Doplnkové dôchodkové sporenie funguje vďaka tomu, že zamestnávateľ môže naň prispieť mesačne zamestnancovi. Je to najviac zo do výšky šesť percent hrubého mzdového základu.
Plánované odstránenie tejto výhody bude znamenať zánik dôchodkového tretieho piliera. Hovorí to v svojom stanovisku aj Národná banka Slovenska. Takáto situácia nebude finančne únosná pre žiadneho zamestnávateľa. A nebude zaujímavá ani pre sporiteľa. Platiť vopred odvody z dôchodkových úspor, ku ktorým sa klient dostane po dlhých rokoch, lebo sú určené na budúcu spotrebu - je choré a absurdné. Väčšina účastníkov doplnkového dôchodkového sporenia je v tomto systéme preto, lebo im prispieva zamestnávateľ. A tiež preto, že im z účasti v systéme plynie daňová úľava, vďaka ktorej môžu pri plnej výške zaplatených príspevkov usporiť na dani asi 76 eur ročne. Nemožno nespomenúť ani zásadný fakt, že tí uvedomelejší sú v systéme aj preto, aby v budúcnosti nemuseli trpieť výkyvmi prvého, priebežného dôchodkového piliera, ale mohli o svojej budúcnosti rozhodovať dobrovoľne a sami.
Podporovať produkt, ktorý dokáže znížiť závislosť od štátneho dôchodkového systému, by malo byť psou povinnosťou každej vlády, lebo žiadna z nich zatiaľ nenašla recept, ako konsolidovať priebežné dôchodky. Spomedzi približne 800 000 účastníkov systému sporenia v treťom pilieri je necelých päť percent prispievateľov, ktorí platia dobrovoľne. Ostatná časť sporiteľov je v systéme práve kvôli spomínaným výhodám. Štát sa rozhodol, že mu postačuje prvý a druhý pilier - teda povinné odvody, resp. prevody finančných prostriedkov. Keď štát nechce, aby ľudia vytvárali dobrovoľné dlhodobé úspory, tak nech to otvorene povie. Ak štát nechce participovať na systéme kvôli šetreniu výdavkov, nech neparticipuje na ničom, napríklad nech neprispieva na stavebné sporenie, nech neprispieva na úroky hypotekárnych úverov mladým ľuďom, nech neprispieva na železničnú dopravu a neplatí stratové letisko...
Ak sa nemám skladať na daňový stimul pre sporiteľov v treťom pilieri, prečo by som sa mal skladať na štátnu dotáciu pre stavebné sporenie? Potom nech sa politici netvária, že chcú participovať na vytváraní stimulov pri tvorbe dobrovoľných úspor - a nech nikto neparticipuje na ničom.
Keď sa odstráni v doplnkovom dôchodkovom sporení daňový stimul a príspevok zamestnávateľa, spoločnosti to môžu zabaliť a "produkt" poslať na ministerstvo financií alebo na Úrad vlády. Aby si vychutnali to, čo z neho ostane.
Doplnkové dôchodkové sporenie za štrnásť rokov prežilo dvanásť noviel zákonov. Pripravované zmeny však môžu byť posledné. Úplne posledné!
Vladimír Bačišin, ekonóm