Jedna z obľúbených politických fráz hovorí, že Slovensko musí prestať byť automobilkou celého sveta a má sa stať krajinou inovácií. Myslím, že je na mieste otázka, prečo nezačať priamo na školách?
Úplne prvé, čo dnes niekomu napadne pri digitalizácii školstva, je pandémia koronavírusu. Áno, práve v tejto situácii je digitalizácia potrebná. Nie každý učiteľ či žiak má techniku potrebnú pre online vyučovanie a zďaleka nie každý vie s technikou pracovať tak, aby to malo nielen zmysel, ale bolo to aj dostatočne efektívne.
Preto sme už v lete tohto roku na rezorte školstva prichystali schému digitalizácie školstva. Náklady na digitalizáciu sme odhadli na zhruba 200 miliónov eur. Reagujeme tým na roky zanedbanú digitalizáciu v školstve, a to napriek napnutému štátnemu rozpočtu, z ktorého treba sanovať dosahy koronakrízy.
Z týchto cieľov sme však nechceli upustiť. Preto sme na školstve museli hľadať vo vlastných zdrojoch. Osekali sme výdavky, ušetrili a na digitalizáciu vyčlenili šesť miliónov eur. K tomu chceme upraviť eurofondové projekty do 15 miliónov eur. Plus máme požiadavky na REACT-EU v sume asi 20 miliónov eur.
Spolu zatiaľ máme čosi viac ako 40 miliónov eur. Je to dosť? Určite nie, ale je to dobrý začiatok.
Ako by mala digitalizácia prebiehať?
V prvom rade je nutná technika. Či už hovoríme o mikrofónoch a webkamerách alebo priamo počítačoch. Treba určiť, kto je cieľová skupina (učitelia, žiaci), na aké školy, prípadne na aké ročníky sa prioritne zameriame (napríklad maturanti či druhý stupeň základných škôl).
Z dlhodobejšieho hľadiska však musíme podporiť digitalizáciu aj systémovo. To znamená, že na školy musíme dostať personál, ktorý bude digitálne technológie spravovať, bude organizovať online externé maturity či testovania. A hlavne bude žiakov a učiteľov učiť, ako narábať s digitálnymi technológiami rozumne a zodpovedne.
Ďalej treba digitálne technológie organicky zakomponovať do výučby jednotlivých predmetov a do obsahu vzdelávania. Tie odvážnejšie školy môžu posilniť základy programovania alebo zaviesť jednoduchú robotiku už na základnej škole. Aj také školy už na Slovensku dnes máme.
Naším cieľom by nemalo byť, aby dieťa sedelo doma aj v škole stále za počítačom. Naším cieľom by malo byť, aby škola udržala krok s meniacou sa dobou a napredujúcim svetom. Aby časom Slovensko nebolo iba krajinou, ktorá inovácie sleduje a dobieha, ale krajinou, ktorá je ich zdrojom.