Anton MarcinčinPeter Mayer
StoryEditor

Naštartujme regióny, podporíme rast

11.01.2021, 23:00
Problémy riadenia krajiny sú výsledkom zlého rozdelenia právomocí medzi regióny a centrálnu vládu.

Hospodársky stagnujeme. Kým v roku 2010 sme v HDP na osobu v parite kúpnej sily boli z tranzitívnych ekonomík na treťom mieste za Českom a Slovinskom, v roku 2019 sa náskok Česka a Slovinska zvýšil a pred nás sa dostali aj Estónsko, Litva, Maďarsko a Poľsko. Len niekoľko desatín percenta nás delilo od Rumunska a Lotyšska (Eurostat, EÚ27=100).


Dôvodom sú popri nedostatočných investíciách do pracovnej sily, podnikateľského prostredia a infraštruktúr aj spôsob verejnej správy. Ako vieme organizovať efektívne využívanie faktorov produkcie na zvýšenie konkurencieschopnosti našich výrobkov a služieb.


Vďaka pandémii je jasné, že naše vládne (špeciálne centrálne a menej regionálne) štruktúry za veľa nestoja, pokiaľ ide o využívanie poznatkov a reálny výkon, a nie hľadanie výhovoriek. Dlhodobo sa táto správcovská neschopnosť prejavuje v nevyužívaní potenciálu regiónov a pracovnej sily vylúčených skupín, najviac Rómov.


Obrovské regionálne rozdiely, podľa OECD (2018) dokonca najvyššie, vnímame zjednodušene ako „ich“ problém východného a stredného Slovenska, a nie náš „bratislavský“ problém. Regióny sú vnímané ako záťaž. Vylúčení Rómovia sú ešte viac vnímaní ako záťaž napriek ich potenciálu na trhu práce a pri zlepšovaní demografického deficitu a deficitu prvého dôchodkového piliera. Lenže prepad našej ekonomiky v medzinárodnom porovnaní potvrdzuje, že pravda je inde.


Problémy našej správy verejných vecí vrátane národného hospodárstva sa najskôr prejavili práve na najcitlivejších indikátoroch pokroku a blahobytu: sociálne slabých ľuďoch bez adekvátneho prístupu k vzdelaniu na miestnych ekonomikách bez dobrého prístupu k medzinárodným trhom. Majú spoločného menovateľa (spoločne so zlým riadením protipandemických opatrení): zlé rozdelenie právomocí medzi regióny a centrálnu vládu.


Regionálne vlády neexistujú. Regióny zastúpené VÚC a obcami majú príliš málo právomocí a často riešia len bežnú prevádzku. Sú v pozícii údržbára, hoci majú najviac informácií a možností na reálne aktivity. Centrum má príliš veľa právomocí, lebo nezmyselne rieši aj to, čo kvôli princípu subsidiarity riešiť nemá. Naopak, nerieši to, čo by mal – napr. inšpekciu vymáhania národných regulácií regiónmi.


V roku 2015 sme naštartovali podporu 12 najmenej rozvinutých okresov s rozpočtom vyše miliardy eur. Investovala sa takmer desatina tejto sumy; z vyše 300 úloh ministerstvá splnili asi rovnaký podiel. Dnes sa na nové programové obdobie plánuje podobná schéma na celé územie Slovenska. Bez reformy verejnej správy to však nepôjde.

01 - Modified: 2024-07-09 17:00:00 - Feat.: - Title: Lesk a bieda ruských výsadkárov. Prečo nimi Moskva lepí každú dieru na fronte? 02 - Modified: 2024-07-05 14:42:29 - Feat.: - Title: Smer a Weiss v očiach Karola Wolfa 03 - Modified: 2024-07-02 22:00:00 - Feat.: - Title: KOMENTÁR: Nie je vojak ako vojak. Ukrajinci majú nad Rusmi stále jednu zásadnú výhodu 04 - Modified: 2024-07-02 15:30:00 - Feat.: - Title: Fiasko číslo 2. Ako sa klamalo o Bidenovi a všetci to vedeli 05 - Modified: 2024-06-07 22:00:00 - Feat.: - Title: KOMENTÁR: Bohatý ako Ukrajina. Vojna je dobrá vec, teda z pohľadu štatistiky
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
26. júl 2024 17:24