Žiarivo čisté toalety, ale aj špinavé "turecké" záchody. Úhľadné altánky a moderné preliezky pre deti, ale aj popraskané lavičky pamätajúce minulý režim. Ligotavé fontánky s pitnou vodou, ale aj benzínky zohyzdené na toaletách špinou, pachom či dochytanými dverami.
To sú paradoxy, na ktoré musia byť u nás vodiči pri zastavení na diaľničných odpočívadlách stále pripravení. Vcelku však platí, že slovenské odpočívadlá sa uberajú správnym smerom a mnohé z nich už znesú porovnanie so západom. Lebo nejde len o to - vybudovať ich, vyasfaltovať a vykachličkovať. Treba ich aj naplniť dobrými službami. A nie náhodou stále platí, že vizitkou národa sú jeho toalety.
Lepšie než u susedov
"My sme s úrovňou vašich odpočívadiel spokojní," vraví turista z Lotyšska Andris Bondaris, oddychujúci na parkovisku pri diaľnici pod Beckovom (smer Žilina - Trnava). S rodinou sa vybral karavanom z Jurmaly až do Chorvátska. "Môžeme sa tu po ceste najesť, napiť a určite tu máte čistejšie ako v Poľsku - je to veľký rozdiel. A oproti nášmu Lotyšsku? Diaľnic máme ešte málo, to sa nedá porovnať."
Nesťažovali sa veľmi ani slovenskí turisti, ktorých sme zastihli na parkovisku Vrtižer-Hričovské Podhradie (smer Žilina - Trnava). Práve stolovali na úplne nových lavičkách. Jedli však len vlastnú desiatu, na odpočívadle bufet chýba. "Dobré to bude vtedy, ak všade pri ceste budú i stravovacie zariadenia. Ale inak tá úroveň naozaj rastie," povedal Karol Valtera, obzerajúc sa po upravenom zatrávnenom priestore. A pripomenul ešte čosi - prenosné toalety. Na parkovisku boli tri, jedna preplnená kalom, dve nevábne páchli, toaletný papier žiaden. "Mali by ich častejšie vyprázdňovať a kontrolovať."
Poľskí turisti z Katovíc si nevedeli vynachváliť odpočívadlo Čataj (smer Bratislava - Trnava). "Sme spokojní. Chutne sme sa najedli, posedeli sme si vonku pri pekných stolíkoch a aj hygienu tu majú dobrú." Rovnako príjemne sa cítila rodina Záhorských z Nových Zámkov na Červeníku (smer Bratislava - Trnava). "Všetko, čo potrebujeme, je tu dobré, čisté, aj jedlo je chutné. Vonkajšie vybavenie nám tiež vyhovuje."
Nemiznúce boľačky
Opačný názor na úroveň odpočinku pri našich diaľniciach má český kamionista. "Je to zlé, na Slovensku aj v Čechách. Kamionista potrebuje napríklad sprchu. A kde ich máte? Alebo pozrite, ako je málo miesta na parkovanie. Prídu štyri kamióny plus 7 - 8 áut a niet sa kam hnúť," zarýpol do boľačiek slovenských ciest Bohumil Vik z Kyjova.
Skutočne, sprchy sú k dispozícii zväčša len tam, kde je aj benzínová pumpa (za 40 alebo 50 korún). Ale ani to nie je pravidlo. Na odpočívadle Červeník v smere z Trnavy do Bratislavy napríklad dopravná tabuľa ikonou hlása, že okrem WC, občerstvenia a pumpy ponúka aj sprchu. Opak je pravdou. "Vedúci ju zrušil a zabudol dať dolu nálepku z tabule," podala informáciu zaskočená predavačka na pumpe.
Prievidžanka Eva Hečková si posťažovala, že s verejnou hygienou to na Slovensku stále nie je v poriadku. "Ale keď sme stáli pri Trenčíne, tam boli ,vecká´ čisté."
Tak ako ona, aj mnohí ďalší určite oceňujú, ak vidia, že okolo sociálnych zariadení sa točí aj pohotová upratovačka. Tak to bolo napríklad na Zelenči či v Kostolnej (obe smer Bratislava - Žilina). Horšie je, ak sa povinnosť čistoty zúži len na zásobovanie toaleťákom a mydla do dávkovačov, ale smrad či špinavé kúty zostávajú. Tak to bolo napríklad v Zamarovciach (Žilina - Bratislava). Vôbec najväčším zádrhom sú v tejto problematike už spomínané prenosné toalety. Sú na nestrážených parkoviskách a ich kontrola je otázna. Kým kontajnery a koše popri parkoviskách vysýpajú smetiari dvakrát týždenne - na Beckove napríklad prevádzkarka ubezpečovala, že v prípade potreby prídu i častejšie - s vyprázdňovaním toaliet je to zložitejšie.
Dve strany mince
Peter Talavašek z Považskej Bystrice zastavil aj so psom na osamotenom odpočívadle pri Piešťanoch v smere z Bratislavy. "Kde je benzínová pumpa, obchod či reštaurácia, tam sa to drží dobre aj s hygienou a službami. Ale na takýchto pustých odpočívadlách je to slabšie. Koše sa vyberajú málo, a keď ľudia vidia špinu, ich disciplína je tiež voľnejšia. Vždy je to vec dvoch strán - údržby diaľnice, ale aj kultúrnosti národa."
Práve toto odpočívadlo poskytlo aj hrôzostrašný pohľad na miesto, ktoré sa kedysi nazývalo toaletami. Otvorené "turecké" záchody so smradom a špinou a železné korytá namiesto umývadiel, pozostatok bývalej úrovne "ľudovej" hygieny, ukazujú ešte i dnešným turistom a cestujúcim, že urobiť si poriadok aj popri prvotriednych diaľniciach, to nám ešte chvíľu potrvá.
Odvrátený pohľad
Podobný obrázok sa naskytá motoristom na Čataji a Triblavine v opačnom smere, teda z Trnavy do Bratislavy. Aj na Čataji sú "turecké" záchody a ďalšie staré vybavenie, no odpočívadlo má denne pod palcom strážna služba spoločnosti OSH. Na hygiene je to hneď vidieť. A tak, hoci zastarané, sociálne zariadenia sú čisté a použiteľné. "Vysýpam koše, zbieram po ľuďoch odpadky, utieram záchody. Však je tu čisto? Už vlani sa to osvedčilo, tak nás sem dali aj tento rok," hovorí strážnik. Celkom naopak je to na Triblavine. Tá má síce natreté lavičky aj farbami hýriace detské betónové preliezky, ale bývalé socialistické záchody sú zamurované. A na páchnuci trávnik za touto opustenou budovou hrôza pozrieť. Akoby si tam s toaleťákmi odľahčila polovica Slovenska. Mnohým cestujúcim je úplne jedno, že na diaľnici priamo pred Triblavinou udiera do očí výrazné upozornenie na dopravnej tabuli: najbližšie WC až o 8 km, preložené do jazyka motoristov - s odskočením na toaletu tu nerátajte. Ale, ktovie prečo, mnohí rátajú.
Rastúci motorizmus
Najmä staršie úseky diaľnic dodnes nesú bremeno socialistickej minulosti, keďže parkoviská pozdĺž nich boli dimenzované na niekoľkonásobne nižšiu motorizovanosť. Problém ešte zhoršuje situácia s kamiónmi, ktoré majú cez víkendy zákaz jazdy a na parkoviskách popri cestách sú nútené zotrvávať dlhé hodiny i dni.
Pre lepšiu predstavu, na diaľniciach v priestore Bratislavy sa za 24 hodín premelie okolo 60-tisíc automobilov a v priestore Považia asi 30-tisíc.
"V súčasnosti sú s odpočívadlami naozaj starosti, lebo staré normy nereflektujú súčasný stav motorizácie," pripúšťa aj Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá pred pár rokmi prevzala staré odpočívadlá v neutešenom stave od ich bývalého vlastníka - Slovenskej správy ciest. Spoločnosť nezakrýva, že nedobrú situáciu si uvedomuje a niektoré postupy bývalého správcu určite nechce kopírovať. Napríklad istým riešením podľa nej je dosadzovať na pusté odpočívadlá aspoň strážnu službu. Podľa hovorcu existuje už aj štúdia s výhľadom na viac rokov do budúcnosti, kde všade budú nové odpočívadlá, na akej ploche a s akou vybavenosťou v závislosti od premávky na tom-ktorom úseku. Chystá sa aj tender na sprevádzkovanie služieb na niektorých momentálne nefungujúcich.
Budúce odpočívadlá
Vo výstavbe:
D1: 2 veľké odpočívadlá obojstranné, 1 veľké pravostranné
1 malé odpočívadlo obojstranné, 2 malé pravostranné, 2 malé ľavostranné
V príprave:
D1: 1 veľké pravostranné, 2 veľké ľavostranné, 3 veľké obojstranné
2 malé ľavostranné, 1 malé pravostranné, 3 malé obojstranné
D3: 1 veľké pravostranné, 1 veľké ľavostranné
1 malé obojstranné
D4: 1 veľké obojstranné
Po kliknutí na obrázok hozväčšíte...