StoryEditor

Úprava existujúcej životnej poistky

28.09.2005, 00:00
Zmena poistnej zmluvy sa zvyčajne rieši dodatkom k pôvodnej zmluve alebo náhradou starej poistnej zmluvy za novú.

Ak máte doma odloženú zmluvu o životnom poistení a rozmýšľate o daňovom zvýhodnení, overte si, či je poistenie uzatvorené aspoň na desať rokov a či v čase ukončenia zmluvy dosiahnete vek minimálne 55 rokov. Problémom poistných zmlúv nie je dátum, kedy bola poistka uzatvorená. Daňové zvýhodnenie sa totiž vzťahuje aj na staršie poistné zmluvy (uzatvorené pred 1. januárom 2005). Novela zákona o dani z príjmov však stanovila aj vekovú požiadavku a niektorí poistenci nemusia dosiahnuť v čase ukončenia poistného vzťahu zákonom požadovaný vek.
Daňové zvýhodnenie
Kto si chce teda v najbližšom daňovom priznaní znížiť základ dane o zaplatené poistné v tomto roku (najviac však o 12-tisíc korún) a nie si je istý, či mu to poistka umožňuje, mal by kontaktovať poisťovňu. Daňové zvýhodnenie už za tento rok si môžu uplatniť aj klienti, ktorí zmluvu s niektorou z poisťovní uzatvoria do konca roku. Zmluvu však treba uzavrieť tak, aby platba stihla nabehnúť na účet poisťovne do konca decembra. Ak si však daňové zvýhodnenie uplatníte a poistku zrušíte predčasne, musíte štátu nahradiť daňovú úľavu. Súčasťou poistnej zmluvy sú aj pripoistenia. Plnenie z nich sa nepovažuje za porušenie podmienok zákona. Odpočet dane si môže uplatniť aj fyzická osoba, ktorá podniká.
Prepracovanie poistných zmlúv
Aby si klient mohol uplatniť daňové zvýhodnenie, niektoré poistné zmluvy si vyžadujú menšiu úpravu poistných podmienok. "Stačí, ak klient vyplní jednoduché tlačivo Žiadosť o zmenu, pričom žiada zmeniť tie parametre poistenia, ktoré nevyhovujú pre využitie daňovej úľavy. Klient si môže zmeniť prakticky akékoľvek existujúce poistenie tak, aby spĺňalo podmienky na využitie daňovej úľavy," hovorí riaditeľka Úseku životného poistenia Wüstenrot poisťovne Vladimíra Bendíková. Ako sa poistná zmluva upraví, to záleží od typu produktu a od toho, koľko rokov chýba klientovi do splnenia podmienky. Niektoré produkty je možné na žiadosť klienta predĺžiť tak, aby poistenie splnilo podmienky daňovej úľavy. Zmení sa len poistná doba, ostatné parametre poistenia ostanú nezmenené. "Ak poistnú zmluvu nie je možné predĺžiť a klientovi chýba rok alebo dva, môže požiadať o odloženie poistného plnenia. V prípade, že poistnú zmluvu nie je možné predĺžiť a klientovi chýba na splnenie podmienky viac rokov, navrhneme mu prepracovanie poistnej zmluvy. To znamená, že hodnotu poistenia mu presunieme na iné poistenie, ktoré spĺňa podmienky daňovej úľavy," vysvetľuje produktová manažérka zo sekcie životného poistenia Českej poisťovne -- Slovensko Erika Poleková. "Klientovi odporúčame súbeh dvoch poistení, z ktorých z prvej môže mať nárok na plnenie pri dožití skôr a z druhej po 55. roku života," vysvetľuje vedúca oddelenia marketingu a reklamy Komunálnej poisťovne Daniela Lászlová. Nie vždy sa však zmena zmluvy musí klientovi oplatiť. Napríklad, ak mu poisťovňa garantuje zaujímavú technickú úrokovú mieru.
Garantovaný úrok
Medzi produkty, ktoré najčastejšie nespĺňajú podmienky na uplatnenie daňovej úľavy, patria najmä staršie produkty kapitálového životného poistenia. Pri garantovaných poistných produktoch však môže byť problémom výška technickej úrokovej miery. Ak poistná zmluva garantuje nižší úrok, pre poisťovne pravdepodobne nebude problém ju predĺžiť. V niektorých starších poistných zmluvách však poisťovne klientom garantujú aj šesťpercentnú sadzbu. V súčasnosti však zákon hovorí maximálne o štyroch percentách. Dokáže poisťovňa ponúknuť klientovi v prepracovanej zmluve pôvodnú výšku technickej úrokovej miery? "Nie vždy. Môže to byť vtedy, ak si daný produkt zachoval svoju garantovanú technickú úrokovú mieru. V súčasnosti sa však výšky garantovaných mier pohybujú okolo dvoch až troch percent, čo sa nedá porovnať s garanciou spred štyroch a viac rokov," hovorí Miriam Horňáková z Poisťovne Tatra.
Riešením by mohlo byť, že klient pristúpi na nižšiu technickú úrokovú sadzbu. Výsledkom však bude, že získa rovnaký benefit za vyššie poistné. Prepracovanie zmluvy na daňovo zvýhodnenú sa teda nemusí oplatiť za každých okolností. Na vyššej technickej sadzbe môže klient získať viac ako by usporil vďaka daňovej úľave. Najhorším riešením však môže byť, keď poistnú zmluvu zruší úplne.
Reakcie klientov
Poisťovne potvrdzujú záujem klientov o prepracovanie zmlúv, ktoré v pôvodnej podobe nespĺňajú zákonom stanovené podmienky na uplatnenie daňovej úľavy. "Poisťovňa Slovenskej sporiteľne mesačne evidujeme približne desať percent žiadostí o predĺženie lehoty poistenia," ozrejmuje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Eva Güttlerová. Záujem klientov potvrdzuje aj Česká poisťovňa -- Slovensko. "V súčasnosti evidujeme záujem klientov o informácie k ich zmluvám, teda klienti nás kontaktujú a zisťujú, či ich zmluvy spĺňajú podmienky daňovej úľavy," hovorí Poleková.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/poradca, menuAlias = poradca, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
25. november 2024 12:19