giganta sa stále nevzdali celosvetové siete rýchloobslužných gastronomických prevádzok. O tom, čo bude v ponuke, rozhodujú pri nadnárodných fast foodoch majitelia v zahraničí. Napríklad McDonald´s čapuje zákazníkom do papierových kelímkov Coca-Colu, naopak, reštaurácie Pizza Hut nalievajú konkurenciu. Pepsi a ďalšie nealkoholické nápoje od jeho výrobcu sa objavia aj v ponuke prevádzok KFC, ktoré sa taktiež chystajú udomácniť na Slovensku.
Možnosť voľby medzi Pepsi Colou alebo Coca-Colou nemajú ani návštevníci bratislavského multiplexu Palace Cinemas v nákupnom centre Aupark. Film môžu sledovať len s Pepsi Colou, prípadne s inými, nie však kolovými nápojmi. Multiplexy patriace pod Istropolis Cinema Center majú zase dohodu s Coca-Colou.
Obchodné siete chcú mať ponuku čo najširšiu a dilemu výberu jedného či druhého svetového alebo menších regionálnych výrobcov neriešia. V regáloch supermarketov Billa svorne vedľa seba stoja oba kolové nápoje, podobne aj v Hypernove. Spotrebné družstvá majú okrem rôznych balení Coca-Coly, Pepsi Coly a Kofoly zrejme najširšiu ponuku ďalších kolových limonád -- v jej ponuke nechýba Relax Cola, Šofocola, Zlatá studňa cola, Bublinky Cola, Spirit limonáda cola. Spotrebiteľ ich nájde bez problémov v jednom regáli. Smolu má azda len Topvar Kofa -- kolový nápoj tradičného topoľčianskeho výrobcu v plechovke. Jeho miesto je totiž medzi pivami.
Coca-Cola vypadla na prelome minulého a tohto roku zo sortimentu predajní Tesco Stores. Zákazníci Tesca sa teda rozhodujú medzi Pepsi-Colou, Kofolou, Šofocolou a Topvar Kofou. Zástupca Coca-Coly Zdeněk Vilímek tvrdí, že keď istý čas nápoj v niektorej zo sietí nie je, súvisí to s rokovaním o obchodných podmienkach. "Tesco absenciou Coca-Coly v obchodoch stráca," vraví Drahovský. Zároveň však nie je presvedčený, že by to bola pre výrobcu Pepsi mimoriadna výhra. "Fakt, že v predajni nie je prítomný niektorý z kľúčových konkurentov, vždy vedie k zvýšeniu predaja všetkých ostatných značiek. Platí to aj pre absenciu Coca-Coly v Tescu," dodáva marketingový riaditeľ Pepsi Americas CZ/SK Petr Mlateček.
Istou výnimkou medzi reťazcami je Lidl. Zákazníci v ňom nenakúpia ani Coca-Colu, ani Pepsi-Colu, ani Kofolu. Nájdu tam len menej známe kolové limonády poľských či slovenských výrobcov.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/podnikanie, menuAlias = podnikanie, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
09. máj 2024 04:23