NR SR sa uzniesla 3. 4. 2002 na zákone č. 231/2002 Z. z., ktorý je účinný dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov. Viete, aké zmeny uvedený zákon týkajúci sa inšpekcie práce priniesol v praxi?
Najdôležitejšie zmeny, ktoré priniesla novela zákona o inšpekcii práce
Uvedený zákon:
* upravuje inšpekciu práce, ktorej prostredníctvom sa presadzuje ochrana zamestnancov pri práci a výkon štátnej správy v oblasti inšpekcie práce,
* vymedzuje pôsobnosť orgánov štátnej správy v oblasti inšpekcie práce a ich pôsobnosť pri výkone dohľadu podľa osobitného predpisu, ustanovuje:
1. práva a povinnosti inšpektora práce,
2. povinnosti zamestnávateľa,
3. povinnosti fyzickej osoby, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom,
4. povinnosti fyzickej osoby nachádzajúcej sa na pracovisku zamestnávateľa.
Definovanie inšpekcie práce
Inšpekcia práce je definovaná ako:
dozor nad dodržiavaním
* pracovnoprávnych predpisov upravujúcich najmä vznik, zmenu a skončenie právnych vzťahov, pracovné podmienky zamestnancov vrátane pracovných podmienok žien, mladistvých a osôb so zmenenou pracovnou schopnosťou,
* právnych predpisov a ostatných predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a zaistenie bezpečnosti technických zariadení vrátane predpisov upravujúcich faktory pracovného prostredia,
* mzdových predpisov,
* záväzkov vyplývajúcich z kolektívnych zmlúv,
* vyvodzovanie zodpovednosti za porušovanie pracovnoprávnych predpisov a za porušovanie záväzkov vyplývajúcich z kolektívnych zmlúv,
* poskytovanie bezplatného poradenstva zamestnávateľom, zamestnancom a fyzickým osobám, ktoré sú podnikateľmi a nie sú zamestnávateľmi v rozsahu základných odborných informácií a rád o spôsoboch, ako najúčinnejšie dodržiavať pracovnoprávne predpisy.
Vykonávanie inšpekcie práce
Inšpekcia práce sa vykonáva na všetkých pracoviskách zamestnávateľov a na všetkých pracoviskách fyzických osôb, ktoré sú podnikateľmi a nie sú zamestnávateľmi. Inšpekciu práce možno vykonávať v zariadeniach ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a ozbrojených zborov v pôsobnosti Ministerstva obrany SR, Ministerstva vnútra SR, Ministerstva spravodlivosti SR, Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a Ministerstva financií SR len so súhlasom príslušného ústredného orgánu.
V zmysle tohto zákona je:
* zamestnávateľom právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá zamestnáva inú fyzickú osobu v pracovnoprávnom vzťahu, a ak to ustanovuje zákon, aj v obdobnom pracovnom vzťahu,
* faktormi pracovného prostredia fyzikálne, chemické a biologické činitele, ktoré podľa súčasných poznatkov vedy ovplyvňujú alebo môžu ovplyvniť zdravie a pracovnú výkonnosť fyzických osôb. Od účinnosti zákona Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny v zmysle ustanovenia § 4 zákona podľa doterajšej činnosti vykonáva aj dohľad nad výchovou a odborným vzdelávaním zamestnancov Národného inšpektorátu práce a inšpektorátov práce a odborne usmerňuje výchovu a vzdelávanie v oblasti bezpečnosti práce.
Nová úloha pre Národný inšpektorát práce
Nová úloha vyplynula aj Národnému inšpektorátu práce, ktorý okrem doterajších úloh podľa § 5 zákona:
* vykonáva inšpekciu práce v jadrovej energetike a dohľad podľa osobitného predpisu,
* zabezpečuje výchovu a odborné vzdelávanie zamestnancov inšpektorátov práce a inšpektorov práce,
* poskytuje informácie o pracovných podmienkach podľa osobitného predpisu najmä v súvislosti s vykonávaním stavebných prác vrátane výkopových prác, terénnych úprav, montáže a demontáže konštrukčných prvkov, opráv vrátane technického technologického a energetického vybavenia stavieb, búracích prác a udržiavacích prác,
* spolupracuje s príslušnými orgánmi Európskej únie a členských štátov Európskej únie pri zisťovaní, kontrole a hodnotení pracovných podmienok, podľa písmena n) a poskytuje im príslušné informácie o pracovných podmienkach. (Účinnosť posunutá až odo dňa, keď nadobudne platnosť zmluva o pristúpení SR k Európskej únii),
* vydáva oprávnenia a osvedčenia a odoberá oprávnenia a osvedčenia podnikateľom a fyzickým osobám na vykonávanie činnosti na zariadeniach v jadrovej energetike určených osobitnými predpismi,
* zabezpečuje tvorbu, obstarávanie, šírenie, sprístupňovanie, publikovanie a propagáciu informácií v oblasti ochrany práce,
* podieľa sa na medzinárodnej spolupráci v oblasti ochrany práce.
Ďalšie informácie o tom, kto môže byť inšpektorom práce, aké sú povinnosti zamestnávateľa k príslušnému inšpektorátu práce, ako aj o ďalších povinnostiach, ktoré musí dodržiavať zamestnávateľ sa dočítate v novembrovej aktualizácii odbornej príručky Minimalizácia rizík konateľov a prokuristov v s. r. o.