Nová kuchárska kniha kráľa anglickej kuchyne Jamieho Olivera, pamäti Ala Gora, nový román Candace Bushnellovej, autorky Sexu v meste. Na najžiadanejšie knižné novinky sa v čase predvianočného zhonu v kníhkupectvách na celom svete stojí v dlhých radoch.
Nakladatelia v USA a Veľkej Británii však objavili nový marketingový trik: ponúkajú literárne novinky aj na neočakávaných miestach. Módny butik, kaderníctvo, kvetinárstvo, obchod s hračkami, ale napríklad i mäsiarstvo, všade tam teraz dostať knihy. Nakladatelia chcú aj takýmto spôsobom ešte zvýšiť dopad reklamnej kampane na čitateľov.
Vďaka obchodom s netradičným sortimentom mieria na presne dané cieľové skupiny. A prekvapivo sa im darí, potvrdzuje Asociácia amerických nakladateľov.
Kuchárske recepty v lahôdkárstve
Vo veľkom obchode s mäsom a lahôdkami Mike`s Deli v centre newyorského Bronxu dostať kúpiť novú kuchársku knihu Arthur Avenue Cookbook. Najnovšia kniha známej americkej kuchárky Ann Volkweinovej sa tu predáva lepšie než v kníhkupectve. Podľa Nielsen Bookscan, oficiálnej monitorovacej siete predajnosti knižných noviniek, sa v tomto jedinom obchode predalo už viac než štyri a pol tisíca kópií tejto zbierky receptov. Pritom bola Arthur Avenue Cookbook dovtedy jedinou knihou, ktorú známe lahôdkarstvo ponúkalo. V bežných kníhkupectvách v Amerike sa predalo doteraz osemtisíc kusov.
"Taký veľký dopyt zo strany zákazníčok nás prinútil knižnú ponuku postupne rozširovať," priznal šéf lahôdkarstva David Greco pre denník The New York Times. "V súčasnosti popri novinke Volkweinovej ponúka jeho obchod napríklad i kuchársku knihu The Italian American Cookbook, zameranú na cestoviny a pizzu.
"Je to jednoduché -- v našom obchode ponúkame tak domácu mozzarellu či parmskú šunku, ako i najlepšie recepty na ich spracovanie. Zákazníci sa už nemusia trmácať inam," zhŕňa Greco.
Životný štýl čitateľov
Odborníci s jeho názorom súhlasia. "Nakladatelia sa naučili sledovať životný štýl čitateľov," uviedla Julie Bosmanová pre The New York Times. V špecializovaných obchodoch sa preto knihy s príbuzenskou tematikou predávajú lepšie než v bežnom kníhkupectve.
Módne reťazce ponúkajú pamäti Jackie Kennedyovej či monografiu slávnej fotografky Annie Leibovitzovej. Predovšetkým v Spojených štátoch má nová stratégia už prvé výsledky. Niektoré špecializované literárne žánre vďaka nej zaznamenali dvadsaťpercentný nárast predaja. Do obchodov s odevmi, kvetmi či vínom svoje výpravné publikácie umiestňujú i veľké nakladateľstvá zvučných mien, ako je Simon & Schuster či Penguin. "Starostlivo zvažujeme, či máme knižnú novinku umiestniť predovšetkým do bežného predaja alebo rovno dať na netradičné miesta," súhlasí Barbara O`Shea, vedúca predaja nakladateľstva Penguin. "Pri vhodnej kombinácii sa po knihách len tak zapráši," hovorí Bosmanová. Ako príklad uvádza román Wall and Piece, ktorý napísal známy londýnsky tvorca pouličného grafiti vystupujúci pod prezývkou Banksy. "Vďaka prepojeniu s reťazcom Urban Outfitters, ktorý je zameraný na mladých spotrebiteľov, mala kniha v USA veľký úspech. Britské nakladateľstvo Random House už posiela na trh jej dotlač," dodala analytička knižného trhu.
Memoáre v pánskej móde
Naopak, obchody s elegantnou pánskou módou už dva týždne s úspechom ponúkajú novinku bývalého viceprezidenta a neúspešného demokratického kandidáta na amerického prezidenta Ala Gora. Jeho memoáre nazvané An Inconvenient Truth patria i vďaka zaradeniu do ponuky v odevných reťazcoch k najpredávanejším knihám uplynulého mesiaca.
StoryEditor