Postupné zvýšenie dane
Firma Topnad v Topoľčanoch, ktorá vlastní okolo 140 kamiónov, ich má všetky registrované v Nitrianskom kraji. Približne polovica autoparku sú staršie typy v kategórii Euro 3, druhú polovicu tvoria ekologickejšie kategórie Euro 4 a 5. Na tie vyrubila nitrianska „vúcka“ mierne zníženú daň – necelé tri percentá. „Bez ohľadu na to dostáva samosprávny kraj od mojej firmy za všetky vozidlá poriadnu sumu, okolo 300-tisíc eur,“ vyratúva majiteľ firmy Pavol Jančovič. Hnevá ho, že kým mnohé aj východoeurópske štáty dávajú na ekologické nákladiaky zľavy až do 50 percent, na Slovensku je to v priemere len sedem percent. Svetlou výnimkou je iba Banská Bystrica.
Nitriansky kraj, podobne ako väčšina krajov, vlani sadzbu dane z vozidiel na rok 2011 zvýšil. Majitelia áut to po prvýkrát pocítia práve pri terajšom platení dane v januári.
„Ak si uvedomíme, že momentálnym osádzaním zákazových dopravných značiek na cesty mimo diaľnic sa nám znemožní efektívne využívať cestnú infraštruktúru – a daň z vozidiel s tým súvisí – podľa nás by sa táto daň mala, naopak, úmerne tomu znižovať,“ tvrdí Jančovič.
Prešov, posledný mohykán
Jediné kraje, kde poslanci v roku 2010 nárast miestnych poplatkov neodsúhlasili, boli Prešovský a Trenčiansky. Tento rok k zvýšeniu daní nakoniec pristúpil aj Trenčín, jeho nové sadzby však podnikatelia zaplatia až v roku 2013. „V priemere ide o 6-percentný nárast – opatrenie by malo priniesť asi 600-tisíc eur navyše. Sadzba dane sa nám nemenila od roku 2008,“ spresňuje Vlasta Hencelová, hovorkyňa Trenčianskeho samosprávneho kraja.
Prešov, ako posledný región, kde dane tento a ani minulý rok nestúpli, čaká rokovanie o nových sumách na zastupiteľstve 6. decembra. Podľa hovorkyne Veroniky Fitzekovej sa poslanci návrhom tento rok zaoberali už trikrát a trikrát bol stiahnutý alebo zamietnutý. „V kraji nie je na zvýšenie tejto dane politická vôľa,“ hovorí. Ak by bol návrh prešiel, sadzba by tam pre všetky kategórie vzrástla o 12 percent.
Najvyššiu daň zaplatia v januári firmy za osobné a nákladné autá v Žilinskom a Bratislavskom kraji. Najmenej v Prešovskom a Banskobystrickom. Napríklad podnikateľ z Bratislavy s troma úžitkovými autami, ktoré využíval počas celého kalendárneho roka, zaplatí daň 466,08 eura. Ešte začiatkom tohto roka platil iba 405,57 eura. Západ Slovenska zdvihol sadzby oproti minulosti až o 15 percent.
Ako ušetriť
Dopravcovia na Slovensku sú kvôli zdražovaniu palív, zákazom jázd či mýtnemu v zložitej situácii už roky. Dávno šetria, kde sa len dá. Ako usporiť na dani z áut? Jedným zo spôsobov je odhlásiť auto z registrácie počas mesiacov, keď viete, že s ním nebude podnikať. Ďalším spôsobom je prevádzkovať ho iba mimo Slovenska, ale musí to byť minimálne na mesiac. „Je to zásadná výhoda skôr pre zahraničných podnikateľov. Založia u nás eseročky, nakúpia na ne vozidlá, zamestnajú našich vodičov, a potom ich už viac na Slovensku nevidíme,“ tvrdí Jančovič.
Pre majiteľov osobných áut by bol prvý spôsob vhodný vtedy, ak by šlo o súkromné auto používané na biznis. Ťažšie je to však uplatniť, ak je vozidlo zaradené v obchodnom majetku. „Pri jeho odhlásení na určité obdobie by si podnikateľ nemohol uplatniť v daňových výdavkoch ani iné náklady na jeho prevádzku a údržbu, keďže odhlásením deklaruje jeho nepoužívanie na podnikanie,“ vysvetľuje poradkyňa Združenia podnikateľov Slovenska Jarmila Lukačovičová.
Rozdelené dane do krajov
Mnohé firmy majú autá registrované aj vo viacerých regiónoch. Napríklad Lesy SR majú vyše 700 osobných a 450 nákladných áut evidovaných v tom-ktorom kraji podľa sídla odštepného závodu. Bývalá STV a SRo, dnes RTVS, tento rok preregistrovala 25 áut z Košického do Bratislavského kraja, ktorý má, mimochodom, vyššiu sadzbu. Ako dôvod však vedenie uviedlo zmenu vlastníka vozidiel. Firma Slovarm má sídlo v Bratislave, kde mala pôvodne evidované všetky autá, ale za posledné dva roky ich postupne preregistrováva do Trenčianskeho kraja. Vysvetlenie – v Myjave má hlavnú výrobnú prevádzku a zjednodušil sa jej výkon celej úradníckej agendy.
Teoreticky by sa však na preregistrovaní auta z kraja s vyššou sadzbou do kraja s nižšou dalo aj ušetriť. Samozrejme, nie vtedy, ak má podnikateľ sídlo v jednom kraji a vozidlá by chcel mať zaradené úplne v inom. „Mohol by som síce požiadať, povedzme, kamaráta, aby mi v inom kraji viedol akože pobočku, a preregistrovať tam autá. Ale na takú špekuláciu by som sa neodhodlal,“ dodáva Jančovič.
