Ojazdené auto, najmä pokiaľ nie je najmladšie, nemusí byť vždy v najlepšom technickom stave. Čo by mal človek skontrolovať na ojazdenom aute o ktoré má záujem? Aby zákazník získal čo najviac informácií o stave kupovaného ojazdeného vozidla a vyhol sa možným nepríjemnostiam v budúcnosti, mal by si pri výbere automobilu všimnúť predovšetkým výrobné číslo auta na karosérii, respektíve číslo motora. Číslo na motore by malo byť rovnaké ako vo veľkom, tak aj v malom technickom preukaze vozidla. Záujemca o auto, kde chýba jeden z týchto identifikačných znakov, by sa mal kúpy radšej zriecť. S problémami by sa mohol kupujúci stretnúť už pri prepise auta.
Dôležité je pozrieť si stav tachometra. Pri nízkom počte kilometrov alebo nefunkčnom počítadle by mal človek porovnať počet kilometrov so záznamom v servisnej knižke auta. Veľký počet najazdených kilometrov avizujú aj napríklad nadmerne zodraté pedále. V interiéri je dobré skontrolovať sedadlá. Časté používanie vozidla prezradia zákazníkovi tiež vysedené sedadlo a nadmerne opotrebovaný poťah. Ak si kupujúci všimne prepálené sedadlo, môže to byť následkom nepozorného fajčiara, ale aj zvarovania. Dôležité je skontrolovať aj potrebnú výbavu v aute. Nemalo by v nej chýbať rezervné koleso, lekárnička, zdvihák či výstražný trojuholník. Podstatný je aj stav prevodovky. Zvýšená vôľa páky by naznačovala, že vozidlo malo viac majiteľov s rôznou citlivosťou na radenie rýchlostných stupňov.
Zákazník by si mal prezrieť aj povrch karosérie. Skontrolujte, či je lak na karosérii lesklý, hladký a bez trhlín. Vydúvajúci sa lak môže skrývať začínajúcu koróziu. Tá najviac postihuje spodné okraje dverí, lemy blatníkov, prahy vozidla, rohy a okraje kapoty, okolie spodného okraja skiel. Stopy po korózii môže kupujúci nájsť aj v oblasti nôh na podlahe, či v batožinovom priestore. Nerovnosti laku a iné odtiene dokazujú opravu po havárii. Zasklenie a tesnenia, doškriabané alebo prípadne poškodené čelné sklo by malo byť v protokole uvedené ako závažná chyba v dokladoch. Lakom zastriekané tesnenia svedčia o nekvalitnej oprave. Rozsiahlejší servis auta môžu odhaliť aj iné dátumy na výrobných označeniach skiel. Samozrejmosťou je, aby fungovali svetlomety. Pred kúpou auta je dobré urobiť kontrolu stretávacích, parkovacích, diaľkových a hmlových svetiel vpredu, brzdových, hmlových a cúvacích svetiel vzadu, ako aj výstražných svetiel a smeroviek. Slabú svietivosť žiaroviek môže spôsobiť zaoxidovaný elektrický spoj. Dôležitá je aj kontrola výfuku. Nemal by byť prasknutý, na požiadanie má kupujúci právo pozrieť sa na auto zospodu na zdviháku v dielni servisu. funkčnosť stieračov, osvetlenia interiéru vozidla a nastaviteľnosť sedadiel. Pneumatiky by mali byť rovnomerne ojazdené, pričom minimálna povolená hĺbka dezénu je 1,6 milimetra.
Pri skúšobnej jazde sa zamerajte na motor. Ak je jeho zvuk príliš hlasný, je lepšie urobiť jeho dôkladnú kontrolu. Pri starších vznetových motoroch musí kupujúci počítať s oveľa vyššími nákladmi, nákladnejšou údržbou a prípadnými opravami. Motor by mal okamžite reagovať na pedál. V motorovom priestore by nikdy nemali byť stopy po unikajúcom palive, oleji, chladiacej alebo brzdovej kvapaline. Pozornosť by mal kupujúci venovať aj riadeniu vozidla. Počas skúšobnej jazdy by malo auto udržovať svoj smer, bez snahy o vybočenie. Prevodovka by pri jazde nemala vydávať rušivé zvuky a vyšliapnutá spojka by nemala prešmykovať v prudkom kopci. Brzdy by mali pracovať rovnomerne bez zadŕhania a pískania. Pri prudkom brzdení by sa auto nemalo vytáčať do jednej strany.
StoryEditor
Skontrolujte si technický stav auta
Tip redakcie