StoryEditor

Prečo by Čínu mali zaujímať slovenské železnice

07.12.2021, 23:00

Každoročne sa medzi Čínou a štátmi Európskej únie vypravia tisícky vlakov. Ide o najrýchlejšie sa rozvíjajúci dopravný trh v Euroázii. Medzi Čínou a Európou bolo minulý rok vypravených viac ako 12-tisíc vlakov a už teraz je celkom jasné, že tohtoročná bilancia bude oveľa vyššia.

Predbežne ide o vyše 15-tisíc vypravených vlakov a nebude žiadnym prekvapením, ak nový rok s dvoma dvojkami na konci prinesie ďalší významný rast.

Slovensko má veľký záujem, aby tieto vlaky prechádzali aj cez naše územie a aby sme sa tomuto trendu len neprizerali, ale boli pre Čínu zaujímavým partnerom. V prospech Slovenska „hrá“ jeho geografická poloha a je len na našej šikovnosti, koľko si z tohto štedrého koláča budeme vedieť odkrojiť. A či našu krajinu väčšina z týchto vlakov spolu so ziskmi a prípadnými investíciami obíde alebo nie.

Na ilustráciu, len za prvý štvrťrok 2020 bolo do Európskej únie prepravených dvetisíc vlakov, z nich však len pol percenta smerovalo cez Slovensko. Intermodálna doprava je jediným segmentom železničnej nákladnej dopravy, ktorý vykazuje za posledných 20 rokov vyše 16-percentný nárast. V súčasnosti má na Slovensku vyše desaťpercentný podiel na celkových výkonoch železničnej nákladnej dopravy.

Aby sme boli konkurencieschopní oproti našim susedom Poľsku či Maďarsku, pripravujeme na ministerstve dopravy schémy podpôr pre nákladné vlaky a koncepciu intermodálnej dopravy do roku 2030. Vlaky z Ázie by k nám mohli smerovať z Ukrajiny, čím by sme konkurovali ceste Bielorusko – Poľsko. Aj preto som sa na jeseň stretol na východnom Slovensku s veľvyslancami Ukrajiny a Číny.

Terminál Dobrá je pripravený na prekládku tovarov vlakov zo širokorozchodnej trate, jeho kapacita sa však v súčasnosti využíva nedostatočne. Postupnými krokmi to chceme zmeniť. Vlaky prechádzajúce cez Slovensko znamenajú príjmy pre železničné dopravné spoločnosti, príjem z prekládky kontajnerov, zvyšovanie zamestnanosti a hospodársky rast.

V novembri bol vypravený prvý kontajnerový vlak zo Slovenska do Číny, tento úspech je aj výsledkom pracovnej skupiny na ministerstve dopravy a výstavby. Pre zvyšovanie objemov vlakov cez Slovensko je veľmi dôležité, aby tieto vlaky chodili obojsmerne, a teda mali aj spätné vyťaženie.

Vlaková doprava môže nielen pomôcť slovenskému hospodárstvu, ale aj znížiť emisnú stopu. Vzhľadom na stav klimatickej núdze, v akom sa celý svet dnes nachádza, je využívanie železničnej dopravy omnoho šetrnejšie.

01 - Modified: 2022-03-16 13:03:47 - Feat.: - Title: Zásadný problém Rusov? Železnice. Nedokážu dobyť uzly, pri hraniciach ich Ukrajinci zničili 02 - Modified: 2022-02-18 09:14:28 - Feat.: - Title: Rýchlejšie vlaky pri Nitre či na trati do Budapešti. Vláda schválila harmonogram výstavby železníc 03 - Modified: 2022-01-04 08:42:31 - Feat.: - Title: Tržby Evergrande klesli minulý rok o desiatky percent. Investori sa obávajú o svoje peniaze 04 - Modified: 2022-01-04 07:08:16 - Feat.: - Title: Hongkonský súd odsúdil prodemokratickú aktivistku. Zo slobody slova ste urobili zločin, tvrdí Hang-tung 05 - Modified: 2021-12-29 16:24:57 - Feat.: - Title: Zákaz vychádzania z bytov či nedostatok jedla. Uzavreté čínske mesto sa zmieta v problémoch
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
29. november 2022 19:35