nakupovanie, obchodné centrumDreamstime
StoryEditor

Ktoré nákupné centrá v budúcnosti prežijú?

06.02.2022, 23:00
Prieskumy poukazujú na to, že dôveryhodnosť značiek je vyššia vtedy, ak majú svoje kamenné pobočky.

Len pred pár dňami Štatistický úrad zverejnil vývoj maloobchodných tržieb za rok 2021. Obchodníci počas neho utŕžili medziročne viac o 1,4 percenta. Nebyť zatvorených obchodov počas lockdownov, boli by čísla optimistickejšie. V dôsledku pandémie musela byť väčšina „kamenných“ prevádzok zatvorená až tretinu roka.

Je fakt, že lockdown vždy presmeruje časť našich nákupov do online sveta. Avšak každé ďalšie uvoľnenie čoraz viac potvrdzuje, ako spotrebiteľom chýba osobný kontakt pri nakupovaní. Svoje o tom vedia aj nákupné centrá s pestrou škálou obchodov a služieb.

„Shoppingy“ však nezaháľali. Napríklad bratislavský Aupark pre maximálnu bezpečnosť návštevníkov modernizoval vzduchotechnické jednotky, zaviedol hĺbkovú dezinfekciu a zvýšil aj frekvenciu a rozsah upratovania. Pri väčšine obchodov nechýbajú ani novinky ako pick-up výdajné okienka či servis nákupných asistentov, keď asistent uskutoční nákup a zákazníkovi ho doručí domov.

Asi nikoho neprekvapí, že práve obchodné centrá čelia otázkam, či ešte dokážu konkurovať e-commerce. Teraz, ale i v budúcnosti. Odpoveď je však jasná. Dokážu. Hlavne tie, ktoré inovujú a myslia na to, že ich funkcia je aj zážitková.

V súvislosti s budúcnosťou nákupných centier sa považuje za kľúčový pojem „destination footfall“. Cieľom je prilákať nielen okoloidúcich, ale aj návštevníkov, pre ktorých je samotný shopping destináciou. Preto sa práve funkcia obchodného centra ako miesta na trávenie voľného času, zážitkov či socializácie bude v budúcnosti ešte viac vyvíjať a posilňovať.

Prieskumy zároveň poukazujú na to, že dôveryhodnosť značiek je vyššia vtedy, ak majú svoje kamenné pobočky. Zvlášť prémiové obchodné centrá budú v tomto smere kľúčové. Najlepším značkám sa budú vždy hodiť obchody na najlepších adresách.

Vo svete sa navyše čoraz viac objavujú hybridné prevádzky, ktoré kombinujú online a offline nakupovanie. Ako je známe, v online prostredí je veľmi náročné a drahé získať pozornosť zákazníka. Práve preto mnoho značiek hľadá možnosti aj v kamenných predajniach, a to minimálne formou showroomu alebo výdajného miesta. Veľkí hráči zo sveta e-commerce si pre kamennú predajňu volia najčastejšie práve nákupné centrá. Platí to aj naopak. Zákazník sa rozhodne v online prostredí a následne nákup zrealizuje v kamennej prevádzke.

Toto všetko sú dôvody, prečo vzájomný vzťah online a kamenných obchodov oveľa lepšie ako pojem „konkurencia“ vystihuje pojem „symbióza“. A v budúcnosti to bude platiť dvojnásobne viac.

01 - Modified: 2022-08-26 14:01:06 - Feat.: - Title: Investícia do energetiky ako príležitosť? 02 - Modified: 2022-08-25 14:45:30 - Feat.: - Title: Výsledky čínskych spoločností sa zhoršili 03 - Modified: 2022-08-25 08:31:23 - Feat.: - Title: Čo je hlavný problém Matoviča 04 - Modified: 2022-08-09 12:13:49 - Feat.: - Title: Zlomový moment vojny. Ukrajinská protiofenzíva môže zatlačiť Putina a zaistiť ďalšiu podporu Západu 05 - Modified: 2022-08-05 22:00:00 - Feat.: - Title: Česká národná banka po sérií zvyšovania ponechala úrokové sadzby
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
02. október 2022 05:14