V treťom čítaní bol 23. júna 2005 v NR SR schválený zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov. Pôvodný návrh sa týkal len zvýšenia daňového bonusu (2 body). V zmysle poslaneckých návrhov bol tento zákon rozšírený na 7 bodov.
V prípade jeho podpísania prezidentom SR a následného vydania v Zbierke zákonov, sa zmeny budú týkať najmä dvoch oblastí:
-- zjednoznačnenia, čo sa považuje za podiel na zisku vyplácaný po zdanení, ktorý nie je predmetom dane z príjmov a
-- zvýšenia daňového bonusu.
1. V súčasnosti (resp. do nadobudnutia účinnosti novely zákona) nie sú predmetom dane všeobecne podiely na zisku vyplácané po zdanení obchodnou spoločnosťou alebo družstvom, alebo obdobnou právnickou osobou v zahraničí atď. Týka sa to nielen fyzických, ale i právnických osôb z podielov na zisku vykázaného po prvýkrát za rok 2004. U fyzických osôb však dochádza k rôznym výkladom predmetného ustanovenia upravujúceho túto problematiku (§ 3 ods. 2 písm. c)), najmä vo vzťahu k príjmom zo závislej činnosti (zamestnancom). Terajšie znenie zákona sa dá vykladať rôzne a všeobecne.
Ide o to, že všeobecne možno zjednodušene konštatovať, že podiel na zisku môže byť všetko, čo zostane obchodnej spoločnosti alebo družstvu po zdanení a po splnení všetkých zákonných povinností. V zmysle Obchodného zákonníka aj zamestnanci bez majetkovej účasti môžu mať vyplatené podiely na zisku, rovnako ako členovia predstavenstva a dozornej rady akciovej spoločnosti. formou tantiém. Zo zdaneného zisku zamestnávatelia môžu tvoriť aj sociálny fond a ďalšie fondy. Bolo (je?) teda otázne, ako príjmy takéhoto charakteru daňovo u zamestnancov posudzovať. Z textu zákona vyplýva, že sa zdaňovať nemali (neboli predmetom dane).
Čo je predmetom dane?
Novelou zákona sa spresnilo, že predmetom dane nie sú už len tie podiely na zisku, ktoré sú vyplácané osobám podieľajúcim sa na ich základnom imaní, t. j. len osobám s majetkovou účasťou v spoločnosti (dividendy, podiely na výsledku podnikania vyplatené tichému spoločníkovi, podiely na účasti z vkladu do s. r. o. a ďalšie).
Ide v podstate o bývalé príjmy z kapitálového majetku, ktoré boli v minulosti zdaňované osobitnou sadzbou dane. Je to aj logické, pretože ide o to, aby ten istý príjem nebol dvakrát zdanený (daňou z príjmov právnickej osoby a následne aj vyplatený podiel). Stále sú rôzne názory na to, či ide o dvojité zdanenie aj vo vzťahu k prijímateľovi tohto podielu, keďže ide o inú osobu.
Rovnakým spôsobom boli upravené aj plnenia takéhoto charakteru u právnických osôb. Aj u nich predmetom dane nie je len podiel na zisku v prípade ich majetkovej účasti (resp. na základnom imaní, či vkladu) v inej spoločnosti.
Podľa prechodného ustanovenia zákona (§ 52 ods. 42) bude platiť, že ak sa zamestnancom (bez ich majetkovej účasti u platiteľa) tento rok už vyplatili podiely na zisku, ktoré neboli v zmysle zákona zdanené do nadobudnutia účinnosti tohto zákona, budú sa musieť dodatočne zdaniť. Lehota je stanovená najneskôr pri ročnom zúčtovaní preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za rok 2005 alebo pri podaní daňového priznania.
Potreba zdaňovania
Keďže ide o príjmy zo závislej činnosti, tieto sa zdaňujú mesačnými preddavkami na daň. Je teda možné dodaniť ich aj dodatočne ešte v priebehu roka 2005 týmto spôsobom. Správcovia dane by nemali zamestnávateľov za nezdanenie týchto príjmov pred nadobudnutím účinnosti novely zákona postihovať. Po nadobudnutí účinnosti už bude potrebné všetky príjmy uvedeného charakteru zdaňovať. Týka sa to aj príjmov zo sociálneho fondu, vyplatených zo zisku po zdanení vykázaného za rok 2004, ako aj členov štatutárnych orgánov právnických osôb, ktorí dostali vyplatené za rok 2004 tantiémy, a tie im neboli zdanené. Otázne však zostáva, i keď je to spravodlivé voči ostatným daňovníkom, či tu nejde o retroaktivitu.
Účinnosť tejto zmeny je stanovená na deň vyhlásenia zákona v Zbierke zákonov.
Keďže za zamestnanca na daňové účely je považovaný každý, kto poberá príjmy zo závislej činnosti, znamená to napríklad, že ak ide o spoločníka s. r. o., tak jeho vyplatený podiel na zisku vykázanom za rok 2004, z titulu jeho vkladu (účasti) do spoločnosti, tento nie je naďalej predmetom dane z príjmov. Ak však dostane vyplatenú odmenu za prácu v spoločnosti, potom bez ohľadu na to, či je hradená z nákladov spoločnosti alebo zo zisku po zdanení, táto predmetom dane je (musí sa zdaniť preddavkom na daň v čase plnenia). Obdobne sa postupuje u členov družstiev atď. Vždy treba príjem vecne posúdiť, aký má charakter (či ide o príjem zo závislej činnosti alebo o príjem z kapitálového majetku).
2. Ďalšia zmena zákona sa týka zvýšenia daňového bonusu ročne zo 4 800 Sk na 5 400 Sk na každé vyživované dieťa. Účinnosť tejto zmeny je od 1. septembra 2005, čo prakticky znamená, že od septembrovej výplaty sa zamestnancom, uplatňujúcim si daňový bonus v zamestnaní, zníži ich daňové zaťaženie, resp. mesačný príjem, o 50 Sk na každé vyživované dieťa. Mesačný daňový bonus sa od tohto mesiaca zvýši zo 400 Sk na 450 Sk.
Po skončení roka 2005, keďže sa zmena zákona v tomto prípade realizuje v priebehu roka, bude ročný daňový bonus predstavovať prechodne pomernú sumu, a to 5 000 Sk na každé vyživované dieťa (pri splnení podmienok celý rok).
Pri splnení podmienok len časť roka 2005, to bude pomerná suma, ktorá sa vypočíta tak, že sa za kalendárne mesiace január až august bude aplikovať daňový bonus vo výške 400 Sk mesačne a za mesiace od septembra do decembra v sume 450 Sk mesačne. Na tieto skutočnosti budú musieť myslieť jednak zamestnávatelia v rámci ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za rok 2005, ako aj podnikatelia a zamestnanci, ktorým sa ročné zúčtovanie vykonávať nebude, v daňových priznaniach.