Fenomén reality šou nabral v roku 2005 novú, priam raketovú rýchlosť. Našli sme prvú SuperStar, Nora a Braňo Mojsejovci nás požehnali poučnými lekciami manželstva a naznačili nový smer, kam sa dá posunúť slovenské televízne umenie (a prah citlivosti divákov). Nechali sme sa "očumovať" Veľkým bratom, zvolili Vyvolených slovenského národa, sledovali, ako českí Vyvolení opätovne našli v Bratislave svojho pohostinného brata a ako sa divoká, emotívna a často naživo improvizujúca Tereza Pergnerová dostala do konfliktu s málo flexibilným a scenára sa zubami-nechtami držiacim Miškom Hudákom. A zistili, kam sú niektoré televízie schopné kvôli sledovanosti zájsť, len aby neboli vyšachované z hry... Aj preto mali tento rok členovia Rady pre vysielanie a retransmisiu plné ruky práce. Tu rozdali Slovenskej televízii šťavnatú deväťmiliónovú pokutu za prerušenie relácie Slovensko hľadá SuperStar reklamou, tam troj- a deväťmiliónovú pokutu za vulgarizmy a erotické scény pred 22. hodinou obom komerčným televíziám.
Slovenské televízie až tak (na jeseň každý boží deň niekoľko hodín) drankali "dojnú kravu" menom Reality šou, až sa to niektorým z nich vypomstilo. Druhá séria SuperStar zatiaľ veľké rekordy v sledovanosti neláme, televízia Markíza sa po neúspechu Big Brother vrátila k programom rodinného charakteru... Ako totiž naznačili výsledky reprezentatívneho prieskumu agentúry ACRC, na slovenskom trhu sa začala prejavovať nasýtenosť reláciami typu reality šou. Diváci by si oveľa radšej pozreli atraktívny film. Prieskum ukázal, že divák preferuje najmä reality šou, v ktorých musia účastníci niečo dokázať, preukázať svoje schopnosti alebo inteligenciu. Na prvom mieste v obľúbenosti uviedlo 63 percent opýtaných SuperStar. Tí, ktorí nesledujú reality šou, to zdôvodňujú zväčša nezáujmom o tento žáner, prípadne im prekáža vulgárnosť a primitívnosť účastníkov. Opýtaným chýba v reality šou "skutočná realita". Účastníkov pokladajú zväčša za umelých, vybraných na základe vzhľadu.
Popri veľkoformátových super šou typu Slovensko hľadá SuperStar, Vyvolení a Big brother, pri ktorých sa televízie museli poriadne udrieť do vreciek (SuperStar aj Vyvolení ich stáli po vyše sto miliónov korún), na televíznych obrazovkách pokračovali aj menej výpravné, zato čoraz viac obľúbenejšie programy ako Zmenáreň, Výmena manželiek či repríza Domácej horúčky.
Napriek istému poklesu záujmu o reality šou v zahraničí aj u nás sa najúspešnejším formátom bude dariť pravdepodobne aj na budúci rok. Televízia JOJ už ohlásila druhú sériu Vyvolených, na jar budeme poznať druhú slovenskú SuperStar (tretie kolo je otázne, keďže už teraz sa porotcovia sťažovali na menší počet talentov). Jedno je však isté -- aspoň Veľký brat nás už "očumovať určite nebude.
StoryEditor