Tri dni pred vlaňajšími voľbami Richard Sulík predpovedal, že výlet Igora Matoviča do Cannes k vile Jána Počiatka sa stane súčasťou kníh o politickom marketingu. Namiesto toho sa stal medzinárodnou inšpiráciou. Českí Piráti išli do Francúzska, aby tam na „chateau“ Andreja Babiša vylepili plagát, že vilu zabavujú.
Českú opozíciu spája najmä snaha poraziť Babiša rovnako ako u nás Roberta Fica, no jeho slovenský ekvivalent by sme hľadali márne. Hoci u nás vládne koalícia strán, ktoré založili bohatí podnikatelia a narušitelia tradičného politického systému, s Babišom sa nemôžu porovnávať ani v majetku, ani v mocenských ambíciách vo vzťahu k štátu. Paradoxne má v niektorých ohľadoch bližšie k Matovičovi.
Nielen preto, že ANO vzniklo zhruba v rovnakom čase ako OĽaNO. Pôvodne išlo o protikorupčné hnutie, ktoré chcelo ukončiť politický marazmus a dostať do politiky dôveryhodné a uznávané osobnosti. ANO je len skratka názvu Akce nespokojených občanů. Napriek tomu mu kauza Pandora Papers zrejme politický väz nezlomí.
Pred štyrmi rokmi premiér Bohuslav Sobotka Babiša obvinil, že nákupom dlhopisov dôkladne obabral štát. Napriek expresívnemu výrazu, ktorý Sobotka použil namiesto slova obabral, ANO voľby jasne vyhralo. Nečudo. Len šesť percent Čechov si myslí, že Babiš je slušný a poctivý, no aj tak ho považujú za najlepšieho kandidáta na premiéra.
Matovič i Babiš si svoju politickú kariéru postavili na inštinktívnom odmietaní politiky. Matovič uspel, lebo voličom predal falošnú predstavu, že politika a ideológia sa dajú nahradiť slušnosťou a čestnosťou. Babiš to však dotiahol ešte ďalej: podarilo sa mu ľudí presvedčiť, že ak nekecáte a makáte, ideológiu ani slušnosť netreba.