Aj keď toto tvrdenie určite neplatí doslova, pravda je, že keď chcú naši študenti odísť na školu do zahraničia, vyhľadávajú najmä anglicky hovoriace krajiny. Ak sa rozhodnú inak, zvyčajne si opäť najradšej vyberajú spomedzi programov tie, ktoré sú po anglicky. "Popri študijných odboroch, ktoré sú v súčasnosti všeobecne veľmi populárne, ako napríklad ekonómia, obchod, manažment či marketing, sa študenti zaujímajú o odbory, na ktoré je veľmi ťažké sa dostať na Slovensku," hovorí riaditeľka agentúry Interstudy Mária Kovácsová. Ako dodáva, ročne ich oslovia stovky študentov. Iba časť z nich však spĺňa podmienky a úspešne prejde prijímacím procesom.
Kurzy aj univerzity
Agentúry, ktoré sprostredkúvajú vzdelanie v zahraničí, zväčša živia jazykové kurzy v dovolenkových destináciách alebo krátkodobé formy štúdia na vybraných školách vo Veľkej Británii či v Austrálii. S čoraz väčším záujmom sa stretáva stredoškolské štúdium v zahraničí. "Rodičia si uvedomujú, že takéto vzdelanie je pre ich deti potrebné. Niektorí to berú aj ako cestu, ako sa ich deti môžu osamostatniť," hovorí konateľka agentúry a n o Oľga Bauerová, ktorá má dobré skúsenosti hlavne so štúdiom v Austrálii. Napriek spomínaným jazykovým trendom sprostredkovala dostatok stredoškolských pobytov aj do Nemecka a iných európskych krajín.
Nájdu sa však agentúry, ktoré v zahraničí sprostredkujú celé univerzitné štúdium. Alebo aspoň bakalárske, prípadne magisterské štúdium. Topkrajinami, kam vysokoškoláci cestujú s pomocou agentúr, sú opäť anglicky hovoriace krajiny. Z nich, opäť, Veľká Británia a Austrália. Štúdium v USA si vyžaduje víza a mnohí sa obávajú, že ho nezískajú. Na rozdiel od Veľkej Británie a Austrálie študenti tam nemôžu pracovať. Preto o zámorie nie je taký veľký záujem. Vysokoškolské alebo doktorandské štúdium v Nemecku agentúry sprostredkúvajú len výnimočne. Táto krajina si totiž dobre organizuje cezhraničných záujemcov o štúdium prostredníctvom Nemeckej akademickej výmennej služby a štipendijných programov.
Štart spomedzi vankúšov
Ak sa rozhodnete pre výber vysokej školy v zahraničí cez agentúru (a spĺňate všetky podmienky), čaká vás vyvankúšovaný štart za vzdelaním. Súkromní sprostredkovatelia, ktorých je na Slovensku dostatok a ich ponuka je ozaj široká, ponúkajú svojim klientom príjemné benefity -- od kompletného informačného servisu, cez účinnú pomoc s formalitami, až po vybavovanie víz a zabezpečenie cesty. Dobre je vedieť, že nie za všetky služby sa platí. "Súčasťou zmluvy medzi nami a vysokou školou je podmienka, že klient zaplatí za štúdium na škole rovnakú cenu ako keby išiel do školy bez agentúry," hovorí Bauerová. Agentúre za sprostredkovanie zaplatí províziu vysoká škola. Interstudy má v ponuke univerzity, kde sa dá študovať bezplatne, prípadne s pomocou zvýhodnenej študentskej pôžičky. "Niektoré naše partnerské univerzity poskytujú slovenským študentom štipendium, ktoré im pomôže pokryť aspoň časť životných nákladov," dodáva Kovácsová.
Harvard nečakajte
Všetko však má svoje obmedzenia. Ak sa chcete dostať na Harvard alebo Cambridge, nerátajte s výhodami, hoci by ste aj oslovili agentúru. Riaditeľka Interstudy o tom hovorí: "Záujem o tieto univerzity niekoľkonásobne prevyšuje ich kapacity, a to aj napriek vysoko selektívnym kritériám." Preto takéto inštitúcie v súčasnosti neprejavujú záujem o aktívnu propagáciu na Slovensku a nejaké zvýhodnenia teda nepripadajú do úvahy.
Ako si vybrať tú správnu agentúru
Pri výbere agentúry, ktorá sprostredkúva štúdium, sa musíme spoliehať na vlastnú úvahu. Rady, ktoré pri výbere agentúr sprostredkúvajú prácu, poskytuje ministerstvo práce a úrady práce, v prípade vzdelania chýbajú. A to aj napriek tomu, že u stredoškolákov ide v podstate ešte o deti, ktoré navyše bývajú počas štúdia v zahraničí v rodinách. Na ministerstve školstva podľa informácie z tlačového oddelenia neexistuje ani komplexný zoznam agentúr, ktoré vzdelanie sprostredkúvajú. "Ministerstvo školstva agentúry nesleduje. Nemáme na to dôvod a nevyplýva nám to ani zo zákona tak, ako napríklad povinnosť ministerstva práce sledovať agentúry, ktoré sprostredkúvajú prácu," povedala šéfka komunikačného odboru Helena Poláková. Ministerstvo podľa nej zatiaľ ani nemá skúsenosť, že by sa na jej pracovníkov niekto obrátil so sťažnosťou.
Zostáva teda len "zdravý sedliacky" rozum. Potenciálny klient v žiadnom prípade neurobí chybu, ak si zistí, ako dlho je agentúra na trhu. Bez osobnej návštevy to už zrejme asi nejde. O kvalite veľa vypovedá servis a orientácia pracovníkov v problematike. Seriózne agentúry vysielajú svojich pracovníkov do škôl, kam ich študenti chodia za vzdelaním, a tak si preverujú aktuálnosť poskytovaného informačného servisu. Najlepším vodidlom sú však vždy referencie.