Lásku k móde zdedil po otcov, ktorý vyštudoval módné návrhárstvo. Po 11-ročnej skúsenosti v socialistickej
Slovenke založil vlastnú firmu. Najprv vyrábal pre iných, neskôr prišiel s vlastnou módnou značkou.
Spolumajiteľ spoločnosti Lifeline Juraj Soták.
K móde ste mali blízko vďaka otcovi, ktorý sa dlhé roky zaoberal módou. Znamenalo založenie
doma i v zahraničí úspešnej módnej značky splnenie sna?
Pravdou je, že otec bol textilák, móda a dizajn boli stále okolo mňa, vyrastal som v prostredí módy. Klamal
by som však, keby som tvrdil, že stať sa lídrom módnej značky bolo mojím tajným snom.
Prečo ste sa teda rozhodli založiť textilnú firmu, navyše v malej obci na východe Slovenska?
Vo východoslovenskej obci Rakovec nad Ondavou som si postavil dom, pretože sa mi tam páčilo. Bol
som "egoistom", nemyslel som na kariéru. Keďže som bol v prostredí, kde mala textilná výroba tradíciu,
založil som odevnú firmu. Možno keby som bol inde, založím stavebnú firmu... (smiech).
Najprv ste vyrábali pre iných, po čase ste sa rozhodli založiť vlastnú módnu značku. Čo,
resp. kto bol rozhodujúcim impulzom?
Obchodný partner, Dán René Müller, ktorý mal vo svojej firme špičkový západoeurópsky ateliér. Práve on
ma prinavrátil k móde, keď som sa od nej vzďaľoval. Mali sme po tridsiatke a rozhodli sa, že vyskúšame
vlastnú módnu značku. Vstupný kapitál bol z každej strany 500-tisíc korún. Na začiatku to bola viac záľuba
ako biznis. Boli sme nadšencami, pre ktorých bolo vedomie, že ľudia majú radi a nosia ich značku,
fantastickým pocitom.
Na začiatku ste nemali vlastného návrhára ani konštruktéra, dnes ich máte niekoľko...
V prvom kole sme vychádzali z potenciálu dánskeho ateliéru. Našou prvou módnou návrhárkou bola
Ľudmila Bolešová, ktorá je dnes šéfkou nákupu a tímu dizajnérov a nákupcov. Tvár značky dnes
udávajú návrhárky Jana Bačinská a Miroslava Kurpasová a konštruktérky Ivana Šandalová a Katarína
Vargová s tímom ďalších tvorivých ľudí pod vedením Valérie Feriančíkovej.
Neplatí teda, že móda sa dá robiť iba z Paríža, New Yorku či Milána?
Ľudia odchádzajú a hľadajú šťastie všade inde, len nie doma. Netreba však utekať za šťastím do zahraničia.
Keď niečo veľmi chcete a tvrdo pracujete, môžete to robiť z ktoréhokoľvek bodu na zemeguli, a podarí sa to. Jednoducho, pred sebou neutečiete -- stále to budete vy.
Prečo ste sa napokon aj vy museli prispôsobiť a presťahovať do Šanghaja nielen väčšinu výroby,
ale tento rok aj návrhársky tím?
Mestom módy, centrom výroby a dynamiky sa stáva Šanghaj -- sú tam všetky značky z tzv. middle class.
Už tam teraz návrhári trávia tri štyri mesiace do roka, teraz to bude naopak. Čo sa týka výroby,
rozhodnutie presťahovať sa nebolo jednoduché. Bolo však nevyhnutné -- pod tlakom konkurencie sme
museli hľadať nové spôsoby ako vyrábať lacnejšie.
Netrpí kvalita, keďže Čína je síce známa lacnou pracovnou silou, ale aj nižšou kvalitou?
Kvalita sa postupne vyrovnáva, a preto tu "šijú" vo svete známe módne značky. Navyše, medzinárodný tím
profesionálov vrátane odborníkov zo Slovenska kontroluje výrobu, technológia je naša. Klasické kostýmy
a elegantnejšie veci stále vyrábame na Slovensku.
Ovplyvnilo sťahovanie do mesta, kde "šije" napríklad H&M, štýl Lifeline?
Stále ide o šaty, ktoré odzrkadľujú náš názor na módu. Tím našich ľudí pracuje na kolekcii, ktorá s doplnkami pozostáva z 300 modelov za jednu sezónu, čo je 600 modelov za rok. Sú to takí univerzálni vojaci, na ktorých som veľmi hrdý.
Nemajú problém obstáť v konkurencii zahraničných módnych návrhárov?
Nie je problém vymyslieť dobrý model, keď máte dobré informácie. Problémom je vymyslieť ho a vyrobiť
v správnom čase. Dobrú módu nepredáte, ak nemáte mechanizmus, ako to predať.
Čo presne znamená mať správne informácie?
Návrhár potrebuje talent a informácie. Každoročne dáme za informácie o móde obrovské peniaze, ktoré sa
pohybujú v miliónoch korún. Na začiatku bol našou informačnou základňou ateliér dánskej firmy, teraz sa o to musíme starať sami. Iba vstup na jednu špičkovú internetovú stránku stojí milión korún ročne.
Oblečenie a doplnky pod značkou Lifeline sa predávajú na Ukrajine, v Poľsku, Saudskej Arábii, či Egypte. Kam sa chcete ešte dostať?
V tomto roku začíname budovať sieť v Rumunsku a Bulharsku, pracujeme aj na iných štátoch. Do konca roka 2009 by sme sa chceli priblížiť k hranici sto predajní. Už v minulom roku prišlo do spoločnosti Lifeline niekoľko zahraničných investorov, ktorí výrazne posilnili kapitálovú silu spoločnosti. Slováci si však zachovali majoritu...
