Okrem úverových zdrojov pre fyzické osoby -- občanov, sú na podporu financovania bývania dostupné aj dotačné prostriedky v rámci Programov rozvoja bytovej výstavby, ktorými štát priamo podporuje obce pri financovaní rozvoja bývania. Od 1. júla 2002 bola však oblasť financovania rozšírená aj o neziskové organizácie. Na základe novej právnej úpravy môže byť príjemcom podpory vo forme dotácie už aj nezisková organizácia zriadená podľa zákona č. 213/1997 Z. z., ktorej jedným zo zakladateľov je štát alebo obec, pričom peňažný a nepeňažný vklad štátu alebo obce je najmenej 51 % majetku neziskovej organizácie a je zriadená výlučne na zabezpečenie bývania, správy, údržby a obnovy bytového fondu. Pravidlá na poskytovanie dotácií na jednotlivé účely sú stanovené Smernicami Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR, resp. zákonom o Štátnom fonde rozvoja bývania a jeho vykonávacími predpismi.
Pomoc štátu obciam možno rozdeliť do troch oblastí:
1. výstavba nájomných bytov vo verejnom nájomnom sektore,
2. výstavba technickej infraštruktúry podmieňujúcej výstavbu a užívanie bytov,
3. obnova bytového fondu.
Na rozvoj nájomných bytov vo verejnom nájomnom sektore realizovanom mestami a obcami zo strany štátu sa rozlišujú dva typy programov a to v závislosti od formy poskytovania finančných prostriedkov. Oba programy možno kombinovať.
A. Výstavba nájomných bytov vo verejnom nájomnom sektore
V prvom type ide o program poskytovania dotácií:
a) na obstaranie nájomných bytov
˙ výstavba bytov a dostavba rozostavaných bytov
˙ kúpa novopostavených bytov
˙ obnova historicky cenného bytového domu s bytmi v meste alebo obci, zapísanej v zozname svetového kultúrneho dedičstva UNESCO
˙ prestavba nebytovej stavby na bytový dom.
Výška podpory pri obstarávaní nájomných bytov je stanovená nasledovne:
˙ do 50 % obstarávacích nákladov stavby
˙ priemerný obstarávací náklad na 1 m2 podlahovej plochy v bytovom dome
Spôsob získania bytu
Priemerný obstarávací náklad na 1 m2 podlahovej plochy bytu v bytovom dome (v Sk)
Bežný štandard
a) novou výstavbou alebo kúpou
16 500 -- 18 800
b) prestavbou z nebytového priestoru
11 800 -- 14 100
Odlišný štandard
a) novou výstavbou alebo kúpou
7 500
b) prestavbou z nebytového priestoru
5 600
Základné podmienky:
˙ mesačný príjem nájomcu neprevyšuje trojnásobok životného minima
˙ nájomná zmluva na dobu určitú
˙ na zabezpečenie splácania nájomného a úhrad za prípadné poškodenie bytu nebude od budúceho nájomcu požadovať finančnú záruku vyššiu ako 12 mesačných splátok nájomného
˙ pri kúpe bytu -- od kolaudácie neuplynulo viac ako 24 mesiacov, ide o kúpu od prvého majiteľa a pri jeho výstavbe nebola poskytnutá štátna pomoc
˙ podlahová plocha bytu do 80 m2.
b) na výstavbu technickej vybavenosti
˙ prvotnú výstavbu alebo dostavbu technickej vybavenosti podmieňujúcu výstavbu bytov
˙ prvotnú výstavu alebo dostavbu technickej vybavenosti pre existujúce alebo navrhované byty v rómskych osadách, ktoré sú evidované v štátnom štatistickom zisťovaní Úradu vlády SR
˙ výstavbu alebo dostavbu prekládok a zosilnení kapacity technickej vybavenosti, podmieňujúcu výstavbu bytov.
Výška podpory na výstavbu technickej vybavenosti je stanovená do výšky 80 % obstarávacích nákladov stavieb technickej vybavenosti pre bytový dom celkom 82 400 Sk/byt a rodinný dom 144 200 Sk. Základné podmienky:
˙ bytový dom -- na bytové jednotky v bytovom dome, na ktorý žiadateľ predloží právoplatné stavebné povolenie
˙ rodinný dom
-- žiadateľ predloží viac ako 50 % právoplatných stavebných povolení alebo podaných žiadostí o vydanie stavebného povolenia z celkového počtu rodinných domov, na ktoré je schválená územnoplánovacia dokumentácia
-- na ten počet rodinných domov, na ktoré žiadateľ predložil stavebné povolenie alebo podanú žiadosť o vydanie stavebného povolenia ak ich súčet je nižší ako 50 % z celkového počtu rodinných domov, na ktoré je schválená územnoplánovacia dokumentácia.
Poskytovateľom týchto dotácií je Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR a zdrojom financovania sú prostriedky zo štátneho rozpočtu a z privatizácie. Podmienky poskytovania dotácie sú upravené v Smernici Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR č. 8/2002, ktorou sa určujú pravidlá na poskytovanie dotácií na výstavbu nájomných bytov.
Prijímateľom dotácie môžu byť mestá a obce a od 1. júla 2002 aj neziskové organizácie. Nájomné byty získané v rámci tejto výstavby sú určené pre občanov, ktorí potrebujú zo strany štátu pomoc a nie sú schopní svojimi príjmami zabezpečiť si vlastné bývanie. Túto skupinu obyvateľov tvoria domácnosti, ktorých príjmy neprevyšujú trojnásobok životného minima. Vzhľadom na to, že nájomná zmluva sa uzatvára na dobu neprevyšujúcu tri roky s výnimkou občanov s ťažkým zdravotným postihnutím, vytvárajú sa podmienky na zachovanie účelovosti podporovaných nájomných bytov. Poskytnutie dotácie je viazané na dodržanie plošného, cenového štandardu a štandardu vybavenia bytu.
Cenou bytu je cena za byt vrátane dane. Do ceny bytu sa nezahŕňa náklad na projektové práce, výkup pozemku ani žiadne ďalšie súvisiace náklady. Cenu bytu preukáže žiadateľ kúpnou zmluvou na kúpu dokončeného bytu alebo zmluvou o budúcej zmluve.
Plošný štandard je stanovený nasledovne:
Druh plochy
Merná
jednotka
Typ bytu
garsónka 1-izbový 2-izbový 3- a viac-izbový
Bežný štandard
Podlahová plocha bytu
m2
35426080
Odlišný štandard
Podlahová plocha bytu
m2
042600
Ďalšou formou dotácie na podporu výstavby nájomných bytov je dotácia na úhradu časti úrokovej sadzby z úveru na obstaranie nájomného bytu, ktorý poskytne žiadateľovi komerčná banka. Žiadateľom o dotáciu môže byť mesto, obec, mestská časť, resp. neziskové organizácie. Možno ju poskytnúť maximálne do výšky 6,0 % p. a. z úroku, ktorý dohodol žiadateľ s bankou, pričom výsledný úrok z úveru po dotácii nebude pre žiadateľa nižší ako 4,0 % p. a. Dotácia bude poskytnutá počas celej lehoty splatnosti úveru (max. 20 rokov) a to na úvery v max. výške 100 mil. Sk. Výška dotácie sa vypočíta ako rozdiel mesačnej anuitnej splátky úveru vypočítanej podľa aktuálnej komerčnej úrokovej sadzby banky a mesačnej anuitnej splátky, kde je aktuálna komerčná úroková sadzba úveru banky znížená o percento dotácie stanovené ministerstvom.
Druhým typom programov sú úverové programy. Ide o program na výstavbu nájomných bytov, ktorý sa realizuje prostredníctvom Štátneho fondu rozvoja bývania a program záruk za bankové úvery poskytované na bytovú výstavbu.
Z hľadiska konkrétneho financovania výstavby nájomných bytov je pre obce zaujímavá kombinácia uvedených dvoch programov. Na tie obce, ktoré žiadajú o poskytnutie podpory na výstavbu nájomných bytov v bytových domoch, sa v zmysle zákona č. 148/2001 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon NR SR č. 124/1996 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov, nevzťahuje požiadavka preukázať, že disponujú aj vlastnými prostriedkami vo výške najmenej 20 % obstarávacej ceny bytov. To umožňuje obciam realizovať výstavbu nájomných bytov v bytových domoch bez vlastných prostriedkov na začiatku výstavby, nakoľko takúto stavbu môžu začať s pomocou úverových prostriedkov zo Štátneho fondu rozvoja bývania a dokončiť ju s pomocou dotačných prostriedkov poskytnutých v rámci predmetného programu. Podmienkou poskytnutia týchto štátnych foriem podpory pre obce je okrem iného zabezpečenie vypracovania projektovej dokumentácie vrátane stavebného povolenia a majetkové vyrovnanie pozemku na stavbu, čo je možné považovať za prvotný vlastný vklad obce.
B. Výstavba technickej infraštruktúry podmieňujúcej výstavbu a užívanie bytov
Cieľom programu je vytvoriť podmienky na spolufinancovanie výstavby alebo dostavby technickej infraštruktúry, súvisiacej s výstavbou a užívaním bytov. Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky poskytuje príspevok maximálne do výšky 80 % obstarávacích nákladov stavby, na byt v bytovom dome 82 400, na rodinný dom 144 200.
C. Obnova bytového fondu
Cieľom programu je vytvoriť podmienky na odstránenie tých porúch bytových domov postavených panelovou technológiou, ktoré nie sú zapríčinené zanedbaním údržby a opráv, ale ktoré vznikli v dôsledku použitej technológie výstavby. Žiadateľom o príspevok môže byť mesto, obec, ale aj stavebné bytové družstvo, spoločenstvo vlastníkov bytov a nebytových priestorov alebo správca bytového fondu, ak spravuje byty, ktorých vlastníkmi sú fyzické osoby. Ministerstvo poskytne príspevok do výšky 50 % obstarávacích nákladov stavby.
V dôsledku transformácie bytového fondu došlo k výraznému poklesu bytov vo vlastníctve miest a obcí, napriek tomu v súčasnosti tieto vlastnia okolo 6 % bytov z celkového bytového fondu. V prevažnej väčšine ide o starší bytový fond, ktorý vykazuje nedostatky v dôsledku zanedbanej údržby a opráv, ale aj nedostatky vzniknuté v dôsledku použitej technológie.
Na odstraňovanie tejto zanedbanosti bytového fondu vo vlastníctve obcí rozlišujeme dva typy programov v závislosti od formy poskytovaných finančných prostriedkov.
V prvom type ide o program poskytovania dotácií na odstránenie systémových porúch v bytových domoch. Poskytovateľom týchto dotácií je Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR a podmienky poskytovania tejto dotácie sú upravené v Smernici Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja, ktorou sa určujú pravidlá na poskytovanie dotácií na odstránenie systémových porúch v bytových domoch. Prijímateľom dotácie môžu byť aj mestá a obce. Zámerom tohto programu je poskytnúť dotáciu na odstránenie tých porúch v bytových domoch, ktoré nie sú zapríčinené zanedbaním údržby opráv, ale ktoré vznikli v dôsledku použitej technológie výstavby. Dotáciu možno poskytnúť maximálne do výšky 50 % obstarávacích nákladov stavby, pričom je stanovený aj absolútny limit, ktorý sa vzťahuje na byt, 1 m2 obvodového plášťa, 1 m2 zatepľovanej plochy obvodového plášťa alebo balkón, v závislosti od typu poruchy.
Druhým typom programu je úverový program, ktorý sa realizuje prostredníctvom Štátneho fondu rozvoja bývania a ide o program obnovy bytového domu. Do tohto programu je možné zaradiť žiadosti na obnovu bytového domu staršieho ako 30 rokov. Obnovou bytového domu sa rozumie súčasne uskutočňovanie stavebných úprav, tepelnej ochrany a odstránenie statických nedostatkov na jednom bytovom dome.
Záver
Dotácie do bývania by mali byť podstatne efektívnejšie cielené a mali by selektívnejšie pôsobiť z hľadiska vybraných kritérií. Z hľadiska dosiahnutia vyššej efektívnosti vynakladania verejných zdrojov by bolo možné napr. limitovať poskytnutie dotácie na výstavbu technickej vybavenosti pre výstavbu so stanoveným minimálnym počtom bytov v bytovom dome, resp. stanoveným minimálnym počtom bytov v rodinných domoch.