TASR/Petr David Josek
StoryEditor

Chudobných bude viac

14.12.2020, 23:00
Mrháme ľudským kapitálom a strácame talenty.

V ekonómii to často vyzerá na sliepku a vajce – čo bolo skôr: hospodársky rast alebo kvalifikovaná pracovná sila? Ak chceme rast, máme investovať do vzdelania, lebo vieme, že neexistuje dôležitejší výrobný faktor než vzdelaní, šikovní a múdri ľudia. Kde však vziať peniaze a hlavne ľudské kapacity potrebné na úspešnú reformu školstva?

Význam ľudí nás paradoxne vrátil niekam na úplný začiatok dejín – vtedy však bola rozhodujúca sila svalov, kým dnes rozhoduje sila mozgov. A ak dnes hovoríme o kvalifikovanej pracovnej sile, dávno to nie je len o vedcoch a inžinieroch, vzdelanej párpercentnej elite, lebo v dnešnom komplexnom svete potrebujeme kvalifikáciu takmer na každú činnosť – aj na založenie okien.

Väčšina analýz skúmajúcich stav a príčiny mizérie nášho školstva a systému vzdelávania sa pritom pozerá len na stránku ponuky. Systém neponúka kvalitných a relevantných absolventov, lebo to nepokladá za svoju úlohu. Tou je snaha zachovať status quo pre takzvaných incumbentov: študenti sú len nevyhnutnou súčasťou systému, ktorý tu je však sám pre seba. Kto chce titul, je u nás vítaný. Kto chce vzdelanie, dnes si ho môže zadovážiť inde.

Rovnako však platí, že naša školská mizéria má svoju príčinu aj v nízkom dopyte po kvalitnom vzdelaní a tých pár firiem celkový obraz nemôže zmeniť.

Ak deti dnes nechodia do školy, je to pre ne zlé – v priemere. Pre niektoré deti to môže byť vyslobodenie z nudy, pre iné katastrofa. Závisí to od ich sociálneho pôvodu a prostredia a od kvality školy, ktorú dieťa (ne)navštevuje. Sociálne slabým sa obmedzil aj ten prístup k vzdelávaniu, ktorý im núkala hoci aj slabá škola. Chudobnejšie deti však môžu byť počas pandémie vo výhode oproti bohatším pri získavaní sociálnych zručností.

V štáte, ktorý trpí vysokou koreláciou medzi sociálnym pôvodom žiaka a jeho vzdelávacími výsledkami, to znamená ešte vyššiu nerovnosť v ešte mladšom veku. To je predzvesťou vyššej príjmovej nerovnosti v budúcnosti. Prečo to je problém? Lebo mrháme ľudským kapitálom a strácame talenty. Lebo zvyšujeme sociálne napätie, ktoré sprevádza príjmovo príliš rozdelenú spoločnosť.

Prečo teda nechceme kvalitnejšie vzdelanie a vzdelávanie? Lebo vajce a sliepka. Lebo na veľkej časti trhu práce – konkrétne vo verejnej správe – u nás záleží skôr na sociálnom pôvode a sociálnych väzbách než na kvalifikácii a zručnosti. Múdrych tu nepotrebujeme, máme svojich absolventov. Však áno, páni predsedovia? Obávam sa, že práve vy to s reformou vzdelávania nemyslíte príliš vážne.

Autor je ekonóm, bývalý splnomocnenec vlády pre najmenej rozvinuté okresy.

01 - Modified: 2024-03-31 11:00:00 - Feat.: - Title: Príbeh ako z filmu Terminál. Muž býval mesiace na letisku: Z dôchodku si nedokázal zaplatiť podnájom 02 - Modified: 2024-01-28 23:00:00 - Feat.: - Title: Rozvojová pomoc viac škodí ako pomáha. Pre miestnych ľudí v Afrike je beloch čosi ako chodiaci bankomat 03 - Modified: 2024-02-06 15:40:45 - Feat.: - Title: Ekvádorské zásahy proti násilnej trestnej činnosti menia krajinu na drogový štát 04 - Modified: 2024-02-06 15:14:52 - Feat.: - Title: Filipíny zaviedli potravinové poukážky na zníženie hladu 05 - Modified: 2024-02-06 15:06:16 - Feat.: - Title: Čínske kapitalistické reformy vraj vymanili 800 miliónov ľudí z extrémnej chudoby - nové údaje naznačujú opak
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
18. apríl 2024 00:31