StoryEditor

MONITOR -- áno, prijímacie skúšky -- tiež

14.11.2006, 23:00

Uvažuje sa, že prijímačky na stredné školy nebudú, že sa zrušia a že na stredné školy sa bude prijímať len na základe výsledkov MONITORU. Má to však aj svoje úskalia:
* Poslanie MONITORU a poslanie prijímacích skúšok sú natoľko rozdielne, že vzájomne sa tieto dve procedúry nemôžu zastupovať ani nahrádzať. (Mohli by sa však významne dopĺňať.) Zjednodušene povedané -- prvá z týchto procedúr je obzretím sa späť, mal by sa ňou zisťovať rozsah a úroveň osvojenia si predpísaného učebného obsahu. Druhá má byť pohľadom do budúcnosti, teda významne vypovedať o predpokladoch úspešne zvládnuť zvolené stredoškolské štúdium.
* Netreba mať veľa fantázie, aby sme si predstavili, ako bude vyzerať pracovná morálka deviatakov, ak sa svoje výsledky februárového monitorovania dozvedia už v marci. Navyše, nepredpokladám, že sa nájde učiteľ základnej školy, ktorý by sa nesnažil pred termínom monitorovania žiakom staršie učivo pripomenúť, precvičiť ho s nimi. Aký osud postihne učivo predpísané učebnými osnovami pre deviaty ročník, si tiež ľahko predstavíme.
* Tvrdenie, že žiakov prijímacia skúška stresuje, že jediný zlý výsledok môže znehodnotiť ich predchádzajúcu dobrú prácu, je pseudoargument. Veď to isté možno tvrdiť o monitorovaní. (Nestálo by za úvahu, ponúknuť žiakom, ktorí preukázateľne výnimočne zlyhali, opakovanú šancu ukázať, čo vedia?)
* Nie je zaručená vierohodnosť výsledkov MONITORU. Presviedčanie o opaku by mohlo, žiaľ, vyvolať smiech cez slzy. Je nepochybné, že výnimky jestvujú. Pri úvahách o nezávislých dozorujúcich "komisároch" netreba zabudnúť, že máme vyše 2 700 deviatackých tried a aj deviatakov na neúplných základných školách.
* Monitorovanie ukazuje aktuálnu vedomostnú vybavenosť žiaka v materinskom jazyku a matematike. Otázne je, či dostatočne reprezentatívne, či naozaj meria to, čo chceme merať a čo má merať. V správach o MONITORE nenachádzame zmienky o validite (obsahovej) a reliabilite použitých testov, o tom, ako sa zabezpečila, aj keď sú to najzákladnejšie charakteristiky testov. Ale to by už bolo na odbornú debatu presahujúcu rámec tohto príspevku i Hospodárskych novín.
* Monitorovanie neukazuje ani nemôže ukazovať, ako budúci stredoškoláci spĺňajú špecifické požiadavky na úspešné stredoškolské štúdium, o ktoré sa uchádzajú. Tieto požiadavky sú určite iné pre štúdium elektrotechniky ako pre štúdium zdravotníctva alebo štúdium na jazykovo zameranom gymnáziu. A v prijímacom pokračovaní by malo ich splnenie patriť k rozhodujúcim kritériám výberu.

Pravdaže, je oveľa viac pedagogických i odborných dôvodov, ktoré nedávajú opodstatnený zmysel snahe používať výsledky MONITOROV ako rozhodujúce, či dokonca jediné kritérium v prijímacom konaní na stredné školy.
Nemalá časť stredných škôl, predovšetkým s nematuritným či odborným vzdelávaním, už viacero rokov nerobí výber žiakov, ale ich nábor. Tie sa na procedúry prijímacieho pokračovania dívajú inak. Tam, kde sa robí výber, nič nebráni tomu, aby sa výsledky MONITORU používali ako pomocné kritérium.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/vzdelavanie, menuAlias = vzdelavanie, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
24. november 2024 16:33