V prípade, že si ho kúpite do konca decembra a dáte ho do majetku firmy, nižšie dane už budete mať za tento rok, lebo si môžete odpísať štvrtinu jeho nadobúdacej ceny. Tým si „na poslednú chvíľu“ zoptimalizujete tohtoročnú daň. Ak by ste si kúpili auto po prvom januári, potom by ste si daň znížili až o rok neskôr. „Auto je pre živnostníka dobrý spôsob, ako si optimalizovať daň. Náhradné dielce si tiež môže kúpiť dopredu a dať do daňových nákladov,“ pripomína expert na účtovníctvo Ladislav Ravasz. Základ dane sa dá znížiť aj zaplatením povinného a havarijného poistenia – pripomína poradkyňa Združenia podnikateľov Slovenska Jaroslava Lukačovičová.
So zásobou náhradných dielcov to však netreba pri kúpe auta preháňať. Ak by ich bolo viac, napríklad všetky štyri blatníky, blok motora a podobne, mohol by mať živnostník pri daňovej kontrole problém tento nákup odôvodniť. Ak by ho pri daňovej kontrole nevedel neobhájiť, nákup súčiastok a tým aj zníženie daňového základu by mu správca daní neuznal a musel by nielen doplatiť daň, ale ešte by mu hrozila aj pokuta. „No ak máte na kúpu väčšieho množstva náhradných dielcov dobrý argument, tak si ich kúpte,“ odporúča ekonómka Júlia Mucsková. Lebo uznanie či neuznanie niektorých daňových výdavkov závisí podľa viacerých účtovníkov, s ktorými sme sa rozprávali, aj od schopnosti argumentovať a presvedčiť daňovú kontrolu.
Problematickým nákupom by však pri aute určite nebola napríklad druhá súprava pneumatík a diskov kolies, ale ani iné doplnky. „Motoristi musia používať zimné a letné pneumatiky zo zákona. Preto nie je problém dať ich do daňových nákladov,“ poznamenal Ravasz.
Ako dať auto do firmy?
Niektorí živnostníci, najmä začínajúci, však nevedia ani to, ako si majú dať nové auto do majetku svojej firmy. Ak ho chce mať podnikateľ v účtovníctve firmy, podľa Ravasza si musí najprv zaevidovať faktúru za vozidlo do knihy došlých faktúr. Potom si zaúčtuje zaplatenie auta. „Najprv sa však faktúra zaúčtuje nedaňovo. Lebo celá suma za kúpu auta nemôže naraz, teda v jednom roku, ovplyvniť daňové výdavky. Na konci roka sa však tento výdavok upraví tak, že sa z daňového základu odpíše jedna štvrtina nadobúdacej ceny vozidla,“ vysvetlil Ravasz. Auto, keďže je spravidla drahšie ako 1 700 eur, sa totiž odpisuje štyri roky. Podnikateľ, ktorý si kúpi auto hoci až 31. decembra, môže si takto ešte za tento rok znížiť základ dane. „V ďalších troch rokoch si potom bude postupne odpisovať ďalšie tri tretinu ceny auta. Tak sa dá celé vozidlo do nákladov a bude mať účtovníctvo v poriadku,“ dodal Ravasz. Motorové vozidlo sa totiž odpisuje štyri roky.
Možnosti odpisu
Ak vás optimalizácia daní zlákala a a auto si chcete kúpiť ešte v tomto roku, ale chýbajú vám peniaze na typ s lepšou výbavou, nič si z toho nerobte. Auto je lepšie si kvôli daniam obstarať už teraz a autorádio, klimatizáciu, ťažné zariadenie či ďalšie doplnky si môžete kúpiť a odpísať z daňového základu neskôr. „Výdavky na technické zhodnotenie auta zvýšia jeho celkovú hodnotu. Do daňovo akceptovateľných výdavkov sa dostanú cez vyššie odpisy zhodnotenej ceny auta,“ vysvetľuje spôsob odpisov daňová poradkyňa Dagmar Bednáriková. To znamená, že ak si podnikateľ odpísal už z hodnoty auta napríklad prvú štvrtinu a potom vozidlo vybavil novými doplnkami, zvyšné tri odpisy už nebude robiť z pôvodnej ceny auta, ale zo zvýšenej o doplnky.
Jednorazový odpis
Hovorkyňa Daňového riaditeľstva Gabriela Dianová však upozorňuje na zákon o dani z príjmu, ktorý za technické zhodnotenie (auta) považuje výdavky, ktoré za zdaňovacie obdobie neprevýšia v úhrne sumu 1 700 eur, ak sa tak daňovník podľa účtovných predpisov rozhodne. „Účtovné odpisy sa tak považujú aj za daňové odpisy. Z toho vyplýva, že ak suma vynaložená na technické zhodnotenie neprevýši v kalendárnom roku 1 700 eur, daňovník ju môže zahrnúť do výdavkov priamo, alebo prostredníctvom odpisov,“ povedala Dianová.
Podľa Ravasza to znamená, že ak zvýšenie hodnoty auta nepresiahne spomínanú sumu, podnikateľ si ju môže odpísať aj naraz, a nie iba postupne.
Možnosť uplatnenia daňových výdavkov pri dodatočnej montáži autorádia, klimatizácie atď. závisí u živnostníka od toho, či má automobil vo svojom obchodnom majetku, alebo nie. Ak je auto v obchodnom majetku firmy, tak si jeho technické zhodnotenie môže dať do daňových výdavkov. „Ale ak nie je zahrnuté v obchodnom majetku podnikateľa, vynaložené výdavky sa neuznávajú a považujú sa za výdavky na osobnú spotrebu daňovníka,“ upozornila Dianová.
V prípade, že je automobil zaradený v obchodnom majetku firmy a používa aj na súkromné účely, nesmú sa výdavky na jeho modernizáciu odrátať z daňového základu v plnej výške, ale len do úrovne zodpovedajúcej pomeru využitia vozidla na podnikateľské a súkromné účely.
Platí jediná zásada
Predmet podnikania už taktiež nehrá podľa prezidenta Slovenskej asociácie malých podnikov Vladimíra Sirotku pri montáži doplnkov do auta a ich uznaní za daňové výdavky „veľkú rolu“. To znamená, že napríklad na autorádio majú nárok nielen novinári či politici, ale aj podnikatelia, lebo potrebujú mať čerstvé informácie. „Aj oni majú právo na informácie, lebo prispievajú k ich biznisu,“ povedal Sirotka.
Zákon o dani z príjmov nerozlišuje uplatnenie výdavkov v závislosti od druhu podnikania. Živnostník však musí pri daňovej kontrole odôvodniť opodstatnenosť vynaložených výdavkov. Legislatíva totiž hovorí, že daňovým výdavkom je výdavok určený na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov podnikateľa. „To znamená, že ak si ako novinár kúpite do auta rádio, neodpisujete si ho preto, lebo ako novinár máte naň právo. Ale preto, lebo pri daňovej kontrole si ho môžete obhájiť tým, že ako novinárovi vám tento zdroj informácií pomáha dosiahnuť a udržať si príjmy,“ vysvetlil Ravasz.