Dal by sa nazvať "záchrancom“, ale podľa jeho slov to nie je to, čo Markíza potrebuje. Konkurencia ich dobieha, ale berú to ako motiváciu. "Ak by sme boli absolútna jednotka, tak čo?“ Jan Maxa.
Na pozíciu riaditeľa Centra výroby a vývoja v TV Markíza ste sa dostali po Judite Gembickej, ktorá odišla v apríli. Vidím, že ste po nej zdedili aj kanceláriu...
Áno, a popravde, ani som to tu veľmi neprerábal. Skôr si hovorím, že môj nástupca si to tu aspoň o to viac prevetrá. (Smiech)
Pre Markízu pracujete však už dlhší čas, ako porovnávate slovenské prostredie s českým, keďže vaše domáce pôsobisko je v TV Nova?
Pracujem na Slovensku veľmi rád, nehovorím to len zo zdvorilosti, ale dávam si to tak každých desať rokov. (Smiech) Ľudia sú tu otvorenejší, problémy sa riešia a nezametajú pod koberec. Pred desiatimi rokmi som tu tiež pracoval, ale to bol krízový manažment vo firme v úplnej inej oblasti.
Takže chodíte na Slovensko zachraňovať?
(Smiech) V prípade Markízy je to veľmi silný výraz, tu sa nič nezachraňuje, tu sa len možno niečo zlepšuje či štandardizuje, rozhodne tu nie je reč o zachraňovaní.
Hovoríte, že ste neprišli nič zachraňovať, nemáte však pocit, že ste tu ako v pozícii "spasiteľa“? Alebo vás do nej stavajú len médiá?
Do akej pozície ma stavajú médiá, to je len ich vec. Prišlo tu k zmene vedenia Centra výroby a vývoja, takže tu nejaké problémy boli a je našou úlohou, nielen mojou, ale aj mojich kolegov, aby sme tie konkrétne veci napravili. Ja som len reagoval na to slovo "zachraňovanie“, pretože to je veľmi silný výraz.
Judita Gembická odišla okrem iného aj po neúspechu seriálu Rádio. Vy ste sa vyjadrili, že tomuto projektu plne veríte, prečo?
Chýbala mu podľa môjho názoru jasná cesta a smerovanie. Každý projekt musí mať jasne stanovený kreatívny i výkonnostný cieľ a za tým sa musí ísť. Vo chvíli, keď sa váha a premýšľa a veci sa vracajú a menia, tak aj pri najlepšej snahe tvorcov, hercov, aj ľudí z produkcie môže byť výsledok len akousi odmocninou pôvodného cieľa. Prvým dôvodom, prečo verím Rádiu je, že po dodatočných prestrihoch a dobrom nasadení dosahovalo slušné čísla a - čo bolo pre nás najdôležitejšie - v ťažkom predletnom období Rádiu stúpal rating. Druhým dôvodom je, že teraz Rádio robíme tak, ako malo pôvodne vyzerať. A keď nie je "brand“ Rádia v očiach ľudí už nenávratne poškodený, tak sa diváci môžu tešiť na to, aké sme my - a verím, že aj oni - Rádio chceli mať už od začiatku.
Mal to byť primetimový seriál, ale aj teraz, keď mu tak veríte, sa v primetime neobjaví...
A do ktorého sme ho mohli dať? V utorok a vo štvrtok sú Ordinácie, v nedeľu a pondelok je SuperStar, piatky a soboty nie sú vhodné pre seriály a v stredu je Modré z neba. A týždeň má len sedem primetimov...
Seriály na konkurenčnej televízii Joj bežia skoro každý večer a divácky fungujú.
Sledujem konkurenciu, ale my musíme pracovať na veciach, ktoré na obrazovke pôjdu na budúci rok. Musím sledovať to, čo ide na amerických, anglických či nemeckých trhoch, ktoré sú často o krok dopredu.
Takže Joj Markízu dobieha, áno?
Markíza vytvorila váhaním priestor v oblasti dramatickej tvorby a Joj to využila. A zase Markíza je veľmi silná v zábavnej forme, tam sa Joj až tak nesnaží.
Zábava Markíze postačí?
Joj prehráva v priamo "strete“ s Ordináciou, naším najsilnejším formátom. Jej stratégiou je však investovať do podielu na trhu bez ohľadu na to, aká je návratnosť investícií, čo nie je stratégiou CME, ktorá sa na trhu správa oveľa konzervatívnejšie.
A čo teda môžete urobiť?
Ešte účinnejšie investovať do dramatickej tvorby, čo aj robíme. Na rozdiel od zábavy sa dramatická tvorba pripravuje aj polroka či rok, takže sa to na obrazovke prejaví s určitým oneskorením.
A prečo si konkurencia uvedomila skôr ako Markíza výhodu seriálov?
Jedna vec je uvedomiť si, druhá vec je úspešne konať. Povedzme, že je to dôvod, prečo sme tu. (Smiech) Ale nie jediný. Našou úlohou je posilniť vlastnú tvorbu Markízy. Čas ukáže, ako sa nám to podarí.
Takže neodokryjete karty?
Nie, ale televízia nemôže byť bez seriálu, to všetko na obrazovky patrí. Markíza urobila priestor na trhu, a tomu sa musí teraz postaviť čelom.
Jojke sadol divák aj na kriminálky.
Tie fungujú vždy, to je istota na celom svete. Originálny vzťahový seriál je rizikovejší, ale ak to vyjde, môže byť pre divákov atraktívnejší. Riziko je vždy.
A čo teda všeobecne predáva? Čo má rád divák zaručene?
Keby som to vedel, tak budem oveľa bohatší ako dnes. Jednoduchá odpoveď znie, že televízna tvorba má pomerne presne dané pravidlá pre každý žáner a pokiaľ toto remeslo poznáte a robíte ho poctivo s kreatívnymi ľuďmi, mali by ste diváka zaujať. Ale faktorov, ktoré ovplyvňujú sledovanosť, je mnoho.
Áno, ale niekedy mám naozaj pocit, že Markíza ľudí začína nudiť...
A máte to podložené? Existuje užitočný pohľad na médiá, kedy sa divákov pýtate, s akou osobnosťou si identifikuje dané médium. STV, to bude nejaká staršia solídna pani, Markíza bude skôr žena s emóciami, súcitom, ale má v sebe aj niečo z erotiky a vzruchu a Joj neviem, či je muž alebo žena, ale skôr niekto akčnejší a dravší. Z tohto rozloženia by mohlo hroziť Markíze, že zostarne a začne nudiť, a preto sa musí stále revitalizovať. To je normálne, asi sme tu teda naozaj aj preto, aby sme Markíze "prevetrali sukienku“.
Možno prevetrať, možno zlepšovať, ale čo konkrétne?
Tu už nie je priestor hovoriť veci konkrétne. Komerčná televízia, ktorá je lídrom na trhu, musí v každom žánrovom okienku ponúknuť to najlepšie. Nemôžeme mať 50 sitcomov, ale len pár najlepších a ani reprízy Susedov nebudú fungovať stále.
A nie je ich už teraz dosť?
Stále fungujú, i keď sa to nezdá. V tejto chvíli, keď Markíza nemá žiadnu inú vec, tak je to takto.
Joj však prezieravo prišla opäť s niečím, čo vám môže troška znížiť čísla. Nemyslíte si, že z dlhodobejšieho hľadiska môže Ranná show ohroziť Teleráno?
Nemyslím.
Nemusí im to vyjsť?
Nie je to podľa mňa dobrá cesta. Keby som chcel konkurovať Teleránu, urobil by som to inak. Ale konkurenciu si naozaj úprimne vážim, lebo najhoršie je nemať dobrého konkurenta na trhu. Motivuje nás to, lebo ak by sme boli absolútna jednotka, tak čo?
Vy si sľubuje určite veľa od prvej federálnej SuperStar, však? Ako sa to vníma z prostredia Česka?
Nám sa vždy z pohľadu Novy páčilo, ako kolegovia z Markízy robia tieto veľké zábavné šou. Veríme, že to bude minimálne také úspešné ako predchádzajúce ročníky.
Na určitý čas teda odlákate divákov konkurencie od kriminálok.
Nehodlám byť falošným prorokom a predpovedať, že budeme mať toľko a toľko percent a Jojke odlákame toľko a toľko divákov. Veríme, že slovenský divák má stále záujem o veľké zábavné šou, veď aj dobrá talentová reality šou vie divákov napnúť ako dobrá detektívka...
Hovoríte, že nemôžete vedieť, ako divák zareaguje, ale ako často v tejto brandži môžete riskovať?
Riskujeme stále a môžeme si len byť istí, že sme to urobili najlepšie, ako sme vedeli, že sme sa neprevinili proti pravidlám remesla, proti pravidlám žánru. Smutné je, keď viem, že dávam na trh produkt, ktorý má rezervy, to by sme nikdy nemali ani len dopustiť a verím, že to ani nedopustíme, ale riziko je tu vždy.
Rádio napríklad išlo von s rezervami, nechcela jednoducho len Markíza rýchlo zaplniť chýbajúce miesto na trhu?
Ja si nemyslím, že to bola otázka rýchlosti, to bola otázka nie úplne jasne definovaného zadania pre tvorivý tím, ale opakujem, že teraz Rádiu verím.
Nie je to niekedy aj tak, že Markíza sa stále drží svojich tvárí a Jojka bola otvorenejšia a jej tváre fungujú viac?
Odpoviem, ale z iného uhla. Nemyslím si, že dnešná televízia je postavená na tvárach hercov alebo moderátorov, aj keď, samozrejme, tie tváre, s ktorými si nás ľudia spájajú, prispievajú k obrazu toho média. Televízia dnes primárne stojí na formátoch - a ľudia, ktorí ich nosia - idú za tými formátmi. A pokiaľ sme si tu povedali, že Markíza v určitej oblasti nechala konkurencii priestor, je logické, že konkurencia v tej danej oblasti pôsobí dojmom, že je živšia. Vo chvíli, keď sa aj na Markíze objaví viac dramatických formátov, je logické, že za nimi pôjdu nové tváre. Tváre súvisia s obsahom, pretože samotný herec musí mať čo hrať, moderátor musí mať čo moderovať.
Toto všetko však ešte vyžaduje čas, viete si predstaviť, kedy by mohol prísť váš nástupca?
Poznáte rozprávku Tri zlaté vlasy deda Vševeda? Tam bol prievozník, ktorý prevážal cez rieku ľudí, kým sa nevystriedali...
Budete teda pracovať, kým nedostanete pokyn?
Áno, kým príde "plaváček“...
| Kto je Jan Maxa Jan Maxa sa narodil 15. februára 1964 v Prahe. Vyštudoval Matematicko-fyzikálnu fakultu na Karlovej univerzite v Prahe. Jeho profesijná kariéra zahŕňa pôsobenie v informačných technológiách a poradenstve v Českej republike, na Slovensku, vo Veľkej Británii a vo Švédsku. V tvorivej oblasti hudobne spolupracoval na filmoch i divadelných predstaveniach a bol zakladajúcim členom hudobnej skupiny Vltava. V médiách pracuje od roku 2003, najskôr v tlači ako výkonný riaditeľ Hachette Filipacchi v Českej republike a od roku 2006 v audiovizuálnej oblasti. Je ženatý a žije v Prahe. |