StoryEditor

Úplne na začiatku bol Jakob

22.03.2006, 23:00

Dvadsiate roky minulého storočia sa niesli v znamení nástupu výroby jednoduchých motorových vozidiel. V tom čase aj Švédi prejavili seriózny záujem o automobily, pričom inšpiráciou pre nich bola výstava v Gothenburgu, kde bolo v jednotlivých expozíciách 97 áut.
Spočiatku importovali do Švédska ročne 12 000 áut, po roku 1925 to už bolo 14 500 kusov. To podnietilo niektorých Švédov, aby začali uvažovať o vlastnej výrobe automobilov. Medzi priekopníkov patrili Assar Gabrielsson a Gustaf Larson. Prvý z nich mal ekonomické vzdelanie, bol obchodník a kariéru začínal pri výrobe ložísk v Gothenburgu. Neskôr pôsobil ako vedúci pobočky vo Francúzsku a tam zistil, že vo Švédsku je možné predávať guľôčkové ložiská za nižšiu cenu, než v tom čase ponúkali americkí dodávatelia. Keď sa v roku 1923 vrátil do Švédska, stal sa obchodným riaditeľom fabriky na ložiská SKF a uplatnil túto skúsenosť.
Gustaf Larson sa pripravoval na svoju budúcu prácu o niečo skôr v Coventry, kam ho pozvali, aby spolupracoval pri tvorbe dizajnu automobilu značky Morris. Do Švédska sa vrátil v roku 1917 a po štúdiách na Technickej univerzite v Štokholme pracoval tri roky vo firme SKF.
Práve na spoločnom pracovisku mali obaja muži dosť príležitostí stretnúť sa a v tom čase začali spoločne rozvíjať myšlienku výroby automobilov vo Švédsku. V lete roku 1924 už plánovali konkrétnu výrobu, v septembri vymysleli dizajn -- na čom mal podiel práve G. Larson so skupinou spolupracovníkov v Štokholme. Prvý podvozok nového vozidla mali načrtnutý v roku 1926.
Keď v tom čase zlyhali Gabrielssonove pokusy zohnať potrebné peniaze na rozbehnutie výroby, rozhodli sa postaviť najskôr prototyp, aby ho mohli prezentovať finančníkom (potenciálnym sponzorom). Na úvod teda vyrobili testovaciu sériu desiatich áut, z ktorých deväť bolo otvorených a len jedno so strechou. Odvážny zámer úspešne realizovali v priebehu deviatich mesiacov a vzápätí Gabrielsson získal aj nevyhnutnú finančnú podporu. V tom čase tiež vznikol názov nového automobilu -- Volvo. V jazyku starých Rimanov sa dá vyjadriť tento výraz ako gúľať sa. Tvorcovia tým chceli naznačiť spojitosť s fabrikou na guľôčkové ložiská -- SKF.
Prvé vyrobené Volvo OV4, ktorému dali prezývku Jakob, sa zrodilo 14. apríla 1927. Štvorvalcový motor s výkonom 28 koní pri 2 000 otáčkach dosahoval maximálnu rýchlosť 90 km, ale firma Volvo odporúčala svojim zákazníkom jazdiť najviac šesťdesiatkou. V prvom Volve sa mohlo odviezť maximálne päť osôb vrátane vodiča. Karoséria mala štvoro dverí a na drevených obručiach boli 20-palcové pneumatiky. V čase svojho vzniku predávali otvorenú verziu za 4 800 švédskych korún.
Hneď od začiatku bola charakteristickým znakom automobilov Volvo uhlopriečka na maske chladiča s dominantným znakom samca.
Postupne sa výroba rozširovala a prvý šesťvalcový motor poháňal Volvo od roku 1929. Neskôr vedenie firmy neodolalo a vyslalo svoje autá aj na slávnu rely Monte Carlo (koncom 40. rokov). Aj po druhej svetovej vojne pokračovala značka Volvo v úspešnom ťažení a to pretrváva až do súčasnosti.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/slovensko-a-svet, menuAlias = slovensko-a-svet, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
01. máj 2024 16:16