StoryEditor

Čína skupuje Európu. Vo výpredaji

11.10.2014, 18:27

Hoci Čína v poslednej dekáde zaznamenala závratný rast ekonomiky, bohatstva aj vplyvu, naše vnímanie krajiny sa prispôsobuje len pomaly. 

Predsudky o nízkej kvalite čínskych výrobkov pomaly vyvracia úspech výrobcov smartfónov Xiaomi či Huawei. Pretrvávajúci obraz Číne ako montážnej linke vážne naštrbilo nedávne najväčšie uvedenie firmy na newyorskú burzu v histórii v podaní internetového giganta Alibaba. A zdanie, že krajina je príliš ďaleko na to, aby nás zaujímala v posledných rokoch stierajú masívne čínske investície po celom svete. Krajina sa v rokoch 2012 a 2013 stala tretím najväčším zahraničným investorom na svete.

Do vypuknutia krízy sa čínske firmy zaujímali najmä o strategické investície v Afrike a Latinskej Amerike. Druhá najväčšia ekonomika totiž na svoj rast spotrebuje závratné množstvo surovín, ktoré si zabezpečuje najmä prostredníctvom dlhodobých kontraktov s rozvojovými krajinami. Vo veľkom tak dováža ropu z Venezuely a Ekvádoru, meď z Čile, sóju z Argentíny či železo z Brazílie. 

No uprostred finančnej a následne aj dlhovej krízy Čína presmerovala svoj záujem do Európy. Zatiaľ čo v roku 2010 predstavoval objem čínskych investícií v Európe len 6,1 miliardy eur (čo je pre porovnanie menej ako tu investovala Nigéria), do konca roku 2012 narástol podľa analýzy Deutsche Bank viac ako štvornásobne na 26,8 miliardy eur. Najväčší záujem mali Číňania o privatizáciu strategických podnikov. Napríklad z 9,2 miliardového privatizačného balíku v Portugalsku odkúpili čínske firmy aktíva v hodnote 4,14 miliardy. Postupne tak získali významné podiely najmä v talianskych a portugalských energetických podnikoch (ktoré okrem iného podnikajú aj v Latinskej Amerike), či v dôležitom gréckom prístave Piraeus (takmer dve tretiny surovín do Číny prevážajú grécke lode).

No neostalo len pri strategických investíciách. Čínski investori si začali robiť zálusk aj na prestížne značky. Po kúpe automobilky Volvo prevzali väčšinový podiel napríklad aj u talianskeho výrobcu jácht Ferreti. Čína tak počas krízy šikovne využila príležitosť, aká sa vyskytne hádam len raz storočie - nakúpiť významné podniky a prestížne značky vo výpredaji.

01 - Modified: 2006-11-14 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Víza máme vo vlastných rukách
01 - Modified: 2024-04-26 12:00:00 - Feat.: - Title: Čínska značka tento rok zatlačí na pílu. Svoju obľúbenú sériu vybaví prémiovými funkciami 02 - Modified: 2024-04-24 07:12:44 - Feat.: - Title: Vysoký výkon, skvelé objektívy a zaujímavé príslušenstvo. Takto to vyzerá, keď sa z mobilu stane fotoaparát 03 - Modified: 2024-04-04 12:00:00 - Feat.: - Title: Prémiovky bez šance? Xiaomi už predáva elektromobil SU7, cena mnohých prekvapí 04 - Modified: 2024-04-03 10:44:04 - Feat.: - Title: Výkonný tablet z Číny sa začne predávať začiatkom budúceho týždňa. Prinesie silné parametre za prijateľnú cenu 05 - Modified: 2024-04-03 05:58:18 - Feat.: - Title: Spolupráca s Leicou sa vyplatila. Kompaktná vlajková loď z Číny ale dokáže viac ako len fotiť
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare-hn, menuAlias = komentare-hn, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
27. apríl 2024 04:11