Nedávno som pozeral Dvanásť rozhnevaných mužov – klasický film z roku 1957 o porote, ktorá sa snaží rozhodnúť o osude 18-ročného mladíka obvineného z vraždy. Snímka nám ponúka predstavu o fungovaní právneho systému v Spojených štátoch v časoch, keď poroty boli menej rôznorodé. Podľa dnešných noriem by bolo znepokojujúce, ak by bola porota zložená z 12 belochov v stredných rokoch. Tak prečo si tak mnoho lídrov biznisu iba pomaly všíma, že v orgánoch spoločnosti chýbajú ženy?
Vo väčšine rozvinutých štátov sa percento pracujúcich žien od päťdesiatych rokov dramaticky zvýšilo. Keď sa natáčal spomenutý film, menej ako tretina amerických pracovníkov boli ženy. Dnes ministerstvo práce USA hovorí o 47 percentách.
Aj napriek tejto zmene muži stále majú viac manažérskych pozícií. Podľa európskej komisie je medzi členmi predstavenstva menej ako 14 percent žien. Percentá sa v jednotlivých krajinách líšia. V Taliansku je to len šesť percent, v Španielsku a Belgicku 11. V Nemecku majú 16 a vo Francúzsku 22 percent. Komisia plánuje zákon, ktorý by trestal spoločnosti v Európskej únii za to, že v predstavenstve je menej ako 40 percent žien.
Zvyčajne nie som prívržencom zasahovania vlády do súkromného sektora, ale v tomto prípade je to potrebné. Príkladom je Nórsko, ktoré v roku 2003 schválilo legislatívu, podľa ktorej vo verejne obchodovaných spoločnostiach musí byť minimálne 40 percent žien v predstavenstve. Do roku 2008 sa podarilo splniť cieľ a v nórskych spoločnostiach sledované percento dosiahlo povzbudzujúce číslo 44.
Štúdia britskej vlády odporúča, aby do roku 2015 bola štvrtina členov predstavenstva v najväčších britských spoločnostiach ženy. Škola Cranfield School of Management nedávno oznámila, že v súčasnosti má polovica spoločností v Británii viac ako jednu ženu v predstavenstve. Britov však ešte čaká dlhá cesta. Situácia si vyžaduje viac ako odporúčanie. Podnikateľské esá musia prejsť k činom.
Podľa inštitútu Boston Consulting Group tri štvrtiny rozhodnutí o míňaní v domácnosti robia ženy. Rozhodnutia sa netýkajú iba zoznamov potravín alebo oblečenia pre deti.
Ženy sa venujú aj veľkým položkám, ako sú autá a dovolenky. Takže ak ženy tvoria polovicu zamestnancov a robia 70 percent nákupných rozhodnutí, aký je zmysluplný dôvod, aby ich manažéri vynechávali z rozhodovania vo firme?
V spoločnosti Virgin sledujeme nárast žien na manažérskych pozíciách. V súčasnosti Virgin Money a Virgin Holidays vedú ženy a dvojkou v spoločnosti Virgin Atlantic je tiež žena. V množstve našich firiem sú ženy vo vrcholných manažérskych pozíciách, ešte však musíme v tomto smere veľa urobiť.
Ak chcete zvýšiť počet žien na líderských miestach spoločnosti, začnite zvažovať, aké príležitosti majú na postup v kariére a s akými prekážkami sa stretávajú. Požiadajte ich o skúsenosti a rady.
Ženy sa vyrovnávajú so stereotypmi založenými na rodovom princípe v súvislosti s kvalifikáciou na tú-ktorú prácu. Stereotypné pohľady prežívajú v nenápadnej forme a je potrebné sa s nimi vyrovnať na každej úrovni. Riešením môže byť ponuka pružných pracovných podmienok. Na začiatok by bolo možno vhodné zlepšiť politiku rodičovskej dovolenky.
Náprava nerovností nie je dobrá len pre váš tím. Je dobrá aj pre celkové podnikanie. Niekoľko štúdií ukázalo, že rodová rovnosť medzi vrcholnými manažérmi a členmi predstavenstva prináša množstvo hmatateľných prínosov. Správa inštitútu Credit Suisse Research ukázala, že firmy s dominanciou mužov sa horšie zviechali s ekonomického pádu oproti tým, v ktorých boli pohlavia vyvážené.
Všímajte si, kto sedí okolo vás v zasadačke. Ak vidíte 12 rozhnevaných mužov, je čas prepísať scenár.