Viete, prečo drží socha Andyho Warhola v Medzilaborciach dáždnik? Pripomína zatekajúcu strechu miestneho múzea moderného umenia. Ospalé popoludnie nič nehovorí o jeho jedinečnosti. Nebyť priečelia budovy bývalého kulturáku s variáciami portrétov umelca či autobusovej zastávky v tvare otvorenej plechovky so známou Campbellovou polievkou, v ktorej sa hrajú cigánske deti, človek by si myslel, že zablúdil. Nehovoriac o ceste sem, ktorá je pre návštevníka dostatočným bludiskom. Desiatky kilometrov malebnou krajinou sú bez akejkoľvek informácie, že smeruje správne do jediného európskeho múzea a rodiska kráľa pop-artu.
Námestíčko, ktoré stráži Warhol, je pusté. Múzeum je zatvorené. Dvaja zahraniční turisti sklamane odchádzajú. "Výstavu sme poslali von. Tak ju aspoň uvidí viac ľudí," vysvetľuje Michal Bycko, kurátor múzea a jeho otec. Expozícia poputuje z Ostravy do Poľska, na Ukrajinu a do Írska. Miestni si dvadsiate výročie umelcovej smrti pripomenú symbolickým zapálením sviečky. Väčšine obyvateľov však jeho dielo a osobnosť nič nehovoria. Stačí im, ak sa pochvália, odkiaľ sú. Inak majú k Warholovi neutrálny vzťah. Ak by sa však múzeum rušilo, určite by protestovali, myslí si Bycko.
Zatiaľ mu nič také nehrozí. I keď za tých šestnásť rokov bolo k tomu blízko a vedenie muselo bojovať, aby mu Nadácia Andyho Warhola nevzala autorské práva. Bolo to najmä v časoch rôznych intendantúr a politicky nominovaných kultúrnych analfabetov v druhej polovici deväťdesiatych rokov. Problémy s porušovaním autorských práv má však miestna samospráva. Tá obišla múzeum a na vlastné tričko sa pustila do projektu Warhol City, financovaného z eurofondov. Údajne už na to minula tridsať miliónov, ale v meste to veľmi nie je vidieť. Rovnako veľký balík peňazí má ešte dostať. "Upozorňovali sme ich, že to nebude dobré a budú s tým problémy, ale nedali si povedať. Teraz to musíme žehliť," ťažká si Bycko. Nové vedenie radnice však už prisľúbilo, že bude spolupracovať. Chce, aby sa celé Medzilaborce stali skutočne Warholovým mestom a prilákali čo najviac hostí.
"Návštevnosť múzea rastie. V priemere je to okolo osemnásťtisíc ľudí ročne. Deviati z desiatich sú však zahraniční, najviac Poliaci a Nemci," hovorí riaditeľka Valéria Maďarová. I keď múzeum nemá dostatok peňazí, dokáže si na seba zarobiť. Magnetom sú okrem stálej expozície, ktorej nadobúdacia hodnota je vyše šesťdesiat miliónov korún, rôzne kultúrno-vzdelávacie aktivity. Práve vzdelávanie masívne podporuje nadácia v snahe podchytiť nadaných jedincov. Nie však z nezištných dôvodov. "Je to obchod, pretože z tých, čo umeniu porozumejú, budú jeho konzumenti," vysvetľuje Bycko.
Replika Andyho rodnej dediny, ktorú samospráva postavila zo spomínaných európskych peňazí neďaleko centra, je uprostred týždňa nedostupná. S Mikovou má máločo spoločné a skôr pripomína Disneyland. Pri zatvorenej bránke sa skvie tabuľka s nápisom: Warhol City -- projekt zlepšenia imidžu mesta. Bycko má pravdu, že Warhol nie je len problémom Medzilaboriec, ale celého Slovenska. Ako by nám nechýbalo tých povestných pätnásť minút slávy.
StoryEditor