StoryEditor

Z plánu obnovy opravíme aj stanice

08.02.2022, 23:00
Vstupnou bránou pre cestujúcich vlakovou osobnou dopravou sú stanice.

Z fondu obnovy poputuje na slovenské železnice približne 550 miliónov eur, financie sa vyčlenia aj na obnovu staničných a výpravných budov s cieľom znížiť ich energetickú náročnosť.

V každom väčšom meste sa boríme s dopravnými zápchami, tranzitujúcou kamiónovou dopravou, nadmerným hlukom či so znečisteným ovzduším. Otázka uhlíkovej stopy nebola v našej histórii nikdy pálčivejšia. Ľudstvo svojou aktivitou mení klímu na globálnej úrovni. Európska únia sa zaviazala, že sa do roku 2050 stane klimaticky neutrálnou, na tento účel musí odvetvie dopravy prejsť transformáciou, ktorá si bude vyžadovať 90-percentné zníženie emisií skleníkových plynov. Fond obnovy preto myslí ekologicky a podporou ekologických foriem dopravy sa snaží odpovedať aj na znižovanie produkcie oxidu uhličitého.

Na ministerstve dopravy sme spolu s Útvarom hodnoty za peniaze a so Železnicami Slovenskej republiky stanovili rozsah investičných projektov, ktoré boli zaradené do zoznamu plánu fondu obnovy. Z tohto európskeho balíka poputuje na železnice približne 550 miliónov eur, ktoré výrazne napomôžu skvalitniť železničnú infraštruktúru.

Čas realizácie projektov je jasne vymedzený, o to rýchlejšie pocítia cestujúci kvalitnejšie a bezpečnejšie služby. Na základe podmienok pre čerpanie zdrojov fondu obnovy je maximálny čas realizácie projektov do polovice roka 2026, preto si zaslúžia mimoriadnu pozornosť. Mnohé z nich sú vo vysokom štádiu prípravy, naskytá sa tiež možnosť refundácie na projektoch, kde už prebehla realizácia.

Radíme sem napríklad aj rekonštrukciu ozubnicovej železnice Štrba – Štrbské Pleso, ktorá bola ukončená minulý rok, či rekonštrukciu nástupíšť na stanici v Košiciach. Refundáciou by železnice získali viac prostriedkov napríklad aj na odloženú údržbu, s ktorou sa trápia dlhodobo.

V rámci projektov sa tiež zameriavame na modernizáciu takzvanej južnej trasy či odstraňovanie úzkych miest, kde dochádza k najväčším meškaniam, napríklad na rekonštrukciu trate Hronský Beňadik – Nová Baňa. Do zoznamu je zaradená aj elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou – Humenné či Poprad – Spišská Nová Ves.

Vstupnou bránou pre cestujúcich vlakovou osobnou dopravou sú stanice. Dôležitou súčasťou fondu obnovy pre Slovensko je aj obnova verejných budov s prioritou znížiť ich energetickú náročnosť. Železnice Slovenskej republiky nechcú premeškať túto príležitosť a majú pripravené projekty na obnovu viac ako sedemdesiatich budov, medzi ktorými sú aj stanice.

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
03. máj 2024 10:08