Chcete si rozšíriť sortiment svojich výrobkov alebo začať vyrábať niečo celkom nové? Pripravte sa na to, že obchodníci budú od vás chcieť už pri zaradení produktov do sortimentu čiarový kód. "Je to preto, aby mohli do pokladničného systému vložiť základné údaje o tovare. Sú to EAN kód, názov výrobku a jeho cena. Pri skenovaní čiarového kódu sa tieto informácie len vyhľadajú v systéme a zobrazia na konečnom účte,“ vysvetľuje zmysel označovania výrobkov, ktorý uľahčuje obchodníkom ich predaj, Marianna Revallová z mimovládneho neziskového združenia GS1 Slovakia. "Skener pri pokladnici alebo v sklade nevie rozlíšiť výrobky, vie iba prečítať kód a vyhľadať, ktorému výrobku patrí.“ Na evidenciu kódov ponúka ich spoločnosť na svojej internetovej stránke aplikáciu EANonline.
| Aké kódy sa používajú u nás – Na bežnom tovare – EAN13 a EAN8, ktorý je určený pre malé výrobky (napr. žuvačky) – Kódy pridelené na Slovensku sa začínajú číslicami 858, platia všade – Výrobky s rôznou hmotnosťou a cenou (mäso, zelenina) sa začínajú číslicami 27 alebo 29 – sú to kódy pre tovar s premenlivou hmotnosťou – Označovanie je riadené z jednej centrály – z mimovládneho neziskového združenia GS1 AISBL so sídlom v Bruseli a pomocou miestnych organizácií v členských krajinách, u nás je to GS1 Slovakia so sídlom v Žiline – Každý kód je jedinečný, vo svete nemá kópiu – Prideľuje sa výrobcom v sériách po 100 až do milióna – Sú pomocníkom v obchode, používajú sa aj v logistike, doprave, pri výrobe, sú súčasťou elektronického obchodovania a globálnych katalógov – Čiarové kódy vytláčajú v obchodoch s drahším tovarom elektronické, založené na rádiofrekvenčnej identifikácii |
Návrh obalu
Na čiarový kód by ste mali pamätať, už keď navrhujete obal produktu. ,"Výrobca sa musí rozhodnúť, ktorý kód z pridelenej série určí danému výrobku a či si bude vyrábať etikety sám, dá si ich vyrobiť alebo či bude čiarový kód súčasťou obalu,“ hovorí Miroslav Štaffen, riaditeľ GS1 Slovakia.
Používanie kódu na výrobkoch je, až na niektoré výnimky v označovaní liekov, dobrovoľné. V obchodnom styku je však také rozšírené, že bez tohto označenia vec ťažko predáte.
Sú aj výnimky. Milan Bánoczký, majiteľ Veľkoobchodu v Kráľovej pri Senci, z ktorého zásobuje popredné slovenské hotely a reštaurácie pohármi, príbormi a porcelánom, tvrdí, že čiarový kód zatiaľ nepotrebuje. "Výrobcovia - väčšina je z Česka - sa nás už pri balení tovaru pýtajú, či ho majú označiť čiarovými kódmi. Nevyžadujem to, keďže súpravy predávame väčšinou priamo hotelom a reštauráciám, a tie ich už, samozrejme, ďalej nepredávajú. Zatiaľ si vystačíme s dodacími listami.“
Nevyhnutná zmluva
Kódy pre právnické osoby u nás prideľuje GS1 Slovakia v Žiline a pre živnostníkov EAN Slovakia. Predtým však musíte uzatvoriť zmluvu. "Vyplňuje sa na internete - na www.gs1sk.org alebo www.ean.sk, pričom prvým krokom je určenie klasifikácie produkcie podľa medzinárodného systému SK NACE, predtým OKEČ. Číslo klasifikácie je uvedené aj na živnostenskom liste,“ vysvetľuje postup Revallová. Uvediete, o aký typ a množstvo čiarových kódov máte záujem. "Držitelia elektronického podpisu môžu podpísať elektronickú verziu zmluvy, tí ostatní ju musia vytlačiť, podpísať a poslať poštou.“
Pridelenie kódu trvá tak dlho, ako rýchlo sa doručia dokumenty, väčšinou dostanete kód už na druhý deň. Spoločnosť vám však pridelí len čísla, o grafickú formu sa musíte postarať sami.
| Kedy čiarový kód uľahčí obchod - ak sa dá aj skenovať - nečitateľné predaj len komplikujú - najčastejšie nedostatky tlače: nesprávna veľkosť, rozmazané čiary, nevhodné umiestnenie vo zvare či na hrane obalu - pri tlači vyžadujte dodržiavanie medzinárodnej normy ISO/IEC 15420 - rovnaký EAN kód nemôžu mať dva rôzne výrobky - každý výrobca musí viesť presnú evidenciu pridelených EAN kódov |
Z čísla "paličky“
Ako sa dopracovať k ,,paličkám“, na to máte niekoľko možností. ,,Buď bude výrobca na univerzálny obal tlačiť etikety sám, pričom bude potrebovať softvér, ktorý čiarový kód vytvorí, a tlačiareň - špeciálnu termotransferovú, alebo univerzálnu kancelársku laserovú. Ihličkové a ink jet tlačiarne nie sú vhodné,“ pokračuje Revallová. "Ďalšou možnosťou je dať si vytlačiť etikety od externého dodávateľa.“ Toto riešenie je vhodné najmä pre tých, ktorým sa neoplatí investovať do softvéru a hardvéru. "Pre veľké série sa obyčajne volí tretí spôsob, a to zakomponovanie čiarového kódu do grafiky obalu.“
Použitie kódov
Z prideleného rozsahu čísiel prideľujete každé jednotlivým výrobkom. "Každý druh musí mať vlastné a aj rovnaký tovar balený v rôznych množstvách musí mať číslo osobitne. Ak má výrobca tri výrobky a každý existuje v troch rôznych veľkostiach, potrebuje minimálne deväť EAN kódov.“
Revallová pripomína aj to, že osobitným čiarovým kódom treba označiť i kartónové skupinové balenia. "Umožní to automatizovať predaj aj vo veľkoobchode. Čiarový kód na kartóne musí byť odlišný od toho, ktorý je na výrobku.“ Inak by sa vám mohlo stať, že kartón predáte za cenu jedného výrobku. "Vo všeobecnosti platí zásada: čo sa dá predať za inú cenu, musí mať iný kód.“
Minimálne náklady
Ak je čiarkovaná "značka“ súčasťou obalu alebo etikety, nestojí takmer nič. Či sa tlačí obal alebo etiketa bez kódu alebo s ním, cena je rovnaká. Ak sa tlačí etiketa iba s kódom v minimálnej veľkosti na hárok A4 na kancelárskej tlačiarni, potom je cena od 0,01 eura, zložité etikety na palety s premenlivými logistickými údajmi v malých množstvách môžu stáť aj niekoľko eur. Hotové obaly, etikety alebo obaly v štádiu grafického návrhu je vhodné nechať posúdiť odborníkovi. Vyhnete sa tak nepríjemným prekvapeniam, že odberateľ výrobok odmietne predávať len kvôli nekvalitnému čiarovému kódu.
