StoryEditor

Tučniaky kraľujú, ale Ježiš je Boh

14.12.2006, 23:00

Na predvianočný čas si filmoví distribútori pripravili niekoľko hitov, ktoré by inokedy nemali opodstatnenie. A ako napokon každý rok, aj tentoraz im to vyšlo. Najvyššie priečky rebríčkov na celom svete aktuálne okupuje hit Happy Feet, animovaný príbeh o tučniakoch, ktorý sa priživuje na niekdajšej popularite filmu Putovanie tučniakov.
Za prvý víkend zarobil viac ako 40 miliónov dolárov, čo sa nestáva často. Predbehol aj očakávanú bondovku Casino Royale. Je zima, ľady Antarktídy priťahujú viac ako pár kociek na dne pohára s martini. Dobre si počína aj romantická komédia Prázdniny, ktorú rovnako nakrútili priamo "pod stromček". Odohráva sa na Vianoce a jej sladkosť splýva s chuťou salónok.

Krátky život zvierat
Nič proti tučniakom, ale nesú sa na vlne všeobecného nadšenia pre 3D animáciu. Sú iba ďalšími zvieratmi, na ktorých sa po akvarijných rybičkách, žralokoch, levoch a zebrách oplatí parazitovať. Bond je značka. Romantika nesmie v decembri chýbať.
Popritom sa však do kín dostal aj príbeh, ktorého popularita je takpovediac večná. Príbeh Narodenia, film americkej režisérky Catherine Hardwickovej, vznikol na základe Lukášovho evanjelia a opisuje udalosti, ktoré sa diali v roku pred Ježišovým narodením.
Jeho nástup nie je pompézny, má však ambíciu stať sa vianočnou klasikou. A má šancu.
Náboženské príbehy vždy získali svoj okruh fanúšikov. Či už v knižnej, hudobnej alebo -- za ostatných sto rokov -- vo filmovej podobe. Nie je najčítanejšou knihou všetkých čias Biblia? A najhranejšou skladbou Tichá noc?

Keď cirkev platí
Film talianskeho režiséra Franca Zeffirelliho (doplnený neprirodzeným poľským dabingom jedného herca) na nekvalitných videokazetách spestril Vianoce nejednej domácnosti aj za bývalého režimu. Televízie každoročne ponúkajú niekoľko ďalších spracovaní osudu najznámejšieho muža planéty.
Vôbec najlepšie je, keď sa taký film môže pochváliť prívlastkom kontroverzný. Keď Terry Jones z britského zoskupenia Monty Python's nakrútil v roku 1979 Život Briana, v podstate paródiu Ježišovho príbehu, diváci sa okamžite chytili. A doteraz sa chytajú. Rovnako dobre na tom bolo Posledné pokušenie Krista (1988) amerického režiséra Martina Scorseseho. Katolíci sa búrili, písali petície a tržby radostne rástli. Ešte si pamätáme, akú búrku vyvolalo Umučenie Krista (2004) od Mela Gibsona. Reagovala celosvetová kresťanská aj židovská obec. Tí prví s nadšením (premietalo sa aj v kostoloch), druhí pohoršene. Blockbuster ako vyšitý! Čo robiť, keď sa do propagácie filmu vložia najvyššie duchovné autority? Určite neprotirečiť.

S pápežským požehnaním
Aktuálny Príbeh Narodenia cirkevných predstaviteľov takisto nenechal chladnými. Medzinárodná premiéra sa uskutočnila priamo vo Vatikáne. Pápež Benedikt XVI. síce neprišiel, ale len preto, že ho zamestnávala cesta do Turecka. Tvorcov však verejne pozdravoval, odkazoval, že sa na film teší... Katolíci sú spokojní, v recenziách a vyjadreniach si Príbeh Narodenia pochvaľujú. Je zrejmé, že keby ho zakázali, návštevnosti by to prospelo ešte viac, ale už takto pomohli. Jana Studená zo spoločnosti Continental film, ktorá snímku distribuuje, považuje situáciu za špecifickú. "Príbeh Narodenia sme nemali s čím porovnať, pretože nevyvolal negatívne reakcie ako napríklad Gibsonovo Umučenie Krista." Napriek tomu si myslí, že počas Vianoc má šancu pritiahnuť široké spektrum divákov. Studená dokonca predpokladá, že tržby v Európe budú vyššie ako v USA. "Čakáme, ako zareaguje slovenské publikum. Možno budeme všetci prekvapení." Filmári znovu siahli po obľúbenej téme. A vedia, prečo.

Recenzia
Režisérka Catherine Hardwicková je dostatočne skúsená na to, aby sa nepúšťala do riskantného projektu. Má za sebou už niekoľko síce nie rekordne zarábajúcich, ale predsa úspešných filmov (Vanilkové nebo, Trinástka, Legendy z Dogtownu). V Príbehu Narodenia zachytáva narodenie Ježiša Krista -- na rozdiel od toľkých iných režisérov -- priamo od koreňov. Nevenuje sa ani tak samotnému Mesiášovi, skôr ľuďom, ktorí ho podľa Nového zákona pomohli priviesť na svet. Hlavnými postavami jej filmu sú Mária a Jozef, nie celkom obyčajní obyvatelia Nazaretu, čerství snúbenci. Notoricky známy náboženský príbeh môže byť pre režiséra výhodou (v podstate v každom čase nájde svoje publikum) aj nevýhodou zároveň (neschopnosť prekvapiť). Hardwicková sa však s potenciálnymi prekážkami zdarne vyrovnala. Použila svojho žolíka -- upriamila sa na charakteristiku Ježišovej matky a Jozefa. Upustila od prehnanej glorifikácie. Mária v jej podaní je tínedžerka svojej doby: síce pracovitá, ale trucovitá. Žiadna prehnane ideálna "slaďoška". Jozef, spravodlivý a silný muž, zasa prejavuje patričný zmysel pre humor a veci pozemské. Veľká škoda, že v tejto línii tvorcovia neudržali aj dialógy. Keď jednoduchý nazaretský ľud prehovorí rečou anjelov, uveriteľnosť sa končí. V replikách až príliš často zaznievajú verné citáty z Písma, voľná štylizácia chýba. Také pekné postavy to mohli byť! V každom prípade, s bohatou holywoodskou produkciou, výborným kastingom a primeranými efektmi sa Hardwickovej podarilo nakrútiť jednu z tých lepších adaptácií biblického príbehu. Presné -- na mieru akčného diváka ušité -- tempo filmu udrží publikum v strehu. Deväť mesiacov tehotenstva utečie ako voda. Ateistovi aj veriacemu rovnako.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/vikend, menuAlias = vikend, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
27. apríl 2024 20:06