StoryEditor

20 otázok a odpovedí. Vy sa pýtate na dane, experti vám odpovedajú

Prenajímate byt a neviete, ako príjmy čo najvýhodnejšie zdaniť? Koľko percent výdavkov si môžete uplatniť a akým chybám sa oplatí vyhnúť? Na vaše otázky v HN Poradni odpovedajú priamo experti z praxe. Pomer výdavkov Je pravda, že do výdavkov si môžem dať len 80 percent nájmu, ktorý platím ako firma za prenájom. Ako to teda je? Čo je pre mňa najvýhodnejšie? Radí Martin Tužinský, daňový poradca: Paušalizácia výdavkov na 80 percent bola upravená od 1. januára 2015. Krátia sa výdavky na obstaranie, technické zhodnotenie a prevádzkovanie, opravy a udržiavanie majetku v prípade, ak ide o taký majetok, ktorý sa používa aj na súkromné účely. Uvedený postup sa neuplatní pri nehnuteľnostiach a pri automobile poskytnutom aj na súkromné použitie zamestnancovi, ak mu je zdaňované 1 percento z upravenej vstupnej ceny vozidla. Ak ide o nájom napríklad kancelárie, ktorú používate na svoje podnikanie, uplatníte si výdavok vo výške 100 percent. Ak by ste prenajatý priestor používali napríklad 30 percent na súkromné účely a 70 percent na podnikanie, uplatníte si do daňových výdavkov iba 70 percent sumy prenájmu. Prenájom a strata Mám v pláne prenajať byt študentom, ale neviem, čo si budem môcť dať do výdavkov? Dá sa aj pri príjmoch z prenájmu ocitnúť v strate? Radí Martin Tužinský, daňový poradca: Uplatňovanie výdavkov pri prenajatej nehnuteľnosti závisí od toho, či túto nehnuteľnosť máte zaradenú v obchodnom majetku. V takomto prípade si môžete uplatňovať daňové odpisy nehnuteľnosti, všetky náklady spojené s údržbou a jej prevádzkou. V praxi však najčastejšie dochádza iba k prenájmu nehnuteľnosti bez toho, aby bola zaradená do obchodného majetku a boli uplatňované daňové odpisy. Je to z pragmatických dôvodov a v prípadoch, ak v budúcnosti dôjde k predaju tejto nehnuteľnosti. V prípade, ak nehnuteľnosť nie je zaradená do obchodného majetku, možno si uplatňovať len výdavky, ktoré priamo súvisia s jej „prevádzkou“. Ide o pravidelné mesačné platby správcovi nehnuteľnosti, okrem príspevku do fondu údržby a opráv a poistenia nehnuteľnosti, náklady na elektrickú energiu, prípade pripojenie na internet. Aj v prípade prenájmu nehnuteľnosti možno vykázať stratu, napríklad v prípade, ak vám nájomca nevyplatí nájomné. Túto stratu však nie je možné v budúcich rokoch uplatniť, resp. odpočítať si ju a znížiť si tak základ dane z príjmov v budúcich zdaňovacích obdobiach, ak ide o príjmy z prenájmu podľa zákona o dani z príjmov, tzn. nie ste podnikateľom, ktorý by prenajímal nehnuteľnosť ako súčasť svojho obchodného majetku. Ako uplatniť náklady pri prenájme Prenajímam dosť veľký byt, z čoho mi mesačne plynie príjem 550 eur. Druhý takýto „iný“ príjem nemám, keďže momentálne som zamestnaná. Každý rok si sama podávam aj daňové priznanie. Zmenilo sa niečo na tom, ako si to zapíšem do daňového priznania? Tento sme náš bytový dom zateplili. Môžem si to nejako uplatniť do daňového priznania? Radí Martin Tužinský, daňový poradca: Zateplenie domu sa vám do daňovo uznaných výdavkov nepremietne. Náklady spojené s prevádzkou bytu – mesačné platby za správu (okrem platby do fondu opráv a údržby a poistenia domu), elektrická energia, ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/poradca-2, menuAlias = poradca-2, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
20. apríl 2024 16:13