StoryEditor

Sila elektropredajní je v spoločnom nákupe

20.11.2005, 23:00
Podnikanie v maloobchodnom predaji spotrebnej elektroniky prešlo za posledných 10 -15 rokov výraznými zmenami. Nie je to tak dávno, keď sme kvalitnejšie značkové spotrebiče chodili kupovať do susedného Rakúska. Ponuka v slovenských obchodoch bola obmedzená, ceny premrštené a dopyt najmä po známych zahraničných značkách vysoký.

Podnikanie v maloobchodnom predaji spotrebnej elektroniky prešlo za posledných 10 --15 rokov výraznými zmenami. Nie je to tak dávno, keď sme kvalitnejšie značkové spotrebiče chodili kupovať do susedného Rakúska. Ponuka v slovenských obchodoch bola obmedzená, ceny premrštené a dopyt najmä po známych zahraničných značkách vysoký.
Kvôli pretlaku dopytu nad ponukou začali v tomto biznise podnikať mnohí nadšenci. Veľká časť z nich sa nechala odradiť počiatočnými ťažkosťami a do dnešných dní vydržali len tí najvytrvalejší. Jedným z nich je majiteľ firmy Elex plus Milan Pánik. Do podnikania vhupol v roku 1992 po tom, ako odišiel zo zlatomoravského Calexu. Jeho firma je dnes najväčšou nitrianskou elektropredajňou a zároveň jedným z najväčších predajcov bielej techniky na Slovensku.
Výrobcov museli prosiť
"Začiatky nášho podnikania neboli vôbec ľahké. Dopyt spotrebiteľov bol síce veľký, trápili nás však úplne iné, dnes už takmer neznáme problémy. Jedným z nich bol nedostatok tovaru, ktorý vôbec nebolo ľahké zohnať. Známe zahraničné značky tu ešte nemali zastúpenia a tak sme sa výrobcom museli doslova prosiť, aby nám niečo predali. Podobné to bolo aj s bankami, ktoré nám nechceli požičať ani za úroky prekračujúce 20 percent," spomína na pionierske roky svojho podnikania Milan Pánik.
Dnes je podľa neho situácia úplne opačná. V Elexe plus denne klopú na dvere díleri známych i menej známych značiek, ale aj bankári, pre ktorých je úspešná firma veľkým magnetom. V ostatných rokoch sa postupne mení aj prístup samotných zákazníkov.
Záujem o kvalitné značky stúpa
"Naším zámerom nie je predávať všetky značky. Sústreďujeme sa na kvalitnejšie výrobky strednej a vyššej triedy. Ľudia totiž začínajú chápať, že nízka cena výrobku nie je väčšinou žiadnou výhrou a môže priniesť viac problémov ako úžitku. Pri dobrom vysvetlení nie je problém predať kvalitné značkové produkty. Spotrebiteľ si začína uvedomovať, že nie sú samoúčelným luxusom, ale prinášajú konkrétne benefity. Ešte pred piatimi rokmi takmer nikoho nezaujímala napríklad energetická trieda výrobku. Dnes patrí pri kúpe k rozhodujúcim parametrom," tvrdí Pánik. Dôvodom je, samozrejme, aj postupné znižovanie cien. Nedávno ešte nadštandardné výrobky, ako je digitálny fotoaparát, kamera či umývačka riadu, sú dnes omnoho dostupnejšie aj pre nižšie príjmové skupiny obyvateľov.
Budúcnosťou sú siete
Malé osamotené predajne s obmedzeným sortimentom už na trhu prakticky nemajú šancu. Svojimi cenami totiž nedokážu konkurovať nielen hypermarketom, ale najmä celoplošným obchodným sieťam, špecializovaným na tento druh tovaru. Tie zastrešujú desiatky maloobchodných predajní, ktoré podnikajú vo vlastných priestoroch a ich sila je v spoločnom nákupe. Jednou z nich aj Elex plus. Už dva roky je súčasťou celoslovenskej siete Euronics, ktorá zastrešuje 83 elektropredajní po celom Slovensku.
"Spoločným nákupom priamo od výrobcov dokážeme vyjednať na trhu úplne bezkonkurenčné ceny. To nám dáva určité istoty aj voči konkurencii. Všetci členovia siete nakupujú za rovnakých podmienok. Ich prevádzky sú rovnomerne rozložené po celom území SR, teda si navzájom nekonkurujú. V spoločných letákových akciách ponúkame viac ako tisíc výrobkov, pričom využívame efekt množstvového rabatu. Vzhľadom na tieto faktory môžeme koncovému zákazníkovi ponúknuť ceny, za ktoré by malý individuálny predajca nakúpil iba priamo u výrobcu," dodáva konateľ.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/podnikanie, menuAlias = podnikanie, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
23. december 2024 03:09