Bez dostatočných investícií sa úroveň kvality skladovania pohonných látok nedá udržať. Ako na to, dokazujú slová hovorcu spoločnosti Slovnaft Antona Molnára: "Zaviedli sme komplexný systém kontroly kvality v rámci celého reťazca činností, zahrňujúci výrobu, logistiku ako aj predaj. Pri výrobe a distribúcii ropných produktov špecializovaní pracovníci pravidelne odoberajú vzorky z vyrábaných a prepravovaných pohonných látok, ktoré sa následne spracúvajú v špecializovanom laboratóriu, kde sa aj archivujú." Na základe laboratórnych výsledkov sa vydávajú príslušné certifikáty kvality. Kvalitu pohonných látok na čerpacích staniciach zabezpečujú dvojplášťové nádrže a nepretržité sledovanie tesnosti dvojplášťa, čo znamená, že akýkoľvek únik z nádrže, ale aj prípadné vniknutie nečistoty do nádrže sú okamžite monitorované, signalizované a prípadná porucha sa musí odstrániť. Nádrže sú vybavené hladinomerom so zariadením na meranie a signalizovanie prípadného výskytu kondenzovanej vody v nádrži. Nádrže sa okrem toho musia pravidelne čistiť a testujú sa tlakovou skúškou. Pravidelne sa tiež odoberajú vzorky z nádrží a vykonáva sa ich rozbor.
Inšpektori v útoku
Keď pred štyrmi rokmi Slovenská obchodná inšpekcia vykonala rozsiahlu kontrolnú previerku, najlepšie dopadla čerpacia stanica Jet, ktorej benzín bol bez chýb. Nasledovali Shell s 11,4 percenta nevyhovujúcich vzoriek, Esso s 20, OMV 22, Batax s 25, Slovnaft s 29,5 a Jurki so 43,2 percenta. Ešte horšie sa umiestnili menšie čerpačky.
To je však už minulosť. Dnes je u nás okolo 680 čerpacích staníc, konkurencia rastie a prevádzkovatelia aj pod tlakom verejnosti kvalite benzínu i nafty venujú veľkú pozornosť. Dokazujú to prieskumy Slovenskej inšpekcie životného prostredia. "Jednoznačne môžem potvrdiť tendenciu zlepšovania kvality pohonných látok, a to aj vďaka hrozbe sankcie od 10-tisíc do piatich miliónov korún," dodáva hovorca inšpekcie životného prostredia Michal Štefánek. Kvality palív pohonných látok robí inšpekcia každý rok. V roku 2005 odobrala 340 vzoriek zo 126 čerpacích staníc týchto motorových palív a zistila nedodržanie limitných hodnôt v siedmich vzorkách a celkovo nedodržanie deviatich limitných hodnôt. Minulý rok inšpekcia odobrala 340 vzoriek zo 120 benzínových púmp a v deviatich vzorkách benzínu a nafty zistili nedodržanie 15 limitných hodnôt. V prvom polroku 2007 to bolo 173 vzoriek z 81 čerpacích staníc, 93 vzoriek benzínu a 80 nafty, pričom len štyri prípady dali podnet na správne konanie o uložení pokuty. Robia sa letné i zimné odbery. V ostatných rokoch došlo k zlepšeniu stavu v kvalite pohonných látok. "Nedodržanie predpísaných parametrov zistili inšpektori takmer výlučne na malých súkromných čerpacích staniciach, pričom najhoršia situácia je práve na východnom Slovensku. Najväčšiu pokutu, 200-tisíc korún, udelila inšpekcia veľkoskladu s benzínom," dodáva Štefánek.
Veľká trojka
Napriek tomu je medzi jednotlivými druhmi benzínu značný rozdiel, ktorý môže mať za následok znečistený alebo dokonale nefunkčný motor. Základný benzín bez aditív síce zodpovedá normám, ale napriek tomu vytvára karbónové usadeniny v motore. "Takémuto opotrebovaniu je najviac vystavený sací trakt a ventily, ktoré po desiatkach natankovaní spôsobujú horšie sanie ventila, horší odvod tepla, motor môže strácať výkon a neskôr sa musí vyčistiť chemotechnickými prípravkami," hovorí Tomáš Neuschl zo Strojníckej fakulty STU. Moderné benzíny s účinnými aditívami, ako OMV Carrera, Slovnaft EVO benzín či Shell V-Power, sú teda zároveň ochranou pred neskoršou niekoľkotisícovou chemickou kúrou.
Napriek tomu je tu dosť motoristov, pre ktorých je hlavným kritériom cena, a tak obavy z budúcnosti nemajú ani malé benzínové čerpadlá, kde kontroly nachádzajú najviac nedostatkov. Slovnaft vlastní 209 púmp, takmer tretinu zo všetkých, dvojkou je OMV s 84 a Shell so 66. Obom konkurentom dodáva Slovnaft aj základný aj aditovaný benzín. Pokiaľ však na Slovensku bude pribúdať počet nových zaregistrovaných áut, do konca tohto roka by to mohlo byť rekordných 80-tisíc, záujem o kvalitný benzín bude rásť.