StoryEditor

Výpoveď musí byť v poisťovni včas

04.11.2008, 23:00

Možno práve uvažujete nad tým, že zmeníte poisťovňu, s ktorou máte uzatvorené povinné zmluvné poistenie. Nestačí, keď nezaplatíte poistné - vaša zmluva takto nezanikne. Zmluva na PZP tak ako pri ostatných druhoch poistenia nemôže zaniknúť z dôvodu neplatenia poistného.
Aby ste mohli odísť ku konkurencii, terajšej poisťovni musíte vypovedať zmluvu. Predtým si však pozorne prečítajte poistné podmienky. Z nich sa dozviete, kedy a ako môžete poistenie vypovedať.
Výpovednú lehotu upravuje Občiansky zákonník v paragrafe 800. Podľa neho musíte dať výpoveď aspoň 6 týždňov pred uplynutím poistného obdobia. Dôležitou informáciou teda je, kedy sa presne poistné obdobie končí. Je vyznačené v poistnej zmluve, v potvrdení o poistení zodpovednosti (biela a zelená karta). Ide o tzv. výročie zmluvy - deň a mesiac, ktorý figuruje na zmluve ako začiatok poistenia.
Technický rok
Čoraz viac klientov povinného zmluvného poistenia má uzatvorené zmluvy na technický rok, lebo predaj a nákup vozidiel prebieha počas celého roka. Tvrdí to Margaréta Ivanová, riaditeľka odboru riadenia poistných produktov neživotného poistenia ČSOB Poisťovňa.
Ak je zmluva uzavretá na technický rok, znamená to, že poistné obdobie trvá 365 dní odo dňa začiatku poistenia, ktoré je vyznačené v poistnej zmluve. Ak napríklad začiatok poistenia pripadne na 20. apríla 2008, tak poistné obdobie vám končí ....
Kalendárny rok
Podľa Slovenskej kancelárie poisťovateľov je na trhu asi 30
až 40 percent áut poistených na kalendárny rok. ČSOB Poisťovňa má v portfóliu viac ako polovicu klientov, ktorých poistným obdobím je kalendárny rok. "Keďže týchto klientov je stále väčšina, kampane na povinné zmluvné poistenie prebiehajú práve v období, keď sa rozhodujú o poisťovateľovi na ďalšie poistné obdobie. My však pristupujeme k našim klientom počas celého roka rovnako, a teda poskytujeme rovnaké podmienky všetkým klientom pri uzatvorení zmluvy povinného zmluvného poistenia," konštatuje Ivanová z ČSOB. V Generali Slovensko má uzatvorené zmluvy na kalendárny rok zhruba 40 percent klientov. "Vzhľadom na to, že už väčšina poisťovní prešla na technický rok, tak na kalendárny rok sú poistené predovšetkým staršie vozidlá," tvrdí Lenka Havlová z Generali Slovensko.
Vo Wüstenrote má 8 percent klientov PZP podpísané na kalendárny rok. "Z hľadiska poistného krytia, jeho limitov či sadzieb poistného nie sú žiadne rozdiely medzi povinným zmluvným poistením na kalendárny a technický rok," tvrdí Dana Macková, členka predstavenstva Wüstenrot poisťovne.
Rozhodujúci deň
Ak ste uzavreli zmluvu na kalendárny rok, tak poistné obdobie sa končí 31. decembra a na výpoveď vám nezostáva veľa času - reálne máte na porovnanie podmienok poisťovní, na rozhodnutie a výpoveď 2 týždne.
V tomto roku pripadá 31. december na stredu, 6 týždňov pred koncom poistného obdobia je teda streda 19. novembra.
Podanie výpovede si neodkladajte na posledný deň, nestačí ju poslať do poisťovne napríklad aj doporučenou poštou 19. novembra. Tento deň ju tu musia už mať fyzicky. "Posledným dňom doručenia výpovede je tento rok 19. november. Tento deň je posledným, keď poisťovne akceptujú doručenú výpoveď. Výpoveď musí byť v tento deň doručená do poisťovne, nie zaslaná, teda pečiatka pošty na akceptáciu výpovede nestačí," vysvetľuje Ivanová z ČSOB.
Podľa Generali Slovensko musí byť výpoveď zmluvy fyzicky doručená do poisťovne už 18. novembra. Klient, ktorý zasiela výpoveď poštou, musí dbať o zaslanie v dostatočnom časovom predstihu, prípadne zvoliť produkt, v ktorom pošta ručí za dobu doručenia, tvrdí poisťovňa.
Čo ak sa majiteľovi vozidla stane, že výpoveď pošle poštou v dostatočnom predstihu, prioritne a doporučene, napríklad 3 dni pred zákonným termínom, ale poisťovňa mu oznámi, že aj tak nestihol zákonný termín? V tomto prípade zlyhá pošta, akceptuje to poisťovňa? "Podľa zákona môže byť výpoveď účinná až doručením druhej strane, preto je pre poisťovňu rozhodujúci termín, keď výpoveď dostaneí," tvrdí Dana Macková z Wüstenrotu.
Na oznámenie výšky poistného nečakajte
Podľa štatistiky poisťovňu mení ročne vyše desať percent majiteľov áut. Ak tak chcete urobiť, nečakajte na informáciu o novej výške poistného od svojej súčasnej poisťovne. Zákon totiž neurčuje poisťovniam spôsob, kedy a ako by mali upozorňovať klientov na to, že sa blíži ich povinnosť uhradiť poistné na nasledujúce obdobie. Nie všetky totiž posielajú nové poistné v takom časovom limite, že stihnete podať výpoveď v termíne 6 týždňov. Ak bude nové poistné vyššie, nestihnete už dať výpoveď zo zmluvy. Ďalší rok budete musieť byť poistený za vyššiu sumu v doterajšej poisťovni.
Väčšina poisťovni tvrdí, že informácie posielajú "dostatočne včas" alebo "s dostatočným predstihom". "Pri všetkých typoch poistenia zasielame klientom informáciu s ohľadom na výšku poistného v dostatočnom predstihu. Zároveň sa naši klienti majú možnosť informovať u operátorov kontaktného centra alebo u svojho obchodného poradcu," informovala Lenka Havlová z Generali.
ČSOB Poisťovňa zasiela štandardne počas celého roka svojim klientom oznámenie o výške poistného na ďalšie poistné obdobie vždy 8 týždňov pred výročím poistenia.
Akým spôsobom upozorňujete klientov na to, že sa blíži ich povinnosť uhradiť poistné na nasledujúce obdobie Wüstenrot? "Náš systém automaticky generuje písomné oznámenia o poistnom na ďalší poistný rok v dostatočnom časovom predstihu," konštatovala Macková.
Potvrdenie o bezškodovom priebehu
Vo výpovedi požiadajte poisťovňu aj o potvrdenie o bezškodovom priebehu. Poisťovňa je povinná vydať vám ho, lenže až po skončení poistného obdobia. Ak vaša poistka končí 31. decembra, potvrdenie môžete mať v druhej polovici januára. Poisťovne však zvyčajne bonus za bezškodový priebeh poistenia priznávajú, aj keď toto potvrdenie ešte nemáte. Stačí im čestné vyhlásenie o bezškodovom priebehu a dodatočné doručenie potvrdenia. Niektoré vám však posledný bezškodový rok neuznajú a poistné vám neznížia. Rozdiel poistného vám vrátia, až keď donesiete potvrdenie.
Vzor výpovede poistnej zmluvy si môžete stiahnuť na www.superpoistenie.sk kliknutím na odkaz "výpoveď poistnej zmluvy".
Dátum začiatku poistného obdobia si môžete skontrolovať kliknutím na odkaz "skontrolovať začiatok poistného obdobia".
Iné dôvody zrušenia zmluvy
Zmluvné poistenie sa môže zrušiť aj zmenou vlastníka alebo držiteľa motorového vozidla. Pri výpovedi zmluvy z takéhoto dôvodu treba k nej priložiť aj nový technický preukaz, v ktorom je uvedený nový vlastník, alebo kúpno-predajnú zmluvu. Zmluva sa v tomto prípade zruší ku dňu predaja vozidla.
V prípade zániku poistnej zmluvy kvôli nezaplateniu poistného je majiteľ vozidla povinný uzavrieť poistenie na zvyšok poistného obdobia v tej istej poisťovni, v ktorej poistenie zaniklo pre neplatenie.
Novú zmluvu môžete uzatvoriť na pobočke, cez telefón aj internet.

Dôležité zákony
- zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník (§ 788 a nasledujúce)
- zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla v znení neskorších predpisov
Ako môžete doručiť výpoveď:
- prostredníctvom pošty
- osobne na pobočku poisťovne
PZP môžete zrušiť:
- k výročnému dňu poistenia
- zmenou vlastníka, alebo držiteľa motorového vozidla
- PZP zanikne aj pre neplatenie, avšak vtedy je klient povinný znovu sa poistiť v tej istej poisťovni
- v prípade krádeže alebo totálnej škody po havárii. Zmluva zaniká k dátumu vyradenia vozidla z evidencie motorových vozidiel

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/poradca, menuAlias = poradca, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
26. december 2025 14:04