StoryEditor

Zmeny v zdaňovaní príjmov zo závislej činnosti (2)

22.11.2005, 23:00

Od 15. decembra budú musieť zamestnávatelia postupovať pri zdaňovaní príjmov zo závislej činnosti podľa nových pravidiel. Parlament 28. októbra schválil tento rok už tretiu novelu zákona o dani z príjmov (č. 595/2003 Z. z.). Keďže viaceré ustanovenia súvisia s praktickou aplikáciou v ročnom zúčtovaní preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti alebo s podávaním daňových priznaní za rok 2005, priblížime najdôležitejšie zmeny, ktoré sa dotknú zamestnancov a zamestnávateľov.
D. Zamestnanecké opcie
Do § 5 ods. 3 bolo doplnené ocenenie ďalšieho nepeňažného príjmu zo závislej činnosti (popri poskytnutom vozidle zamestnávateľa) -- nadobudnutie zamestnaneckých opcií poskytnutých zamestnávateľom na nákup zamestnaneckých akcií. Ustanovilo sa na tieto účely ocenenie zamestnaneckej opcie v deň jej realizovateľnosti, t. j. v deň, keď túto opciu ako právo môže po prvýkrát zamestnanec realizovať. Bude to platiť aj v prípade, ak zamestnanec túto opciu bude realizovať neskôr. Podstatný je deň realizovateľnosti.
Ide o rozdiel medzi vyššou trhovou cenou zamestnaneckej akcie platnou v prvý deň možnosti realizácie opcie a cenou garantovanou opciou, znížený o sumu zaplatenú zamestnancom za nákup opcie.
Zamestnaneckou opciou na účely tohto zákona je opcia nadobudnutá zamestnancom od zamestnávateľa alebo od obchodnej spoločnosti ekonomicky prepojenej s obchodnou spoločnosťou zamestnávateľa, ktorú nemožno scudziť.
Zamestnaneckou akciou na účely tohto zákona je akcia nadobudnutá zamestnancom od zamestnávateľa alebo od akciovej spoločnosti ekonomicky prepojenej s obchodnou spoločnosťou zamestnávateľa.
Súvisí súčasne so zmenou § 5 ods. 7 písm. j), podľa ktorého je tento nepeňažný príjem od dane oslobodený.
Pripomíname pritom, že dividendy zo zamestnaneckých opcií naďalej nebudú predmetom dane z príjmov, keďže ide o podiel na zisku z titulu majetkovej účasti, v zmysle § 3 ods. 2 písm. c).
E. Príjmy od dane oslobodené
Medzi príjmy zo závislej činnosti od dane oslobodené boli zaradené:
-- podiely na zisku vyplatené obchodnou spoločnosťou alebo družstvom zamestnancovi bez účasti na základnom imaní tejto spoločnosti alebo družstva, a to so spätnou účinnosťou od 1. 1. 2005 (§ 5 ods. 7 písm. i) a § 52 ods. 42),
-- rozdiel medzi vyššou trhovou cenou zamestnaneckej akcie a jej cenou garantovanou opciou zaplatenou zamestnancom v deň nákupu zamestnaneckej akcie (§ 5 ods. 7 písm. j)),
-- plnenia z individuálneho zdravotného poistenia, starobné dôchodky a ďalšie plnenia zo starobného dôchodkového sporenia podľa zákona č. 43/2004 Z. z. (§ 9 ods. 2 písm. a)).
F. Príjmy zo zahraničia
1. Podľa § 45 ods. 1 bolo spresnené, ako sa bude postupovať pri zamedzení dvojitého zdanenia v prípade, ak daňovníkovi (fyzickej osobe) s neobmedzenou daňovou povinnosťou plynú príjmy zo štátu, s ktorým má Slovenská republika uzatvorenú medzinárodnú zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia. Celkovým základom dane na účely zápočtu dane (ak táto metóda z príslušnej zmluvy vyplýva), v takomto prípade je základ dane neznížený o nezdaniteľné časti základu dane podľa § 11 (základná, na manželku/manžela a do 12 000 Sk). O vecnú zmenu nejde, len o zabezpečenie jednotného postupu v praxi.
2. Podľa § 31 ods. 2 sa spresňuje a zjednodušuje spôsob prepočítania cudzej meny na slovenskú menu pri príjmoch zo závislej činnosti plynúcich zo zdrojov v zahraničí.
Daňovník (zamestnanec) sa bude môcť rozhodnúť, či pri príjme zo závislej činnosti zo zahraničia použije:
-- priemerný kurz za kalendárny mesiac, v ktorom mu bol poskytnutý príjem alebo
-- kurz platný v deň, v ktorom bol príjem v cudzej mene prijatý alebo pripísaný bankou alebo
-- ročný priemerný kurz za zdaňovacie obdobie (kalendárny rok), za ktoré sa podáva daňové priznanie alebo
-- priemer z priemerných mesačných kurzov za kalendárne mesiace, v ktorých poberal príjmy, za ktoré podáva daňové priznanie.
G. Daňové priznanie
Pokiaľ ide o daňové priznanie, v zmysle § 32 ods. 2 písm. a) a b) sa spresnilo, kto je povinný podať ho v prípade, ak ide o daňovníka (fyzickú osobu), ktorý má len príjmy zo závislej činnosti vyššie ako polovica ročnej nezdaniteľnej sumy základu dane (na daňovníka). Je to v prípade, ak mal príjmy zo závislej činnosti od platiteľa, ktorý nie je platiteľom dane (t. j. kto nie je povinný u nás zrážať a odvádzať preddavky na daň z príjmov zo závislej činností) a ani zahraničným platiteľom dane (§ 48). Na rok 2005 je hranica príjmov na uvedené účely v sume 43 968 Sk (87 936 : 2).
V prípade, ak mal daňovník príjmy zo závislej činnosti zo zahraničia, tak bude povinný podať daňové priznanie, ak nejde o situácie (výnimky) uvedené v § 32 ods. 4, t. j. napr. ak mu takéto príjmy plynuli:
-- od zahraničného zastupiteľského úradu na území Slovenskej republiky a je daňovníkom, ktorý požíva výsady a imunity podľa medzinárodného práva podľa § 32 ods. 4 písm. c), t. j. v zmysle Viedenského dohovoru o diplomatických stykoch -- vyhláška MZV SR č. 157/1964 Zb. alebo Viedenského dohovoru o konzulárnych stykoch -- vyhláška MZV SR č. 32/1969 Zb. alebo
-- od Európskych spoločenstiev alebo ich orgánov, ktoré boli preukázateľne zdanené v prospech všeobecného rozpočtu Európskej únie, alebo
-- ak išlo o príjmy od dane oslobodené.
Ďalej sa legislatívne upravilo (§ 32 ods. 2 písm. d) a ods. 3 písm. d)), kedy je daňovník povinný podať daňové priznanie v nadväznosti na vyčlenenie životného poistenia z účelového poistenia pri uplatnení nezdaniteľných súm základu dane (do 12 000 Sk), s cieľom zabezpečiť dodanenie neoprávnene uplatnených súm v predchádzajúcich rokoch, v prípade nedodržania podmienok (kratší čas platenia sporenia alebo poistenia ako 10 rokov, zánik, plnenie skôr ako v roku dovŕšenia 55 rokov daňovníka atď.). Nadväzuje na zmenu v § 11 ods. 5 až 8. O vecnú zmenu nejde. Praktická aplikácia bude najskôr až za rok 2006 (v roku 2007) pri neoprávnenom znížení základu dane za rok 2005.
H. Ročné zúčtovanie
Pokiaľ ide o ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti, ustanovenie § 38 bolo spresnené v tom zmysle, že do úvahy sa berú "zdaniteľné" príjmy zo závislej činnosti a zohľadnilo sa rozšírenie nezdaniteľnej sumy o životné poistenie -- o vecnú zmenu nejde.
Podľa odseku 6 bol legislatívne upravený postup v prípade, ak zamestnávateľ vyplatí zamestnancom preplatok na dani z ročného zúčtovania vrátane daňového bonusu a nemá na to dostatok finančných prostriedkov (z preddavkov na daň a nedoplatkov na dani). Môže uplatniť postup podľa § 40 ods. 8 (t. j. požiadať o vrátenie správcu dane, ktorý je povinný vrátiť požadovanú sumu do jedného mesiaca od doručenia žiadosti). Nejde o vecnú zmenu.
Naďalej sa môže postupovať aj podľa § 35 ods. 7 (všeobecná osemdňová lehota na vrátenie daňového bonusu vyplateného z prostriedkov zamestnávateľa). Ani v tomto prípade o vecnú zmenu nejde, pretože tento postup vyplýval aj doteraz z § 40 ods. 8.
Podľa odseku 8 došlo k významnej zmene v tom zmysle, že daňový nedoplatok vyplývajúci z ročného zúčtovania sa bude zamestnancom zrážať zo mzdy naďalej najneskôr do konca kalendárneho roka, v ktorom sa ročné zúčtovanie vykonalo, avšak už len v prípade, ak presiahne sumu 100 Sk. Ide o sumu po znížení o daňový bonus. Pri preplatku 100 Sk a nižšom nebude povinnosť zraziť ho zamestnancovi. T. j. do 100 Sk, vrátane, nebude musieť zamestnanec nedoplatok zaplatiť.
Ak si však zamestnanec dodatočne v ročnom zúčtovaní uplatní nárok na daňový bonus (alebo jeho časť) v zmysle § 36 ods. 5 a nedoplatok z ročného zúčtovania sa zníži o tento bonus, potom sa zohľadní daňový nedoplatok bez ohľadu na jeho výšku (vyšší alebo nižší ako 100 Sk). Bude ho musieť zamestnanec zaplatiť aj pri nižšej sume.
Ak sa však zamestnanec s nedoplatkom na dani 100 Sk a menej rozhodne, aby 2 % ním zaplatenej dane bolo prevedené (použité) do určenej neziskovej organizácie, daňový nedoplatok bude musieť zaplatiť v plnej výške (aj do 100 Sk), a to najneskôr do 30. apríla po skončení zdaňovacieho obdobia, v ktorom bolo ročné zúčtovanie vykonané.
Tým sa má zrovnoprávniť výber nedoplatkov na dani do sumy 100 Sk u zamestnancov, ktorým sa vykonalo ročné zúčtovanie, so zamestnancami podľa § 40 ods. 5, podľa ktorého sa postupuje, ak zamestnávateľ nemôže zamestnancovi zraziť nedoplatok na dani z dôvodu, že mu už nevypláca mzdu, kedy nedoplatok vyberie na základe oznámenia správca dane len vtedy, ak je vyšší ako 100 Sk.
CH. Potvrdenie o zaplatení dane
Pokiaľ ide o potvrdenie o zaplatení dane, ktoré zamestnávateľ je povinný zamestnancom vystaviť na ich žiadosť v prípade, ak im vykonal ročné zúčtovanie, na účely použitia zaplatenej dane do výšky 2 % na osobitné účely, podľa zmeny ustanovenia § 39 ods. 7 vzor tohto potvrdenia určí Ministerstvo financií SR. Toto tlačivo sa bude aplikovať už pri podávaní vyhlásení o použití 2 % dane na osobitné účely za rok 2005.
Podľa § 50 ods. 6 písm. a) stanovila sa povinnosť v týchto potvrdeniach uviesť, že daň bola zamestnancovi z jeho príjmu zrazená najneskôr do lehoty na podanie vyhlásenia, t. j. do konca apríla.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/poradensky-servis, menuAlias = poradensky-servis, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
15. november 2024 09:45