StoryEditor

Právne predpisy v dozornej činnosti na stavbách

Technická verejnosť sa v súčasnosti veľmi ťažko orientuje v problematike dozornej činnosti na stavbách, pretože pri sledovaní jednotlivých právnych predpisov dochádza k dezorientácii. Stavebný zákon definuje stavebný dozor ako vedenie uskutočňovania jednoduchých stavieb alebo ich zmien, ktoré stavebník uskutočňuje sám pre seba svojpomocou. Ide o vybranú činnosť vo výstavbe, ktorú môžu vykonávať len fyzické osoby, ktoré získali oprávnenie na túto činnosť.

Pojem technický dozor nie je definovaný v žiadnom všeobecne záväznom predpise. Potom však dochádza k nesúladu používaných pojmov stavebný dozor a technický dozor najmä s týmito predpismi:
1. Zákon č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach, podľa ktorého sa pripravujú a uskutočňujú stavby financované úplne alebo sčasti z verejných investícií, uvádza v § 12, že za kvalitu verejnej práce zodpovedá stavebník, ktorý je povinný počas uskutočňovania verejnej práce zabezpečiť primerané podmienky na výkon stavebného dozoru, dozoru projektanta, štátneho dozoru a autorského dozoru.
* V § 14 sa ako súčasť dokumentácie o kvalite verejnej práce uvádza záznam o preukázaní odbornej spôsobilosti účastníkov výstavby podľa osobitného predpisu, t. j. podľa zákona č. 136/1995 Z. z. o odbornej spôsobilosti na vybrané činnosti vo výstavbe a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) v znení neskorších zmien a doplnkov.
* V § 20, ktorý sa týka výkonu štátneho dozoru, sa uvádza, že výkonom štátneho dozoru nie je dotknutý výkon stavebného dozoru (opäť s odvolaním sa na zákon č. 136/1995 Z. z.).
* Dozorná činnosť stavebníka pri uskutočňovaní verejných prác nemôže byť v žiadnom prípade považovaná za stavebný dozor. Stavebný dozor je v zmysle stavebného zákona vedenie uskutočňovania jednoduchej stavby alebo jej časti, ktorú stavebník uskutočňuje sám pre seba svojpomocou. Doplnkom k zákonu o verejných prácach by mala byť vymedzená aj dozorná činnosť stavebníka pri verejných prácach.
* Článok I. zákona č. 136/1995 Z. z. bol zrušený zákonom č. 236/2000 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch a zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (Živnostenský zákon) v znení neskorších zmien a doplnkov.
* Článok II. zákona č. 136/1995 Z. z., ktorý sa týkal § 43 až 46b Stavebného zákona bol zrušený a nahradený novým znením oddielu 1 Základné ustanovenia zákona č. 237/2000 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) v znení neskorších zmien a doplnkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Zákon o verejných prácach sa teda v žiadnom prípade nemôže odvolávať na ustanovenia zákona č. 136/1995 Z. z., ktorý je zrušený v celom rozsahu.

2. Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 510/2001 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisku ukladá stavebníkovi poveriť jedného koordinátora alebo viacerých koordinátorov bezpečnosti pre každé stavenisko, na ktorom bude vykonávať práce viac ako jedna právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá je zamestnávateľom alebo samostatne zárobkovo činnou osobou.
* V § 5 uvádza nariadenie vlády, že koordináciu plnenia úloh pri realizácii prác na stavenisku z hľadiska zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, zabezpečuje koordinátor bezpečnosti, ktorým môže byť osoba podľa osobitného predpisu (v zmysle § 44 Stavebného zákona stavebný dozor alebo kvalifikovaná osoba) a bezpečnostný technik, ktorý má úplné stredné odborné vzdelanie stavebného smeru.
* Zo znenia § 5 nie je zrejmé, v ktorých prípadoch (na ktorých stavbách) môže vykonávať koordináciu plnenia úloh pri realizácii prác na stavenisku z hľadiska zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci stavebný dozor alebo kvalifikovaná osoba. Je to možné iba na jednoduchých stavbách, ktoré stavebník uskutočňuje sám pre seba svojpomocou.

3. Nariadenie vlády č. 111/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností vo verejnej službe a o ich zmenách a dopĺňaní, uvádza v oddieli 03. Doprava, pošta a telekomunikácie, že v 10. platovej triede sú pracovné činnosti vyžadujúce vysokoškolské vzdelanie a orientačnú dĺžku odbornej praxe viac ako jeden rok. Medzi týmito činnosťami je aj technický dozor na objektoch pozemných komunikácií.
* V tomto prípade je pracovná činnosť správne pomenovaná, žiaľ, nie je nikde definovaná.

4. Opatrenie č. 16/2001 Z. z. Štatistického úradu Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje Klasifikácia zamestnaní na štatistické účely a na účely medzinárodného porovnávania štatistických ukazovateľov. Táto rozšírená klasifikácia zamestnaní je vypracovaná podľa medzinárodnej klasifikácie Organizácie Spojených národov ISCO-88 a podľa medzinárodnej klasifikácie Európskeho spoločenstva ISCO-88 (COM). Predmetom klasifikácie je činnosť, ktorú zamestnanec vykonáva a ktorá je zdrojom jeho hlavných pracovných príjmov.
* V prílohách ku Klasifikácii zamestnaní sú uvedené zásady pri zatrieďovaní zamestnaní podľa klasifikácie, systém kódovania klasifikácie a zoznam skratiek používaných v klasifikácii, hlavné triedy a triedy klasifikácie podľa kódov, prevodník rozšírenej klasifikácie a abecedný zoznam zamestnaní s kódmi rozšírenej klasifikácie.
* Pod kódom 3112 09 sa uvádza zamestnanie stavebný dozor (technický). Je zrejmé, že nejde o synonymá. Stavebný dozor je definovaný v Stavebnom zákone. Technický dozor nie je nikde definovaný, ale v žiadnom prípade nie je možné stotožňovať ho so stavebným dozorom. Očakávame, že pre tieto dve obsahovo úplne odlišné zamestnania budú pridelené aj dva samostatné kódy. Viac v príručke Autorský, stavebný a technický dozor stavebníka.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/poradensky-servis, menuAlias = poradensky-servis, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
23. december 2024 02:19