StoryEditor

Odstránenie kamióna zo Sorošky nemá kto zaplatiť

14.04.2004, 00:00
Ohlásené vrátenie vraku bieloruského kamióna na pôvodné miesto havárie v Národnom parku Slovenský kras v okrese Rožňava sa nekonalo. Dolu Soroškou zletela symbolicky len drevená miniatúra ťahača s návesom.

Ohlásené vrátenie vraku bieloruského kamióna na pôvodné miesto havárie v Národnom parku Slovenský kras v okrese Rožňava sa nekonalo. Dolu Soroškou zletela symbolicky len drevená miniatúra ťahača s návesom. Spoločnosť Jefta S.O.S. Truck Slovakia Bratislava sa rozhodla takýmto veľkonočným kamiónovým happeningom upriamiť pozornosť na nezaplatený miliónový účet za práce spojené s odstraňovaním vraku z exponovaného terénu. Zároveň chcela poukázať na pretrvávajúcu hrozbu havárií nákladných automobilov s ekologickým dosahom na vzácne prírodné prostredie, uviedol Marián Ürge, konateľ spoločnosti. Pracovníci firmy Jefta vlani v júni tri dni vyťahovali kamión zo strmého svahu Sorošky po tom, ako rozhodli kompetentné štátne orgány, že predstavuje mimoriadne ohrozenie životného prostredia. Kamión bol asi 150 metrov pod cestou v ochrannom pásme vodného zdroja, poblíž Hrušovskej jaskyne, ktorá je súčasťou prírodného dedičstva UNESCO. Jefta dostala na začatie prác 400-tisícový preddavok z ministerstva životného prostredia a podpísala zmluvu o ich vykonaní s Východoslovenskou vodárenskou spoločnosťou Košice, ktorá ich mala firme preplatiť z poistného plnenia. Zlikvidovaním poistnej udalosti bola poverená Slovenskou kanceláriou poisťovateľov spoločnosť Allianz.
"Uhradili nám sedemtisíc korún, čo boli náklady súvisiace s odčerpaním a odvozom ropných látok z vraku. Len tie predstavovali podľa poisťovne hrozbu ekologickej škody. Poisťovňa si z protokolov štátnych orgánov vybrala tú časť, ktorá sa jej hodila," hovorí Ürge. Ako vyplýva z vyšetrovania Slovenskej inšpekcie životného prostredia, kamión skutočne predstavoval mimoriadne ohrozenie podzemných vôd. Včasným zásahom a odstránením nebezpečných látok i vraku auta sa tomu zabránilo, konštatuje protokol.
Minulý týždeň to opätovne potvrdili všetci zodpovední zástupcovia štátnej správy. Podľa zákona v ochrannom pásme vodného zdroja nemá žiaden odpad čo hľadať, pričom znečistiť vodu môže nielen ropa či olej, ale aj ostatné súčasti kamióna, uviedol riaditeľ revúckeho závodu vodárenskej spoločnosti. "Pokiaľ by vrak ostal na mieste, mohli vzniknúť škody mnohonásobne prevyšujúce náklady na jeho odstránenie," dodal.
Poisťovňa Allianz sa cíti do celého prípadu zatiahnutá neoprávnene. Podľa hovorkyne spoločnosti Lucie Bombošovej je úhrada nákladov vecou obchodného vzťahu medzi Jeftou a vodárenskou spoločnosťou, a nie poisťovne. Tá vyrovnala v zmysle zákona o povinnom zmluvnom poistení všetky nároky poškodených. Náklady súvisiace s vyťahovaním vraku vozidla medzi ne nepatria, keďže vinníkom bol vodič. Je možné ich uhradiť iba z havarijného poistenia, ktoré pravdepodobne nemal, uviedla Bombošová. "Je zaujímavé, že medzi nárokmi poisťovňa uznala náklady na odčerpanie ropných látok kvôli predídeniu ekologickej škode. Vytiahnutie vraku, ktorý tú škodu tiež mohol podľa odborníkov spôsobiť, ale preplatiť nemieni," dodáva Ürge. Jefta podľa neho mesačne zasahuje v priemere pri 35 až 38 nehodách kamiónov, pričom po vstupe do EÚ môžeme očakávať nárast frekvencie nákladnej dopravy.
Kedy havaruje na Soroške ďalší kamión, je len otázkou času. Kto ho vytiahne a kto práce zaplatí, nevie dnes povedať nik.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/slovensko-a-svet, menuAlias = slovensko-a-svet, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
08. máj 2024 12:48