Rok 2017 bude na Slovensku rokom nových strán. Na scénu sa chystajú silní hráči z Progresívneho Slovenska, Richard Rybníček a ešte pár ďalších. Novici na slovenskej politickej scéne však majú niečo spoločné. Všetci chcú vyraziť do regiónov, aby takto priamo oslovili voliča. Ponúka sa jednoduchá skratka, že ich inšpiráciou je Marian Kotleba a úspech jeho strany, ktorý je do značnej miery pričítaný tomu, že Kotleba poctivo navštevoval regióny. To by však bolo príliš veľké zjednodušenie. Kotleba nie je prvý, kto vyrazil do regiónov. Všetci si spomíname na Dzurindov cyklistický maratón, ktorý mu pomohol k úspechu vo voľbách v roku 1998. A pre nové strany je cesta po regiónoch naozaj dobrým nástrojom pre získanie voličov.
Nové strany chcú voličov osloviť zaujímavým programom. Ani to však na úspech nemusí stačiť. V minuloročných voľbách mala podľa odborníkov najlepší program SaS. Prinieslo jej to pekný volebný výsledok, ale i napriek tomu skončila v opozícii. A keďže politika sa robí práve kvôli tomu, aby strana získala podiel na moci a mohla presadzovať svoj program, získať účasť vo vláde je kľúčové. A práve tu sa treba inšpirovať Dzurindovým bicyklom.
Okrem dobrého programu a výletu do regiónov tento dobre fungujúci stroj dokázal získať na svoju stranu štvrtinu voličov. A práve to môže byť kľúčové. Ten, kto bude chcieť po najbližších voľbách zostavovať vládu, sa bude musieť svojím volebným ziskom blížiť k hranici 20 percent. A na to už treba poriadny bicykel. Asi taký, aký má Andrej Kiska. Otázne však je, či ho niekto presvedčí, aby prezidentské zelené tričko vymenil za náročný súboj o žltý dres. Aj to je výzva pre nové strany.