Kým v Európe sa internetoví predajcovia sporia, či poslucháčom umožniť počúvať hudbu bez použitia protikopírovacieho softvéru DRM na ľubovoľnom prístroji, na Slovensku je nákup hudby cez internet stále "v plienkach".
Podľa Medzinárodnej federácie fonografického priemyslu (IFPI) sa zisky z predaja digitálnej hudby celosvetovo v roku 2006 zdvojnásobili a dosiahli asi dve miliardy amerických dolárov. O 89 percent na 795 miliónov kusov stúpol predaj samostatných skladieb.
Päť k jednej
Digitálnemu predaju hudby sa na Slovensku v súčasnosti venuje len niekoľko internetových stránok. V lete minulého roka začal s predajom na portáli T-Station Slovak Telekom a predaj hudby cez mobilné telefóny rozbehla na jeseň spoločnosť Orange. Digitálny predaj hudby u nás tvorí len jedno -- dve percentá z celkového počtu predaných nosičov, zatiaľ čo napríklad v USA až okolo osemnásť percent. Už v tomto roku by však mal byť jeho podiel podľa odhadov citeľne vyšší.
Zrušenie špeciálneho protikopírovacieho softvéru DRM môže podľa hovorkyne Slovak Telekomu Jany Burdovej trhu s online hudbou výrazne pomôcť. Zároveň nebude obmedzovať zákazníkov, ktorí sú ochotní za hudbu platiť. Opačný názor má hovorca Orangeu Richard Fides, ktorý hovorí, že zrušenie DRM by určite nebolo dobré. "Na takýto krok nepristúpi žiadne hudobné vydavateľstvo. Okrem toho by sme tak umožnili bezplatné šírenie stiahnutých skladieb medzi zákazníkmi," dodáva. Pomer bezplatne stiahnutých skladieb z internetu oproti kúpeným nahrávkam je v súčasnosti asi päť k jednej. Podľa zástancov voľného šírenia digitálnej hudby je teda zjavné, že ani DRM pirátstvu nevie zabrániť, a preto je zbytočné.
Pirátov neubúda
Na Slovensku sa vlani predal asi milión hudobných nosičov. V roku 2005 to bolo 1,3 milióna. Príčinou výrazného prepadu je podľa slovenskej pobočky medzinárodnej federácie pokles predaja kompilácií, o ktoré však bol v predchádzajúcom roku -- aj vďaka SuperStar -- obrovský záujem. Celkové tržby hudobných vydavateľstiev dosiahli vlani okolo 180 miliónov korún. Najvýraznejšie sú v predaji zastúpené CD, za nimi nasledujú hudobné DVD s nárastom počtu predaných kusov o 38 percent a kazety. Najvážnejším problémom hudobného priemyslu zostáva naďalej vysoká miera pirátskych nahrávok, tie tvoria asi 40 percent nových nosičov.
Pokles tržby z predaja hudby je celosvetový fenomén a trend znižovania jej predaja sa napriek rastu záujmu o digitálnu hudbu očakáva aj na Slovensku. Medzi najväčšie hudobné vydavateľstvá u nás patria SonyBMG, Universal Music, EMI Music a Warner Music.
Susedia pokles pribrzdili
Aj v Česku hudobný priemysel vlani zaznamenal pokles, ale pomalší než v roku 2005. Tržby gramofónových firem sa medziročne znížili o 9,7 percenta na 510,25 milióna Kč a predaj hudobných albumov a DVD sa prepadol o 7,8 percenta na 3,114 milióna kusov. Stratu v roku 2006 čiastočne kompenzovali tržby z predaja digitálnej hudby, ktoré sa vďaka novým internetovým obchodom zvýšili o 56,6 percenta na takmer 17 miliónov Kč. "Všeobecne sa dá povedať, že v roku 2006 sa spomalil pokles predajov hudobných nosičov v ČR," povedala riaditeľka českej pobočky Medzinárodnej federácie fonografického priemyslu Petra Malá-Žikovská.
Výrazné zníženie obratu -- viac než o štvrtinu -- vykázala vlani v Česku zahraničná populárna hudba, na čo malo podľa federácie vplyv aj znižovanie cien týchto titulov. "Pri domácom pope sa prepad predaja zastavil, lebo pokles obratu oproti roku 2005 dosiahol iba dve percentá," argumentuje riaditeľka.
Už nielen uvítanie v mobile
Vydavateľstvá si veľa sľubujú od rastúceho predaja digitálnej hudby cez internet. Napríklad portál i-legalne.cz od polovice novembra, keď ho sprevádzkovali, predal do konca januára viac než 50-tisíc skladieb. Týždenne ho navštívi asi 50-tisíc návštevníkov. Registráciu potrebnú na kúpu hudby si už vybavilo okolo 32-tisíc používateľov internetu. Podobné služby už ponúka tiež portál www.allmusic.cz. Nedávno na český trh s legálnym sťahovaním hudby vstúpil aj mobilný operátor T-Mobile.
"Očakávame masívnejší nárast predajov celých skladieb cez internet. Dosiaľ sa príjmy z digitálnych predajov kumulovali len z predajov vyzváňacích a uvítacích tónov do mobilných telefónov," podotkla Malá-Žikovská.
Rekordne veľa falzifikátov
Za dlhodobým poklesom tržieb gramofónového priemyslu stojí najmä nelegálne sťahovanie hudby, ktoré sa rozmáha v dôsledku masového šírenia prístupu na internet. Gramofónové firmy trápi i nelegálne napaľovanie a predaj hudobných nosičov. Napríklad Česká obchodná inšpekcia vlani v obchodoch a na tržniciach zhabala plagiáty v odhadovanej hodnote 743 miliónov Kč. Zhruba 83 percent falzifikátov tvorili nosiče s hudbou a filmy, čo bol rekordný podiel v histórii kontrol českej inšpekcie.
StoryEditor