Zriaďovacie náklady
S. r. o. bola založená 4. 1. 2003 zakladateľskou listinou. Deň vzniku na základe výpisu z obchodného registra je 6. 2. 2003. V období od založenia do jej vzniku, okrem bežných zriaďovacích výdavkov (kolky, notár, poplatok za registráciu spoločnosti a pod.) v hodnote 23 500 Sk, majiteľ spoločnosti nakúpil pre svojich budúcich zamestnancov ochranné odevy v hodnote 37 000 Sk, ako aj stroje (950 000 Sk) a rôzny materiál (420 000 Sk) pre budúcu výrobu. Ako máme vyriešiť tento prípad z hľadiska účtovného, daňového, ako aj z hľadiska DPH, keďže sa spoločnosť stala platiteľom DPH dňa 10. 3. 2003?
-- V zmysle zákona o účtovníctve účtovné jednotky vedú účtovníctvo odo dňa svojho vzniku, keď otvárajú svoje účtovné knihy. To znamená, že výdavky, ktoré vašej s. r. o. vznikli v období medzi založením a vznikom, sa účtujú s dátumom jej vzniku. Jednotlivé nákladové položky s výnimkou nákupu strojov a nákupu materiálu (§ 37 ods. 1 Opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva) tvoria v úhrne zriaďovacie výdavky, keďže súvisia so zriadením nového podniku. Preto úhrnnú sumu 60 500 Sk (23 500 + 37 000) je potrebné z nákladových účtov preúčtovať na účet zriaďovacích výdavkov 011 (MD 5 / D 211, 321; MD 041 / D 623; MD 011 / D 041). Táto suma zriaďovacích výdavkov je považovaná za nehmotný majetok, ktorý sa musí daňovo aj účtovne odpísať najneskôr do 5 rokov od dátumu obstarania (MD 551 / D 071). Keďže výdavky súvisiace s obstaraním dlhodobého majetku nemôžu byť považované za zriaďovacie výdavky, nákup strojov budete účtovať ako obstaranie dlhodobého hmotného majetku (MD 042 / D 321), ktorý po zaradení do užívania (MD 022 / D 042) budete účtovne odpisovať podľa vlastného odpisového plánu a daňovo odpisovať v súlade s § 26 až 33 zákona o daniach z príjmov (MD 551 / D 082). Podobne výdavky na nákup materiálu (t. j. nákup zásob) nie je možné podľa nových Postupov účtovania považovať za súčasť zriaďovacích nákladov, a budú účtované ako zásoby v účtovej skupine 11 -- Materiál.
Podľa § 4 ods. 5 zákona o dani z pridanej hodnoty máte možnosť odpočítania DPH v daňovom priznaní za to zdaňovacie obdobie, v ktorom máte splnené všetky podmienky na odpočítanie dane podľa § 20a zákona o DPH, a to vo vašom prípade z kúpnej ceny tovaru za predpokladu jeho nadobudnutia najneskôr 10. 3. 2003. Vo vašom prípade sa tovarom pre účely DPH rozumejú nakúpené stroje, zásoby, ochranné odevy bez ohľadu na to, či sú alebo nie sú súčasťou zriaďovacích nákladov. Keďže zatiaľ nedošlo k daňovému odpisovaniu uvedeného stroja, nárok na odpočet dane zaúčtovanej a zaplatenej máte vo výške stanovenej z plnej obstarávacej ceny. Podmienkou pre uplatnenie odpočtu dane sú doklady vyhotovené platiteľom s údajmi o zaplatenej dani. Ďalšie informácie k problematike zriaďovacích nákladov ako i k mnohým ďalším problematikám nájdete na CD-ROM-e s názvom Daňové a nedaňové náklady.
Ochranné pracovné pomôcky
Existuje predpis alebo zoznam, v akom časovom intervale má pracovník nárok na ochranné pracovné prostriedky? Ide o obuv, montérky, prešívané kabáty.
-- Osobné ochranné pracovné prostriedky sú prostriedky určené na to, aby chránili zamestnancov pred rizikom poškodenia života a zdravia pri práci. Zamestnávateľ musí poskytnúť zamestnancovi potrebné osobné ochranné pracovné prostriedky vtedy, ak nemožno nebezpečenstvá vylúčiť alebo dostatočne obmedziť technickými prostriedkami, prostriedkami kolektívnej ochrany alebo organizačnými opatreniami. Ako ochranný prostriedok sa zamestnancovi poskytuje aj pracovný odev alebo obuv, ak pracuje v prostredí, v ktorom jeho odev alebo obuv podliehajú mimoriadnemu opotrebeniu alebo znečisteniu tak, že sa stanú nepoužívateľné za čas kratší ako šesť mesiacov. Zamestnávateľ je povinný vypracovať hodnotenie nebezpečenstiev vyplývajúcich z pracovných procesov. Na základe závažnosti nebezpečenstva, dĺžky jeho pôsobenia, charakteru práce alebo pracoviska a vlastnosti príslušného ochranného prostriedku sa určia podmienky, a najmä čas ich používania. Zamestnávateľ poskytuje ochranné prostriedky podľa zoznamu na poskytovanie ochranných prostriedkov, ktorý vypracuje na základe hodnotenia nebezpečenstiev vyplývajúcich z pracovných procesov, a špecifikuje v ňom konkrétne druhy ochranných prostriedkov poskytovaných pri jednotlivých prácach. Zamestnávateľ na pracoviskách sprístupní zamestnancom zoznam a návody na používanie ochranných prostriedkov. Rozsah a bližšie podmienky poskytovania osobných ochranných pracovných prostriedkov ustanovuje nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 504/2002 Z. z. o poskytovaní osobných ochranných pracovných prostriedkov.
Uvoľnenie zamestnanca
Ako postupovať v pracovnoprávnych vzťahoch so zamestnancom našej a. s., ktorý bol v komunálnych voľbách zvolený za starostu obce? Ostáva aj naďalej naším zamestnancom.
-- Podľa zákona č. 293/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov, funkcia starostu je verejná funkcia, ktorá sa nevykonáva v pracovnom pomere. Zákonník práce v § 136 ustanovuje, že zamestnávateľ uvoľní zamestnanca dlhodobo na výkon verejnej funkcie. Náhrada mzdy od zamestnávateľa, u ktorého je v pracovnom pomere, mu nepatrí. Odmenu mu poskytne ten, pre koho bol uvoľnený. Z uvedeného vyplýva, že zamestnávateľ je povinný zamestnanca uvoľniť na výkon verejnej funkcie. Zamestnancovi z toho dôvodu pracovný pomer vo vašej akciovej spoločnosti spočíva.
Novela stavebného zákona
Novela stavebného zákona, upravujúca prechod kompetencií z okresných úradov na obce, účinná od 1. apríla 2003.
-- Od 1. apríla 2003 nadobudla účinnosť novela stavebného zákona. Nejde o novelu, ktorá by svojím obsahom významne upravovala ustanovenia prvých dvoch nosných častí zákona Územného plánovania a Stavebného poriadku. Ide skôr o ustanovenie povinnosti pre zamestnanca vo verejnej službe, ktorý zabezpečuje činnosť stavebného úradu splniť osobitný kvalifikačný predpoklad a tento predpoklad overiť skúškou. Obsah a rozsah odbornej prípravy a postup pri overovaní a osvedčovaní kvalifikačného predpokladu bude ustanovený všeobecne záväzným právnym predpisom Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR. Ďalej je novelou ustanovené vypustenie okresného úradu z reťazca činností súvisiacich s povoľovaním stavieb.
Zmluva o reklame
Potrebujeme spropagovať svoju firmu, služby a výrobky. Máme uzavrieť zmluvu o reklame?
-- Zmluva o reklame patrí k zmluvným typom, ktoré nie sú upravené ani v Občianskom zákonníku, ani v Obchodnom zákonníku. Ide o tzv. nepomenované zmluvy, ktoré sa podľa subjektov uzatvárajú podľa § 51 Občianskeho zákonníka alebo podľa § 269 ods. 2 Obchodného zákonníka. Zmluva o reklame sa môže uzavrieť ako dohodnuté vzájomné plnenie, pri ktorom jeden subjekt poskytne možnosť propagácie firmy alebo jej výrobkov na športovom alebo kultúrnom podujatí vystavením reklamného panelu a druhý subjekt poskytne za túto možnosť odplatu vo forme finančných prostriedkov, ale aj vo forme nepeňažného plnenia, napríklad vitamínových prostriedkov pre športovcov. Iným druhom zmluvy o reklame môže byť zmluva o reklame uzavretá medzi podnikateľským subjektom a rozhlasovými alebo televíznymi médiami na propagáciu svojich výrobkov alebo činností v týchto médiách za dohodnutú odplatu. keďže ide o zmluvný typ neupravený v našom právnom poriadku, zmluva pre svoju platnosť musí obsahovať dohodu zmluvných strán o predmete plnenia, bez ktorej nevznikne. Okrem toho by zmluva mala obsahovať výšku odplaty, lehotu, na ktorú sa poskytuje, prípadne účel a ďalšie náležitosti vzájomného spolupôsobenia zmluvných strán. Prakticky platí, že celý obsah svojej zmluvného vzťahu musia zmluvné strany dohodnúť, alebo aspoň odkázať na primerané použitie niektorého zmluvného typu. Viac informácii, ako aj samotné Zmluvy o poskytnutí a zverejnení reklamy nájdete v aktualizácii odbornej publikácie Aktuálne vzorové zmluvy pre obchodný styk.