StoryEditor

Odvody do druhého piliera treba zoškrtať

28.03.2012, 00:00

Zmeny v druhom dôchodkovom pilieri, ktoré vstúpia do platnosti od apríla, nemajú dlhú životnosť. Pravidlá, ktoré novela zavádza, sú pre štát neudržateľné.

Vysoké odvody
Najvážnejším negatívnym zásahom dôchodkového sporenia do hospodárenia štátu sú vysoké 9-percentné odvody správcovským spoločnostiam. Prvému priebežnému pilieru, a tým aj štátnemu rozpočtu týmto spôsobom odchádza veľa peňazí, ktoré si musí štát požičiavať. Nelogický pritom je fakt, že výnosy z dôchodkových úspor a investícií sú nižšie ako úroky, za ktoré si požičiava štát. Východiskom je výrazné zníženie deväťpercentných odvodov, ktoré putujú na účty správcovských spoločností. Udržateľné sú na úrovni nižšej ako štyri percentá. Najskôr musíme mať zabezpečené dôchodky v priebežnom I. pilieri a potom sa môžeme seriózne venovať zásluhovému II. pilieru.

Týmto sa riadia všetky krajiny Európskej únie, rovnaký názor majú aj ekonómovia OECD a Medzinárodného menového fondu, nedávno ho prezentovala aj exministerka financií Brigita Schmögnerová. Problémy II. piliera viedli k tomu, že až 92 percent dôchodkov v EÚ sa vypláca z priebežného I. piliera. Napríklad aj dvakrát výkonnejšia česká ekonomika zavádza dôchodkový pilier pomalšie a v nadväznosti na III. pilier.

Zoznam úloh
Riešiť bude treba aj nejasnosti pri kúpe dôchodku, otázku dedenia našetrených peňazí, nerovnomerné rozloženie rizika pri investovaní, oklieštené garancie pre sporiteľov, povinný vstup ľudí prichádzajúcich na pracovný trh, ale aj povinnosti pri výbere odvodov. Veď Sociálna poisťovňa robí všetko za súkromné správcovské spoločnosti vrátane vymáhania odvodov. Už do konca tohto roka treba pripraviť nové kompletné znenie zákona o dôchodkovom sporení, ktorý má v súčasnosti vyše dvadsať novelizácií a zákona o sociálnom poistení aj s jeho vyše štyridsiatkou novelizácií. Veľký počet noviel vytvára chaos, ktorý je dnes v sociálnych odvodoch.

Novozavedený povinný vstup mladých ľudí do II. piliera je porušovaním ich práv. Zákon im nemôže prikázať paušálne niekam vstupovať, urobiť by to mali dobrovoľne. Mladý človek sa pri vstupe do práce hľadá, musí reagovať na množstvo podnetov a problémov. Svoju účasť v II. pilieri nevie zvážiť, nevie posúdiť riziko investovania. Takto postavený zákon nahráva súkromným správcovským spoločnostiam, čím deformuje podnikateľské prostredie.

Komplexná reforma
Zmeny dôchodkového sporenia musia byť súčasťou komplexnej dôchodkovej reformy. Treba sa zaoberať aj odchodom do starobného dôchodku, zabezpečením silových zložiek, nadstavením trhu práce, sociálnych a zdravotných dávok. Treba nanovo určiť odvody za štátnych zamestnancov, ktoré musia byť nadviazané na reformu verejnej správy a štátnych inštitúcií.

Vyše milióna sporiteľov v slovenských podmienkach nikdy nenašetrí dosť na to, aby si zabezpečili dôchodok na lepšej ako súčasnej úrovni, keď 40 percent dôchodcov živorí s príjmom menším, ako je minimálna mzda. Reálny počet účastníkov v našich podmienkach je 150- až 200-tisíc mladých a dobre zarábajúcich ľudí.

Čo sa stane, keď II. pilier nedokáže vygenerovať život zabezpečujúce dôchodky pre 1,3 milióna sporiteľov (a vzhľadom na povinnosť vstupu ich počet porastie)? Kam sa obrátia so žiadosťou o pomoc? Na ten štát, na úkor ktorého v II. pilieri šetrili a nenašetrili? Kde bude zodpovednosť správcovských spoločností? Tak ako trh nevyrieši všetky problémy ekonomiky, ani druhý dôchodkový pilier nie je absolútnym liekom. Dvojnásobne to platí v období finančnej krízy, ktorej vývoj nie je schopný nikto odhadnúť. Nikto nepovedal, do ktorých akcií treba investovať. V tejto situácii prenášať riziko rozhodovania na bežných ľudí je nezodpovedné a pre štát veľmi rizikové.

menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare-hn, menuAlias = komentare-hn, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
26. december 2025 07:45