Na Slovensku bude od nového školského roka pôsobiť 32 vysokých škôl. Z nich je 20 verejných, 3 štátne a 9 súkromných. V poslednom období sa počet vysokých škôl rozširuje najmä o súkromné školy. V počte vysokých škôl na počet obyvateľov sme na čele Európy. Odborníci však pripomínajú, že škoda, že nie aj v ich kvalite.
Expanziu vysokých škôl podporuje fakt, že na Slovensku má spomedzi dospelej populácie vysokoškolské vzdelanie vyše 11 % obyvateľov. Vo vyspelých krajinách sa toto percento pohybuje okolo 20 percent.
Na verejných vysokých školách u nás študuje v súčasnosti takmer 170-tisíc študentov, na štátnych vyše 3 300 študentov a na súkromných vyše 8 200 študujúcich. V posledných rokoch sa percento populácie, ktorá končí na stredných školách a pokračuje v štúdiu na vysokých školách, rapídne zvyšuje. Pred 4 rokmi pokračovalo v štúdiu na VŠ 39 percent študentov, o dva roky neskôr to už bolo okolo 50 % a v uplynulom školskom roku to už bolo takmer 68 percent. Medzi prijatými študentmi vysokých škôl sa čoraz častejšie objavujú i takí, ktorí nemajú predpoklady štúdium úspešne ukončiť. Súčasne s tým treba konštatovať, že zo Slovenska odchádzajú za kvalitným a lacnejším vysokoškolským vzdelaním do zahraničia tisícky kvalitných študentov (len v ČR študuje okolo 15-tisíc študentov zo Slovenska, v ostatných krajinách Európy a USA je to asi obdobný počet). Na Slovensku ide kvantita na úkor kvality. Slovensku chýbajú špičkové vysoké školy (v medzinárodných porovnaniach sa ani jedna slovenská vysoká škola nenachádza v prvých desiatkach ani stovkách škôl). Obhajcovia rozrastania počtu vysokých škôl hovoria, že to pomáha konkurencii medzi školami. Je to ilúzia a veľmi slabý argument, resp. pseudoargument. Ak by tento trend ďalej pokračoval týmto spôsobom, došlo by k absolútnej devalvácii hodnoty vzdelania. Skončili by sme skutočne až pri vysokej bačovskej, ako sme si donedávna robili žarty. Trend extenzivity musí nahradiť trend integrovania, spájania síl a budovanie kvality. Kvalita musí začať pri materiálnom a technickom vybavení, pokračovať cez kvalitu pedagogických zborov, medzinárodnú spoluprácu a kooperáciu (aj výmeny pedagógov) a súčasťou musí byť prechod a spájanie práce vysokých škôl s vedeckým výskumom a rozvojom.
StoryEditor